Dräktig tik, vad kan ha hänt?

Donnorna

Trådstartare
Jag hörde en historia idag av en kompis, att hennes arbetskamrat hade en tik som hade blivit tjuvparad.
Dom hade efter 6 veckor gjort ett ultraljud som visade att det var minst 6 valpar.
Men ju närmre hon kom förlossningen ju smalare blev tiken, så dom for till veterinären igen och röntgade henne och hon hade inga valpar kvar. Veterinären sa ett det va omöjligt att hon hade kunnat resorbera utan hon måste ha fött valparna eftersom hon var så långt gången.
Dom har aldrig haft tiken lös och haft henne under uppsikt hela tiden...
Vars har valparna tagit vägen? Dom har vänt uppoch ner på lägenheten utan att hitta några spår efter en valpning...
:confused:
 
Sv: Dräktig tik, vad kan ha hänt?

Det händer att vet kan göra felbedömningar vid ultraljudsundersökning.
 
Sv: Dräktig tik, vad kan ha hänt?

Vid 6 veckor, dvs närmare 42 dygn är det stora valpar, och det kan då vara svårt att se på UL hur många det är, men att se fel på 6 valpar låter ju lite konstigt. Omkring dygn 45 röntgar man ju oftare istället för ultraljudar då valparnas skelett förkalkats och därmed är röntgentäta.
Möjligen har tiken ätit upp det som kommit ut om hon kastat valparna, men det borde inte gått obemärkt förbi utan flytningar och kladd på henne... Skumt!
 
Sv: Dräktig tik, vad kan ha hänt?

Veterinären sa ett det va omöjligt att hon hade kunnat resorbera utan hon måste ha fött valparna eftersom hon var så långt gången.

:confused:

Är inte sant!

Om fostren dör senast i 6:e veckan så resorberas de. Om de dör därefter, så aborteras de.
 
Sv: Dräktig tik, vad kan ha hänt?

jag känner till 6 veckors valpar som resorberats,
 

Liknande trådar

Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
421
Senast: Sirap
·
Hundhälsa Hej, jag känner mig väldigt handfallen inför situationen jag är i, behöver alla tips, råd och synpunkter som finns. Jag känner att jag...
Svar
7
· Visningar
4 452
Senast: s957
·
Hundavel & Ras Dräktig Ridgeback. Vi parade henne den 17,18,19 och 20 Oktober. Vi har hannen också och de har fått en kull för 3 år sen med 13 friska...
Svar
18
· Visningar
4 780
Senast: regina11
·
Hundavel & Ras Hej,skulle vilja höra lite med er som har haft valpar. Min tik är förmodligen dräktig dygn 35, det jag vill veta är hur förändrade era...
Svar
4
· Visningar
899
Senast: Ddb
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Rintränings- och utställningstråd
  • Lösa hundar
  • Annonsera mera hundar 2

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp