Bukefalos 28 år!

Dräktiga ston 2021/2022

Dygn 318 här. Tycker hon fyller på juvert rätt bra, har börjat fylla de senaste kanske 2 veckorna från att inte haft nånting alls. Har en känsla av att hon inte kommer gå över, eller inte så mycket. Magen är gigantisk iallafall.

Fick igång den gamla d-link kameran! :)
2633D468-F5AF-404B-B9BA-112123C91F94.jpeg
 
Amen på den. Min svarta rullar sig, sen kliar hon sig efter det så skiten gnids in riktigt ordentligt. Under allt damm är hon nog rätt fin i pälsen men fy som hon ser ut...
Vi har så mycket knott redan och vill inte sätta på henne täcke heller när man inte vet hur många dagar till hon tänker hålla inne på sin bebis 😏 Vi sprayar henne med snällt medel men tycker det inte verkar hjälpa speciellt mycket tyvärr!
 
Blä denna märr... juvret var betydligt mjukare men ganska litet idag med ljusgul och genomskinlig vätska i spenarna. Kanske en antydan till längre vulva med mindre tonus i...? Tiden går ut den 15e så hon är beräknad om en vecka. Hon har alltid fyllt mjölk som första tecken innan, men det känns kanske som att hon frångår sitt vanliga mönster denna gången så jag går faktiskt knappt på juvret alls med tanke på hur tidigt hon fyllde upp. Jag har en barnfri vecka på väg så då får hon gärna föla. 🙏
 
Idag har jag tömt ur boxarna och städat hela stallet. Tvättat med högtryckstvätten och sen skrubbat. Har en grovdammsugare som jag kan suga upp allt vatten efteråt. Har haft dörrarna på vid gavel för att det ska torka ur ordentligt. Hade tänkt ha hästarna ute någon natt för att det skulle torka ordentligt, men ska bli regn så de får vara inne istället.
Har även satt upp kameran och sett så den funkar, men måste vrida på den för bilden blir på snedden i monitorn. 😉
Noella brallade iväg på ett galopprejs i hagen innan, så än är hon inte för tjock för att springa av sig.😁
Juvret börjar fyllas lite mer och bäckenbanden börjar mjukna, dag 308 idag.
VideoCapture_20220507-153116.jpg
 
vad gör man om det fölas ute? tar man in de eller låter de va ute?
Ser allt bra ut och vädret är bra låter jag dem vara. Fölning utomhus är kanon under rätt förutsättningar, fölen får snabbt fäste och löper mindre risk att trilla omkull eller fastna eller att stoet trampar på dem. Men givetvis beror det på förutsättningar. Jag föredrar iaf fölning ute om det går. Finns inget finare än när de fölar ute i gryningen och fölen torkar till av morgonsolen.
 
Ser allt bra ut och vädret är bra låter jag dem vara. Fölning utomhus är kanon under rätt förutsättningar, fölen får snabbt fäste och löper mindre risk att trilla omkull eller fastna eller att stoet trampar på dem. Men givetvis beror det på förutsättningar. Jag föredrar iaf fölning ute om det går. Finns inget finare än när de fölar ute i gryningen och fölen torkar till av morgonsolen.
också hört det så jag hoppas på fölning ute vid bra väder. Men behöver man ta in de sen för att kolla så allt är bra eller allt kan ske ute där med?
 
Shit vad fort, verkar ha blivit ett kort vak för er på denna, vilket dygn fölade hon på och hur såg juver osv ut?

Det var ett kort vak, hon har haft 4 här tidigare och är väldigt tydlig med sina känslor/mående, så vi tog in henne förra helgen när hon börjar släppa bäckenbanden, fylla juvret och väntade vid grinden på kvällen. Så i en vecka har hon kollats av oss på natten men natten till fredag var första gången vi vakade mer intensivt. Igår hade hon klar vätska i juvret och inatt var hon ilsken. På morgonen bökade hon och krävde att hon skulle ut så då kände jag att idag blir det 🙂
 
vad gör man om det fölas ute? tar man in de eller låter de va ute?

Vi har andra hästar vägg i vägg med dessa och stort var inte i den hagen sto och föl ska vara så de var ute tills fölet stod och efterbörden släppte, men nu är de inne en liten stund så vi ser hur mycket bajs det kommer samt att vi kan kameraövervaka diandet (som är igång nu).
Har man fina hagar med bra staket och inte andra hästar som stör så kan de fortsätta vara ute. Rätt jobbigt att knöla in en nyfödd till stallet kan jag säga.
 
Det var ett kort vak, hon har haft 4 här tidigare och är väldigt tydlig med sina känslor/mående, så vi tog in henne förra helgen när hon börjar släppa bäckenbanden, fylla juvret och väntade vid grinden på kvällen. Så i en vecka har hon kollats av oss på natten men natten till fredag var första gången vi vakade mer intensivt. Igår hade hon klar vätska i juvret och inatt var hon ilsken. På morgonen bökade hon och krävde att hon skulle ut så då kände jag att idag blir det 🙂
På bilden ser det ut att vara perfekt fölningsväder, hoppas att det rullar på för er även fortsättningsvis
 
Vi har andra hästar vägg i vägg med dessa och stort var inte i den hagen sto och föl ska vara så de var ute tills fölet stod och efterbörden släppte, men nu är de inne en liten stund så vi ser hur mycket bajs det kommer samt att vi kan kameraövervaka diandet (som är igång nu).
Har man fina hagar med bra staket och inte andra hästar som stör så kan de fortsätta vara ute. Rätt jobbigt att knöla in en nyfödd till stallet kan jag säga.
Har läst att blivande elithingsten Chagall 455 föddes i hagen (6/6-66🙂) och kördes in i stallet i en skottkärra.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp