Dräktig ?

S

Snuttisen

Jag har precis gått och köpt ett 7-årigt vbl-sto.
Efter att vi skrivit papper och lastat på hästen säger människan att hon KAN vara dräktig. Och isf blir det i maj.
Kan man kolla det själv på nåt sätt eller ska man ta ut en veterinär som tar blodprov ?
När hon köpte henne för ett halvår sen gjordes en vet.besiktning men han kunde inte kolla det då..

mvh
 
Ta ut en veterinär som känner efter, eller åk till en klinik och gör UL(ultraljud)-undersäkning. En del veterinärer tar även med UL-utrustning. Man kan också ta blodprov, men jag vet inte hur det fungerar om man kan se ifall det är 2 foster och dylikt mha det...
 
Veterinären kan ta ett blodprov som skickas till Statens veterinärmedicinska anstalt för analys. Du får svar efter ca 1 vecka och det kostar ca 500 + moms (+ att veterinären vill ha lite för besväret).

SVA
 
jag köpte en gång ett sto som var eventuellt drektig.
jag tog ut vet och gjorde en gynokoligsk undersökning.
dom kan även ta blodprov
 

Liknande trådar

Katthälsa Hej allihop! Min vapendragare Zorro har hunnit bli 18 år och efter att ha gjort ett blodprov konstaterades det att han har njurproblem...
Svar
19
· Visningar
2 257
Senast: Jamienoble
·
Hästhantering Hej! Jag skulle behöva lite tips och råd från er kunniga. Jag har en tvåårig valack som är mer vild än tam och i stort sätt omöjligt...
2 3
Svar
51
· Visningar
5 651
Senast: co-SMAD4
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 042
Senast: tuaphua
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
9 918

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Resultat på HD-röntgen
  • Katter och spädbarn
  • HJÄLP ! Halsband + ute katt

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp