dra av skorna på vintern?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare cerrox
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 16
  • Visningar Visningar 1 976
C

cerrox

finns det någon här som har sin häst skodd vår/sommar/höst & sedan drar av skorna runt om över vintern? jag har hört en del som gör det, men skulle vilja höra lite mer om det. varför gör ni så? hur fungerar det för er? när tar ni av skorna? när skor ni hästen igen?

Sv: dra av skorna på vintern?

Att ta av skorna på vintern är i mina ögon väldigt korkad, dels pga is och halka, men även pga det blir hårt och knöggligt överallt. Även hästar som är vana att gå barfota året om får svårt med underlaget på vintern. Så att ta av en häst som är van att ha skor är väldigt dumt! Bättre att ha dom barfota på sommaren då det är mjukt och ej halt.

Dock kan det funka utan skor på vintern om man bor nånstans där det är jättemkt snö och väldigt kallt hela vintern, så att det varken är knöggligt eller isigt. Men så är det iaf Inte här...

ok. men jag skulle vilja höra varför dom som tar av sin häst skorna på vintern gör det? vad dom tycker om det osv?

fast borde inte en häst med skor halka lättare än en utan? om man inte kan ha hästen broddad heller när den går i hage med massa andra hästar.

sedan har väl dom flesta väl skorna på under vår/sommaren/ höst just pga av att dom rids mycket & då på hårt underlag, grus väg mm & att hästen då ömmar eller sliter mycket? på vintern rids kanske inte hästarna så mycket?

bara funderingar. försöker nämligen klura ut hur jag ska göra själv nu under vintern med min lilla kille. då jag inte rider sådär överdrivet mycket nu under vintern & han går med 8 andra hästar i hagen, så vi får inte brodda dom. fast snösulor kan jag ju alltid sätta på, men undrar om det är tillräckligt!? sedan gick han barfota förra vintern, men fick sko honom igen under senvåren/sommaren då han reds mycket & ömmade & slet mycket.

Min häst är fortfarande rundskodd, men när hovslagaren kommer i veckan ska han dra av bakskorna. Ska prova och se om han kan gå utan men jag tror inte att det är några problem, de senaste vintrarna har jag haft mina hästar endast framskodda en eller två omgångar. Det finns olika anledningar, till exempel så jobbar mina hästar inte lika mycket på vintern som övriga året när vi tävlar, och klarar därför sig oftast utan bakskor. De slipper snöstyltorna vilka kan vara stora problem vid snö och har i alla fall fäste med två av benen. Dessutom kan både hovarna och plånboken få en liten paus.
Jag skor hästen/hästarna bak igen när jag ska börja träna lite mer igen, beroende på när vintern/våren slutar respektive kommer.
Vet som sagt inte hur min nuvarande häst kommer att reagera, men för tidigare har det funkat jättebra!

ok. varför drar du bara av bakskorna? har du snösulor & broddar på framskorna då?

Förra vinter gick min häst utan skor en period (6 veckor eller liknande), och hans hovar blev absolut inte sämre, snarare tvärt om, av detta. Till saken hör att han är ett fullblod :love: (dock inte med de enligt ryktesvägen ofta dåliga hovarna :smirk: )
Anledningen till detta var att han då var inne i en lugnare period och bara gick på halvfart samt att jag ville undvika de annars ofrånkommliga snöstyltorna :crazy: . Har hästen inte järnskor på fötterna så halkar den inte så lätt och får i princip inga styltor.

Tvärtom!
PÅ vintern vill vi ju kunna brodda. Däremot på sommaren får de gå barfota. Utom stor-hästen som körs mycket på asfalt då och behöver skorna för att inte slite för mycket på hovarna.
Bara man ser till att hovarna är fuktiga på sommaren funkar det!

På ponny 1 plockade vi av skorna på vintern. Hon var bara skodd fram och slå på skor på i övrigt välfungerande hovar bara för att kunna brodda känns dumt. Snösulor slapp vi,och man får hålla sig från blankisen helt enkelt, annars var halka inget större problem.

Ponny 2 plockade vi av skorna på sommaren. Han hade typiska fullblodshovar som blev torra, sprack och tappade skorna sommartid. De gick inte att rida honom på hårt underlag, så under tävlingssäsongoch vinter var han skodd runtom.

Ponny 3 gick oskodd året runt. Har man bra hagar där det inte blir knöl och isbana i öppningen så går det ju...

jag gjorde det en vinter, då var det mkt snö och allt funkade jättebra.
man kunde iofs inte rida på blankis, men det klarar man sej ju faktiskt utan...

men är det inte mkt snö är det ganska värdelöst att ta av skorna, hästarna blir väldigt lätt ömfotade om det är hårt och knöligt

cerrox skrev:
ok. varför drar du bara av bakskorna? har du snösulor & broddar på framskorna då?

Därför att jag vill kunna rida om än inte så mycket, och när det är fruset men inte är snö så blir mina hästar ömma fram, bak är däremot oftast inga problem, anpassar ju ridningen efter det.
Har vintertid vanliga sulor fram, broddar sällan. För det mesta går det att anpassa ridningen även där och vara försiktig, rida i kanten osv, vid ren is väljer jag at inte rida. Ej broddar i hagen. Har aldrig någonsin haft hästar som skadat sig på något vis för att de inte haft broddar. Är i princip aldrig halt i hagen, möjligtvis vid grinden, men då halkbekämpar vi där istället.

Senast ändrad:

Jag skulle helst vilja ha alla mina oskodda och började vintern i år med att låta D-ponnyn vara oskodd. Men för att överhuvudtaget komma ifrån gården utan att halka och slå ihjäl sig och häst kändes skor tvunget. Vi har bara osaltade, grusvägar som blir enormt hala vid först tö-sedan fruset. Också trist på fungerande hovar UTAN skor men samtidigt måste ju pållen motioneras...

Plockar man av skor måste man ha ett enormt tålamod med vissa hästars hovar för att det ska funka. Jag köpte ett hbl-sto som ALLTID varit rundskodd. En sommar, efter spruckna hovar- skor som trillade av osv- provade jag att plocka av alla skorna och red henne endast på mjukt underlag till en början. Det tog lång tid (men hon var dräktig så det var en bra tid att låta det ta tid på...*L*) men efter 1 år hade hon hovar som fungerar alldeles utmärkt utan skor. Nu har hon aldrig skor längre och har kanonfina hovar trots att de flesta är ljusa och borde vara sköra. Man ska helt enkelt inte ge upp!

Att ha broddar i hagen skulle jag aldrig ha däremot! Mina hästar går ihop allihopa och tänk vilka skador broddar kan orsaka trots att de bara leker med varandra...

Senast ändrad av en moderator:

För några vintrar sen red jag och en kompis ut. Hon obroddat. Vi kom till en väg och hon skulle precis hoppa av och leda. Då gick hästen omkull och hon fick den över sig! Mindre roligt! Hästen sträckte sig, skorna som hästen trots allt hade på skrapade upp ett stort sår både på häst och ryttare så nog ska man vara försiktig utan broddar...

Nu broddar jag ju inte heller i hagen men min store häst på ca 1000 kg gick omkull på väg till hagen häromdagen. Jag hann undan- det hade inte varit så kul att få ett ton häst över sig! Så nog ska man se upp om man kör obroddat! Bra att sanda (eller på annat sätt halkbekämpa) på väg till hagen alltså.

Vi gör det på ponnyerna och på nordsvensken. Helt enkelt för att de inte behöver skorna. De har skor under tävlingssäsongen för att vi ska kunna brodda och nordsvensken har det för att vi ska kunna köra på asfalt. Ingen av dem är alltså ömfotad. Skor igen i mars.

Halvblodshästen kan inte gå en meter utan skor.:angel:

Vi har aldrig en häst broddad i hagen. Behövs inte här.

Jag tar av skorna på vintern eftersom jag då ställer hästarna på lite lugnare arbete. Funkar bra, hovarna får återhämta sig och är det snö slipper jag snöstyltor. Nackdelen är när det blir en sån här skitvinter då får jag skippa ridningen en period eller leta upp isfria ställen. Hagarna sandar jag ifall de är isiga. Föl och unghästar går ju oskodda så jag förstår inte problemet egentligen??
Visst blir det lite merarbete men det tycker jag att hästarna är värda, de mår bättre av det tycker jag mig märka iallafall.
Skulle gärna ha oskott på sommaren med men det sliter så mycket på hovarna att jag valt att sko.
Funkar bra för mig iallafall att ha det så här.:)

intressant att höra hur ni gör. får se hur jag själv ska göra, vilket som bli bäst för oss. :)

Det finns faktiskt en bestämmelse eller lag om att hästarna skall ha halkskydd om de arbetas under sådana förhållanden, så om inte skor torde det betyda broddade boots. Hur ofta detta krävs beror förstås på de vinterförhållanden man har i sin del av landet.

Vi kör snösulor + 4 brodd per sko på hästarna. Det är två som lever om och busar som attan i hagen, men jag är mera rädd för fläkskador eller att de inte hinner undan varandras "attacker" än just broddsparkar.

Hade en oskodd för ett par år sedan, som inte reds. Det var ett rent H-E vissa dagar pga halkrisken (både i hagen och på vägen dit) och inte ett experiment som jag vill göra om utan bra mycket större hagar och en vinter som inte förvandlar allt till is.

Liknande trådar

Utrustning Jag har haft vanliga hederliga snösulor på alla hästarna jag ägt sedan mitten på 90-talet och det har alltid fungerat klockrent, tills...
Svar
14
· Visningar
937
Senast: Bison
·
Hästvård Hovslagaren var här igår. Han hade sin praktikant med som varit med ett par gånger förr. Hen går sista terminen på...
Svar
19
· Visningar
1 267
Senast: TinyWiny
·
Utrustning Jag gillar montagehandskar men har aldrig riktigt hittat några favoriter. Jag gillar att ha ett ställe att köpa samma modell på hela...
Svar
13
· Visningar
770
Senast: jemeni
·
Utrustning När jag jobbade i stall för 10+ år sedan så tyckte jag att Mountain Horse ridkängor i denna modell Var oslagbara under den varma delen...
Svar
1
· Visningar
247
Senast: Jeps
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka