Dräktig trots allt?

S

smocke

Stoet var kollad tidigt (70 dygn) och konstaterad dräktig. Jag trodde sedan att hon resorberat eftersom hon inte visade några synliga tecken på att vara dräktig. Nu på vad som skulle varit dag 352 i en dräktighet har hon mjölk men inga stora juver, kulmage men dock ingen enorm och jag känner inga fosterrörelser.

Är det vanligt att de får mjölk om de resorberat?

Kan det vara ett föl trots att inga fosterrörelser känns eller syns?

Vad kan man göra för undersökning så här sent?
 
Sv: Dräktig trots allt?

Snälla... någon?
Har ni nån erfarenhet om det kan bli så att de får mjölk även om de resorberat? Kan de gå igenom en dräktighet utan att fosterrörelser märks?

Någon som har lust att hjälpa mig med ideér/kunskap om detta?
 
Sv: Dräktig trots allt?

På vissa ston är det väldigt svårt att se fosterrörelser. Det är faktiskt mer undantag än regel att jag ser det på mina ston.
Mjölk kan hon ha fått av två anledningar. Den första att hon är dräktig helt enkelt. Det finns ston som det inte syns på alls, titta på alla trådar du kan hitta här om folk som plötsligt haft ett föl i boxen.
Den andra anledningen till mjölk är att hon kan vara skendräktig och att hennes kropp tror att hon är dräktig. Men det är inte så vanligt så jag misstänker helt enkelt att du har ett på G snart.

För att bli säker kan du låta en veterinär göra en rektal undersökning av henne. Det är en enkel sak för en vetta att känna efter om det finns något föl.
 
Sv: Dräktig trots allt?

"... mjölk men inga stora juver, kulmage men dock ingen enorm och jag känner inga fosterrörelser."

Det låter som min kuse som är beräknad till andra veckan i juni. Jag räknar som (jan tror Masse gör) betäckningsdatum minus en månad å så gör jag ingen större affär av att kusen har betäckts flera ggr - det blir felmarginalen...

Mitt sto (om hon är dräktig) har nog burit fölet långt fram. Juvret har blivit större - hon hade mjölk i juvret redan för en månad sedan. (Märkte det när jag skulle provmjölka som en Bukefalist hade tipsat om - och oj vad det sprutade till. :eek:

Jag har känt att det har rumlat om i magen, men inte känt några sparkar direkt. Min kuse är nu lite spadrig - hon har varit väldigt lugn tidigare. Hon har haft en liten kulmage, ojämn på den ena sidan jämfört med den andra - så det borde ju tyda på en liten kuse i magen. Kring nyår var jag nästan säker på att hon inte hade något i magen för hon såg likadan ut som valacken - å han var ju inte dräktig. :angel:;)

Lycka till!
 
Sv: Dräktig trots allt?

Ni verkar tro på föl ! :D
Jag skulle bli överlycklig om det var så. Hon är dessutom fodrad som om hon var dräktig så det är ingen fara på den punkten. Bara att jag hade förlorat hoppet för länge sedan.
Men... dag 356 och jag ser inga tecken på att det skulle vara något på gång.

Är det möjligt verkligen? ( hoppas :love: )
 
Sv: Dräktig trots allt?

Det är absolut möjligt. :D

Det finns ston som går närmare 390 dagar (inte supervanligt men...) och det finns ston som inte visar några tecken innan dom fölar.
 
Sv: Dräktig trots allt?

Vårt 4årssto trodde vi inte var dräktig, var knappt nått rund om magen, lite fet shettis kunde man tro, men inte överdrivet. Hon fyllde juvret bara någon dag innan fölning, visade inga tecken på att det var dags, vi missade allt o hon fölade ute i hagen bland de andra stona, allt gick dock väl o hon fick en stor o rejäl fölis, men fråga mig inte i vilken mage hon gömde den
 
Sv: Dräktig trots allt?

*Knapplån*

Mitt sto är ultraljudad på 60 dygn dräktig.

Hon skulle ha ngn gång mellan 30 Maj-1 Augusti ca, under vinterhalvåret var jag säker på att hon var dräktig.
Hon åt sporadiskt och magen hade lustig form.
Nu är hon rund men inte dräktighetsrund direkt?
Hon bäddar och har blodigt slem som kommer och rinner ut därbak till och från under en månads tid.
Dock negativ på blodrpov för levande foster nu...

Finns det en chans?
 
Sv: Dräktig trots allt?

Jag är fodervärd för den här så jag vet inte om jag törs lägga ut bilder - får man det när man inte är ägare? Kan kolla med ägare för säkerhets skull.

Dag 361 nu och inga tecken än. Tycker hon har en kula där under men på sidorna ser hon bara fet ut (valkar typ). Är fundersam kring att jag har fodrat henne med tron att hon var dräktig så att jag har gjort henne fet.

Det är en shettis... kan det vara svårare att se på dem kanske?
 
Sv: Dräktig trots allt?

Vet ni inte betäckningsdatum? Dr kollades hon på 60 dagar så borde ni ju ha koll?
 
Sv: Dräktig trots allt?

Nej hon gick med hingsten på Island mellan 1 Maj-25 Sept ca
hon UL:ades i slutet av September och då trodde vet att det var ca
8 veckor gammalt.
 
Sv: Dräktig trots allt?

Då borde det väl vara dags för ditt sto i slutet på juni? Då är det ju ca 1 månad kvar. Mitt sto (inte stoet från den här tråden alltså) som har en treveckors unge nu växte det mesta sista månaden.
Det luriga med din är väl svaret på blodprovet...
 
Sv: Dräktig trots allt?

har samma problem, dock har min gått 12 månader nu den 2 juni och tidigare två fölningar har hon gått 336 dagar, så är lite fundersam, enda gången hon inte dräktighetskollats:( men hon har liksom mjölk i spenorna men inget juver typ och tycker magen är liksom inte något jättestort men ändå så man tycker de bör vara något där, plus att om man tar henne på magen så blir hon jättearg...Har börjat ge upp och tror hon resorberat fölet tidigare, men jag menar varför ligger hon ner och håller på? Hittade henne liggande idag o då kunde man se hur de buktade bak vid slidan och man kunde se lite av insidan på slidan och sen så reste hon sig och så var allt som vanligt igen:/ man blir ju tokig...vad tror ni?
 
Sv: Dräktig trots allt?

*kl*

Ni som är osäkra på om era hästar är dräktiga varför tar ni inte bara ut en veterinär och kollar dom? Jag hade blivit knäpp om jag inte visste om hästen var dräktig och ev kunde föla när som helst eller om det var något annat knas... tex att hästen är alldeles för tjock och överfodrad, har resorberat och hängt sig och inte brunstar osv.

Bara ett förslag :idea::)
 
Sv: Dräktig trots allt?

Tänkte samma sak. Jag hade varit supernyfiken och i princip tvingat ut/mig in till en veterinär för att få svar. Inte bara gissningar på ett forum.
 
Sv: Dräktig trots allt?

jag har haft veterinär ute men dem ul inte ens:/ hon kände o s sa hon att hon TRODDE hon ännu var dräktig då hon inte kunde nå fölet för den låg för långt ner menade hon så kund ehon inte ge ett 100 procentigt svar:(
 
Sv: Dräktig trots allt?

Då låter det inte som om veterinären var särskilt skicklig. Jag har gjort rektalundersökning på mitt sto när hon var ca 4 månader dräktig, och båda gångerna har veterinärerna konstaterat att livmodern hade rätt storlek för ett foster i den åldern. Om ditt sto är 12 månader dräktig måste en kunnig veterinär kunna känna om livmodern har rätt storlek.
 

Liknande trådar

Avel Hej! Jag har ett 7 år gammalt sto, aldrig tidigare varit dräktig. Hon betäcktes förra sommaren (14 juli) men konstaterades senare på...
Svar
8
· Visningar
993
Senast: Alexandra_W
·
Avel Hej! Jag behöver verkligen alla tips och råd jag kan få just nu. Jag har ett sto som jag har lämnat på betäckning i maj, och hon står...
Svar
8
· Visningar
735
Avel Behöver lite input. Betäckte mitt sto för första gången i år, hon är 11 år och hon har inte varit betäckt tidigare vad jag vet...
Svar
10
· Visningar
1 230
Avel Hej! Jag har ett sto som jag misstänker är dräktig. Hon betäcktes 2022, vid dygn 18 sa de att hon va dr men vid dygn 45 sa de att hon...
3 4 5
Svar
84
· Visningar
14 148
Senast: Skjøldur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra blötmat
  • Valp 2024
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp