Dräktiga ston 2021/2022

Habina

Trådstartare
Jag startar en ny tråd för oss som har dräktigt och behöver skriva av oss. Känns som att betäckningstråden blir fel ställe.

Eftersom jag inte vill splittra mitt sto från hennes härliga flock, så kommer hon att gå tråd i tråd med några hästar som åker iväg på träningar och tävlingar. Dvs inte alls optimalt för ett dräktigt sto, så för första gången tänker jag vaccinera mot abortvirus. Mest för att känna att jag gjort allt (hon åkte lastbil tor hingsten, så hon kan ju lika gärna ha snappat upp viruset där).

Men är det ofta det blir biverkningar efter vaccineringen? Första sprutan blir i september och jag är bortrest en del, så jag funderar på när jag ska boka in sprutan. Vill inte riskera att hon blir dålig när jag inte är hemma. Hon brukar bli hängig med förhöjd temp av influensavaccinet, därav min fundering.
 
Bra tråd. :)
Jag har två bekräftat dräktiga, väntar med planen för nästa säsong tills de passerat 90 dagar, har inte ens en bild av vilka som ska säljas, blir fölen av olika kön säljs nog den ena för enkelhets skull.
 
@Habina har väntat på att någon ska starta denna tråd. Kollade förra tråden och den startades i oktober, så tänkte att det bara var jag som ville ha denna tråd så tidigt!😂👍
Mitt sto, Noella, var dräktig på 40 dygn i torsdags, så himla kul.
Har varit krångligt från början. Åkt från början av maj och kollat, men kom inte i brunst utan fick spruta igång. Sen seminerad, tagit negativt baktprov, sköljt för säkerhets skull m.m m.m. 3dje semineringen lyckades!👍
Om allt går vägen blir det 4de generationen jag har. Så spännande att följa och se vad som nedärvs.

Angående abortvirus har jag bara vaccinerat 1 sto tidigare eftersom min son då tävlade sin ponny.
Hon reagerade inget på någon av sprutorna som gavs i månad 5,7 och 9.
I år vet jag inte riktigt hur jag ska göra. Har ju eget stall och kommer inte träffa så mycket andra hästar. Men kommer ju rida en del i ridhus i närheten. 🤔
Tänker hålla igång henne så länge hon vill och tycker det är kul.
 
Och vår madame är dräktig på 50 dygn idag 😍👍🎉 Tiden går så himla fort denna gång.
Hon seminerades på midsommarafton sen koll på 16 dygn och då var hon direkt dräktig och sen koll igen strax efter 30 dygn innan de kom hem.

Förra gången tyckte jag tiden gick så sakta 😅 Eller så är de för att hon har en fölunge i år. Hon är dessutom mer harmonisk i år och inte alls lika vass som förra gången. Då härja hon och skrek för fulla muggar så fort en häst titta på henne 🙄
 
@Habina har väntat på att någon ska starta denna tråd. Kollade förra tråden och den startades i oktober, så tänkte att det bara var jag som ville ha denna tråd så tidigt!😂👍
Mitt sto, Noella, var dräktig på 40 dygn i torsdags, så himla kul.
Har varit krångligt från början. Åkt från början av maj och kollat, men kom inte i brunst utan fick spruta igång. Sen seminerad, tagit negativt baktprov, sköljt för säkerhets skull m.m m.m. 3dje semineringen lyckades!👍
Om allt går vägen blir det 4de generationen jag har. Så spännande att följa och se vad som nedärvs.

Angående abortvirus har jag bara vaccinerat 1 sto tidigare eftersom min son då tävlade sin ponny.
Hon reagerade inget på någon av sprutorna som gavs i månad 5,7 och 9.
I år vet jag inte riktigt hur jag ska göra. Har ju eget stall och kommer inte träffa så mycket andra hästar. Men kommer ju rida en del i ridhus i närheten. 🤔
Tänker hålla igång henne så länge hon vill och tycker det är kul.
Ska ni ut och åka hade jag vaccinerat. Får se hur vi gör med våran beror på hur mycket tävlinghästarna kommer röra på sig i år igen aning ännu.
 
@MayGrace kommer nog inte åka iväg, men rider i grannens ridhus och de har ju hästar. Nu rider jag nästan alltid på andra tider än dem så är ju nästan aldrig andra hästar där samtidigt. Men osäker på hur stor smittorisk det är om hon tex luktar på väggar eller ridunderlaget.🤔
Grannen åker inte heller med sina hästar, men kommer ju ibland folk utifrån.
 
@MayGrace kommer nog inte åka iväg, men rider i grannens ridhus och de har ju hästar. Nu rider jag nästan alltid på andra tider än dem så är ju nästan aldrig andra hästar där samtidigt. Men osäker på hur stor smittorisk det är om hon tex luktar på väggar eller ridunderlaget.🤔
Grannen åker inte heller med sina hästar, men kommer ju ibland folk utifrån.
Räcker att någon av deras fnyser till på väggen och bär på virus sen stoppar din dit mulen.
Been there done that .. Vårt avelsto åkte på rhinovirus genom att en häst lukta på henne i ett tävlingstall. Visade sig att den hästen bar på viruset och sen fnös runt lite på vår häst och väggen som delade boxarna åt.

Så är jäkligt försiktig nu förtiden.
 
Mina två går här hemma och gnager. Jag kan omöjligt förstå hur en b-ponny och ett halvblod på 170 cm kan ha samma ämnesomsättning (dvs 0). De har gått i den minsta möjliga hagen hemma och ätit snart varenda strå och de ser ändå oroväckande feta ut. Med tanke på att jag har 2 ha till som inte betats sen i maj så lär jag behöva stödfodra först lagom till december...
De får mineraler och extra e-selen dagligen men i övrigt är de synnerligen billiga i drift just nu.
 
Jag startar en ny tråd för oss som har dräktigt och behöver skriva av oss. Känns som att betäckningstråden blir fel ställe.

Eftersom jag inte vill splittra mitt sto från hennes härliga flock, så kommer hon att gå tråd i tråd med några hästar som åker iväg på träningar och tävlingar. Dvs inte alls optimalt för ett dräktigt sto, så för första gången tänker jag vaccinera mot abortvirus. Mest för att känna att jag gjort allt (hon åkte lastbil tor hingsten, så hon kan ju lika gärna ha snappat upp viruset där).

Men är det ofta det blir biverkningar efter vaccineringen? Första sprutan blir i september och jag är bortrest en del, så jag funderar på när jag ska boka in sprutan. Vill inte riskera att hon blir dålig när jag inte är hemma. Hon brukar bli hängig med förhöjd temp av influensavaccinet, därav min fundering.
Har aldrig märkt ngn biverkning på mina efter abortvirus vaccinering men fråga din veterinär i och med ditt sto har varit dålig av annat vaccin. 😊
 
Min är på dygn 100 idag. 🎊 (upptäckte precis nya smileys). Håller med om att det känns som att tiden går fortare nu än tidigare dräktigheter.

Tanken i våras var att Ariel skulle åka till hingsten i början av maj och vara kvar där tills hon var dräktig på 40 dygn. Men längst till mitten på augusti, vilket ju är idag. Känns så konstigt att hon varit hemma redan i två månader, när jag mentalt var så inställd på en lång sommar ifrån varandra. :heart

Igår hoppade vi, det är det bästa hon vet. Men underlaget var lite tungt, så vi gjorde inte jättemånga språng. Hon älskar den här "nya" matten som låter henne bestämma när hon är trött, istället för att pusha lite mer. ;)

Min plan är att hålla igång henne med ridning fram till högdräktigheten och sedan köra henne lugna turen in i det sista. I värsta fall får jag väl släpa med henne på promenader på slutet. Förra gången hon var dräktig (2012/2013) blev hon så vansinnigt tjock och otränad att hon förmodligen fick en svårare förlossning pga det. Denna gång går hon i bantarhage med en trevlig flock ponnyer och jag ska försöka hålla henne så slimmad det går.
 
Äntligen en tråd🥰
Doris är idag på 58 d.om jag minns rätt 😊 finner sig i sin mamma roll, hon och årets avkomma (har sålt honom idag,och kommer ha kvar kommande föl till mig själv) går ihop med 4 andra ston med föl på bete.

Finns 2 höbalar ute i hagen och dem får lite kraftfoder också.
Tanken är att dem ska gå på lösdrift under höst och vår,och tas in på box när det är omkring 1-2 månader kvar till fölning, finns boxar tillgängliga under tiden på lösdrift,om något skulle hända 😊

Doris är ju lägst i rang av stona iom.att hon är yngst (4 år), så vissa av stona har ju ibland lyckats få in bra bitmärken så hon ser lite sargad ut med päls som kan vara lite borta.

Hur pass orolig ska man vara kring att detta kan påverka något?, upplever henne inte som stressad utan mer att hon inte hann undan i tid för själva betet.

Verkar som att dem ranghöga och dem i lägre rang, ska vi splitta på om någon månad, iaf.fram tills att fölen är avvanda och sen kan alla stona gå ihop på en stor lösdrift med 2 ligghallar.

Doris och Nemo är lika självständiga båda två, De kan vara i varsin del i hagen, Nemo håller på med någon kompis medan Doris käkar, och Nemo dyker upp om han vill dia eller bara hänga lite med mamma. Och Doris kan ta ett varv ibland och gå förbi, eller svarar/kommer farandes bara om han gnäggar sådär jätte oroligt, iom.att Nemo går runt ibland och ”pratar” med typ alla 😅😂

Kul att tråden är igång 🥳🤩
 
Mamma mu hon lever loppan just nu 😅 Tror hon tycker de är rätt skönt att tävlingskarriären är över. Den tog slut ett år för tidigt då hon sparka sönder hovbenet bak tyvärr i en box olycka därför åkte hon redan i april förra året för betäckning som resulterade i årets unge. De kommer och går som de vill i sin box då den har en dörr till baksidan som oftast står öppen dygnet runt just nu rätt ut i hagen. Hon verkar nöjd med de att få bestämma själv när hon ska vara inne och när hon ska vara ute. Hon kommer in och säger till att hon vill ha kraftfoder eller påfyllning av hö ett par gånger om dagen typ. Nu faller hon ändå för ålders strecket i December i år så hade hon inte fått Maggan i år så hade hon ändå varit dräktig nu troligtvis.

I år blev de den svarta skönheten Express Bourbon hon fick dejta 🤤 Fransmannen som köptes in till Sverige av ett gäng glada ägare! Så hoppas ju på en svart hingst nu då vi ska sälja nästa år 😬 Lättare och sälja hingstar tyvärr, bättre betalt en ston ..
Hon har visat sig vara en toppen mamma som avspeglar sig rejält på sin avkomma med sitt underbara temperament ❣️Idag är hon dräktig på dygn 54 ☺️
IMG_20210731_104557040.jpg
 
De har fått flytta över til lösdriften och går där och gnager istället. Det är riktigt höstväder här hemma så de står mycket i den halmade ligghallen och myser. Den svarta har slagit på sig ena bak med ett minimalt sår som följd, men det är lednära så hon fick ett bandage över igår. Det märks att hon är dräktig för det dåliga humöret har börjat eskalera och ponnyn håller sig på sin kant, för att uttrycka det milt. Hon är världens snällaste mot folk, min 4-åring rider henne utan problem barbacka, men andra djur är inte nåt för henne så länge matte är i närheten. 😏
received_1426983971016093.jpeg
 
Kul att följa alla andra dräktiga ston också!
Jag har dräktigt sto för första gången. Hon har haft 4 föl innan men första för mig. Nu har jag nyss börjat rida igen efter att hon vilade helt dygn 17-45. Över sommaren har hon gått på bete hemma på föräldrarnas gård men snart flyttar hon tillbaka till inackorderingsstallet där det finns bättre motionsmöjligheter och närmare mitt hem. När hon inte känner för att bli riden längre/till våren flyttar hon tillbaka till gården för uppladdning och fölning :D

Angående vaccinering så kommer jag nog vaccinera eftersom hon står i stall där andra hästar rör på sig.
lur.jpg
 
Hade visst räknat fel på en dag,så idag är hon på 60 d. 😅🥰

Hon har kollats på dygn 17,31 och 40, och allt ser bra ut , kollas i mitten av september på 90 d. 🤩

Har inte sett något tecken på brunst , så fölis är säkert kvar 🥳.

Är egentligen inte så orolig över det här med dem andra stona, då dem kan stå och klia varandra med,och är inte pirayor hela tiden 😌

Och Doris är inte den som stirrar upp sig eller stressar upp sig i onödan. 😇😆
 
Igår var Ariel så fruktansvärt seg att rida. Sådär så att hon bara parkerar sig så fort jag inte driver. Skitirriterande, eftersom hon vanligtvis är en alldeles lagom pigg och framåt dam, som jag sällan ens behöver använda skänklarna på.

Sa högt till ridsällskapet på banan "Om jag inte visst bättre skulle jag skylla på att hon är brunstig". Sen blev jag alldeles kall i kroppen och insåg att såklart kan hon ha resorberat. :arghh:

Imorse var hon dessutom sådär fnasig på insida lår som hon brukar bli vid brunst. Fan alltså... Dessutom är det 16 dagar kvar innan jag kan kolla om hon är dräktig fortfarande. Det kommer att bli väldigt långa dagar. :nailbiting:
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Försäkring - igen
  • Kattbilder #9
  • Trixtråden

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp