Bukefalos 28 år!

Dräktiga ston 2021/2022

Nu har stoet som är på dygn 324 några stänk på benen. Skulle gissa på klar vätska som torkat. Men kan man säga ngt om normala tidsparametrar då? Innebär det att hon "fyllt på med mjölk", börjar undra om jag inte hade behövt två fölvakter ändå :P
Segstoet står fortfarande med vaxproppar, helt oberörd. Men imorse kände jag nog ändå lite sparkar så skendräktig borde hon inte vara!
 
Flugmedel till dräktig och digivande!

Funkar det med ngt Icardin preparat typ Centaura eller Renons mygg & fästing?

Föllinges?
Är Ultra Shield dumt?

Börjar komma mygg nu och snart är insektssvärmen här 😅
Vi använder renons mygg och fästing tror jag den heter på Majsan förra året. Ska vara okej, hon blir totalt sönder biten annars och kliar sig blodig.
 
Ultra Shield Absorbine skall inte användas på föl (och då inte på det digivande stoet heller), det har stått på flaskan förut och bör göra det fortfarande. Det är Permetriner i den som är boven om jag minns rätt. Den som heter Ultra Shield Green skall dock vara ok.
Centaura ska vara okej och Renons har 2 olika versioner jag vet om som är ok, men jag vet inte om det finns fler och alla är det.
De renons jag kollat på är med icardin, deras mygg&fästing är 20% och det är samma koncentration som Centaura. Den som bara heter typ flugmedel har en värkningstid på 5h så går bort, också icardin men lägre %. Tror de bara har två? 😆 hur som helst, renons är billigare än Centaura om man köper litervis och det lär gå endel när man måste spraya en gång om dagen.
Använder alltid bara US annars men den är ju giftig. Ska kolla vad som faktiskt står på flaskan.

Tack för era svar! 😍
 
Varför inte, det tas inte upp igenom huden och så länge det inte är kvar på när fölis ska dit och slicka ser jag ingen risk för negativ inverkan?
👍🏻 Då har jag lite o göra slut på 🤪


Kl. Kollade flaskan och det står bara att den inte ska användas på föl under 12v

6AA6B263-5F94-49E6-9129-D71D68AB7254.jpeg
 
Nu har stoet som är på dygn 324 några stänk på benen. Skulle gissa på klar vätska som torkat. Men kan man säga ngt om normala tidsparametrar då? Innebär det att hon "fyllt på med mjölk", börjar undra om jag inte hade behövt två fölvakter ändå :P
Segstoet står fortfarande med vaxproppar, helt oberörd. Men imorse kände jag nog ändå lite sparkar så skendräktig borde hon inte vara!
Fölet får heta seg-proppen....
 
IMG_20220502_161642285_HDR.jpg

Morsan jobbar på även om jag tror att hon själv hinner spricka ungefär innan hon fyllt klart 😅😂 De bara small till sist två veckorna så expanderade hon massor runt magen. Nog för att hon varit stor tidigare men nu känns det som att hon blivit dubbelt upp 😆 Förstår att hon stånkar och stönar när hon ska resa sig på nätterna. Tidigare och tidigare vill hon gå in med, just nu står hon i grinden och tycker ta in mig omgående 🤷‍♀️
 
Veterinären kom förbi och klippte upp Kimbi idag 👍. Dygn 307 så ganska tidigt, men skönt att ha det gjort innan min operation. Hon var rätt rejält ihopsydd så det var väldigt skönt att jag inte gav mig på att kunna göra det i samband med fölningen.

Annars verkar Kimbi mest trött just nu. Hon är väldigt lugn när jag kikar på henne i kameran. Vägrar lägga sig ned så vissa gånger håller hon nästan på att falla ihop. Tycker synd om henne ❤️
 
1 månad kvar till beräknat datum.
Tycker att hon fyllt i lite mer i juvret bara på någon dag och även börjat bli lite slappare i bäckenbanden. Är ju inte alls färdig än men spännande att det händer något.😀
Till helgen blir det storstädning i stallet. Tömma alla boxar och högtryckstvätta det som går. De får nog vara ute någon natt då så att stallet hinner torka innan jag fyller upp boxen.
Ska även montera kameran i stallet och även en kamera I transporten. Tänker att det kan vara bra att ha i transporten om man måste åka iväg med en dålig fölunge. 🤔
Börjat kolla igenom och packa saker som kan behövas vid fölningen.
Är så spännande att det närmar sig!😉
 
Blir inte helt klok på mitt sto, tycker det verkar gå långsammare med henne i år an ifjol... Dygn 328 nu, och då var juvret helt "redo" med små vaxpluttar senast, men i år så har hon inte fyllt helt upp än. Och fick endast ut lite blank vätska när jag kollade, kändes inte ens lönt att testa med refraktometern. Tycker dock rumpan/bäckenbanden blivit riktigt mjuka?! Men magen har inte ens sjunkit ner... Hoppas verkligen inte hon tänker dröja FÖR länge....
 

Bifogade filer

  • 20220501_105551.jpg
    20220501_105551.jpg
    497,8 KB · Visningar: 30
Idag är Doris på 320 d. Börjar fylla på juvret, men inte färdig än. Hovslagaren kom igår och verkade henne i bak, fram-hovarna kan vi ta efter hon har fölat, va ingen panik i fram och nu är hon ju så stor och tung. 😇

Känns som nedräkningen har börjat mer på riktigt nu när man har kommit in dygn 320 🙌😍
 
334 dagar. Mjölken har börjat droppa. Teststickan säger inom 12 timmar. Så spännande och så ångestfyllt!
Efter sju hingstföl i rad (i min lilla avel) ber jag en bön om ett friskt stoföl.
Och i natt 02.15 kom han. Inget stoföl denna gången heller utan åtta hingstföl i rad. Men han verkar frisk och pigg och det är det viktigaste. En snabb och lätt fölning blev det. Så pass snabb att stoet sprack upp ganska fult trots att caslick var uppklippt sedan två veckor. Han var ute på några få värkar och var väldigt alert direkt. Vi brukar alltid hjälpa till och resa och dia men vi lät honom komma på fötter (hovar) själv och sedan pumpade vi ur en och en halv nappflaska och gav honom så att vi visste att han hade fått i sig råmjölk. Sedan gick vi in och övervakade via TV (kameran kopplad till TV i sovrummet) och gick ut igen efter två timmar och då hade han hittat spenarna och diade för fullt. En skimmel blir det, han är redan grå runt ögonen. Lite synd för han är brun nu och så fint tecknad med bläs, vit över kotled båda fram och halvstrumpor båda bak.
 
Inte träffat Majsan Majlis på två dagar nu så blir spännande imorgon 😆 Hon är på dygn 313 idag. Hon stöka runt en del inatt, hör när det plingar i telefonen. Vet att hennes husse kollar henne ca 1 gång i timmen på nätterna men han är ju också vaken när alla andra sover typ 🤷‍♀️😅 Vi vakar väl inte direkt över henne heller mer en att vi försöker se vilket mönster hon tänker köra med i år. Skönt att mina närträffar på universitetet tog slut från och med idag och jag kommer där med vara hemma resten av tiden fram tills bebis kommer ❤️ Så nu blir det snart att plugga på nätterna i år med 🤪
 
Majsan har helt fnatt och springer runt i hagen, hon kan stå och äta sen helt plötsligt så måste hon dra en repa 🐎💨 Rumpan har börjat mjukna men hon får allt knipa någon vecka till madame. Men i år tror jag faktiskt att fölis kommer före storasyster även om det typ är beräknade på samma dag.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp