Dräktiga ston 2015/2016

Status
Stängd för vidare inlägg.
Hur gör ni andra med att vaccinera mot abortvirus?
Har varit helt inne på att vaccinera men min vet tyckte inte att det behövdes.
Jag har eget stall med 2 hästar och åker inte någonstans med dem just nu. Kommer inga andra hästar hit heller. Möjligen att man kan möta någon när man är ute och rider.
Är det att vaccinera i onödan då?
Hur tänker ni andra?

Vaccinerade första dräktigheten eftersom vi hade ponnysarna i samma stall som åkte iväg på tävlingar och så, andra dräktigheten fick hon en spruta eftersom den låg samtidigt som vanliga vacc, men då skulle vi inte ha några andra hästar som kom eller åkte så struntade i det sedan. Då kastade hon i månad 8, vi kollade iof inte om det verkligen var abortvirus men jag vågar ändå inte strunta i det längre :cautious:.
 
Jag vaccinerar men jag har en till häst som åker o tränar o tävlar så där vågar jag inte låta bli. Hade jag varit helt själv utan hästar som är ute o far hade jag kanske vågat låta bli men tror att jag ändå vaccinerat, hade inte förlåtit mig själv om jag mist fölet pga att jag inte vaccinerat...
 
Hur gör ni andra med att vaccinera mot abortvirus?
Har varit helt inne på att vaccinera men min vet tyckte inte att det behövdes.
Jag har eget stall med 2 hästar och åker inte någonstans med dem just nu. Kommer inga andra hästar hit heller. Möjligen att man kan möta någon när man är ute och rider.
Är det att vaccinera i onödan då?
Hur tänker ni andra?

Vaccinationskostnaden är så försumbar jämfört med vad allt övrigt kostar så jag vaccinerar. Även om risken är liten så kan jag förlora mycket mer genom att inte vaccinera än genom att göra det. Sen har jag ingen utkörningskostnad för vaccinen i dagsläget heller men tror jag hade velat göra det ändå. Skit kan hända iallafall men jag vill åtminstone gardera mig så gott det går.
 
Tack alla för era svar!:)
Får fundera lite till hur jag kommer göra. Sist jag tog föl vaccinerade jag trots att vi inte var iväg någonting, just för att jag då hade gjort allt jag kunde i alla fall.
Jag är mycket mer nervös och orolig den här gången!:crazy: Har insett att vad som helst kan hända under vägen.
Idag är det dygn 77, lååååång väntan återstår.
 
Petra står på djursjukhuset :( hittade henne med jätte.ont i magen o diarré igår morse . fick knappt upp henne o va jätte andfådd o svett fick bli att lasta o köra. Man vet ju inte.ifall de är tarmvred. Blev lite bättre efter resan in. Blev inlagd då hon hade höga vita. På eftermiddagen blev hon dålig igen... Håll tummarna att hon och fölis i magen mår.bra o får komma hem idag
 
Petra står på djursjukhuset :( hittade henne med jätte.ont i magen o diarré igår morse . fick knappt upp henne o va jätte andfådd o svett fick bli att lasta o köra. Man vet ju inte.ifall de är tarmvred. Blev lite bättre efter resan in. Blev inlagd då hon hade höga vita. På eftermiddagen blev hon dålig igen... Håll tummarna att hon och fölis i magen mår.bra o får komma hem idag
Usch vad hemskt, håller tummarna !
 
Petra står på djursjukhuset :( hittade henne med jätte.ont i magen o diarré igår morse . fick knappt upp henne o va jätte andfådd o svett fick bli att lasta o köra. Man vet ju inte.ifall de är tarmvred. Blev lite bättre efter resan in. Blev inlagd då hon hade höga vita. På eftermiddagen blev hon dålig igen... Håll tummarna att hon och fölis i magen mår.bra o får komma hem idag

Nä vad hemskt. :( Håller tummarna att hon blir bra snabbt och att fostret klarar sig.
 
Någon som vet hur länge man kan göra ul för att se dräktighet?
Får hem ett sto snart som bara är kollad på 16 dygn och nu är Jon snart inne på dygn 120.
 
Någon som vet hur länge man kan göra ul för att se dräktighet?
Får hem ett sto snart som bara är kollad på 16 dygn och nu är Jon snart inne på dygn 120.

Jag gjorde ett UL på mitt sto i december månad förra året då jag var orolig att hon kastat, hon var då beräknad till 26 april, alltså längre gången än ditt sto e, så det borde inte vara några problem och göra det för dig nu :)
 
Hämtade hem Petra idag :) de tyckte vi skulle komma på återbesök men känns inte de onödigt att stressa henne o åka in? Smittrisk osv... Borde inte ett blodprov hemma funka?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Hej! Jag har ett 7 år gammalt sto, aldrig tidigare varit dräktig. Hon betäcktes förra sommaren (14 juli) men konstaterades senare på...
Svar
8
· Visningar
993
Senast: Alexandra_W
·
Avel Jag har ponnyston som går på fribetäckning med hingsten. De har gått ihop sen i maj och går fortfarande kvar med hingsten. (det är okej...
2
Svar
25
· Visningar
2 253
Senast: Karro-Lina
·
  • Artikel
Hästnyheter Anki Karlsson på Lindstud har fött upp hästar för dressyr, hoppning och fälttävlan sedan 90-talet och i år väntar hon inte mindre än 15...
Svar
0
· Visningar
212
Senast: Gunnar
·
Avel Hej Är det någon som har gjort en kombo ridponny / swb? Hur stora har de blivit o vad för stam? Har två swb ston dräktiga med Orchard...
Svar
8
· Visningar
1 392
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp