Dräktiga ston 2021/2022

Skorpan kom in igår med staket-skada. Fattar inte hur hon alltid lyckas. Hon har sår på större delen av benet, kota osv. Jättesvullen men ingen feber och inte halt. Riktigt elefantben. Jag tvättade benet och kylde, imorse var det såklart ännu större , jag tvättade lite och hon fick gå ut med bomull och vetwrap. Ingen feber ännu och inte halt. Vet inte vad jag ska göra, ringa veterinär eller ej?
kan inte säga om nån led eller sena är skadad, jag tycker alla sår är förhållandevis ytliga så isåfall är jag mer är för nån sena än led. Allt är så svullet så det är svårt att se.
o så är hon förhoppningvis dräktig på typ 80 dygn.
Utan att ha sett bild på din häst så tänker jag det är gratis att rådfråga din vet och kanske skicka bilder på det till denne.
 
Har hon ont ja då ringer du annars hade jag avvaktat. Vi ägna 6 månader av förra dräktigheten till att lappa och laga halvt avskuren kota på fölstoet. Sen drog hon på sig lymfangit också en vända. Men idag syns de knappt varit såret varit. Hon fastna troligtvis i en staket tråd på bete när hon var på betäckning med årets föl.

Utan att ha sett bild på din häst så tänker jag det är gratis att rådfråga din vet och kanske skicka bilder på det till denne.

Tack! Jag skickade en bild och så länge hon är så svullen men inte ha feber/hälta ska hon röra sig och sen tvätta och linda. Så vi får hoppas, lite rädd för nån sena men oavsett är det väl för svullet nu.
Ska köra min pharmalight också, förra gången hon sprang i staketet fick jag mycket gott resultat av den.
 
Igår va vi iväg på sista utställningen för i år. Min älskade lilla Otti skötte sig exemplariskt, och vann sin klass.🥇 Nu skall vi bara hemma mysa och promenera (jogga) i väntan på våren. Och fölis. 😍
 

Bifogade filer

  • IMG_20210828_200802_899.jpg
    IMG_20210828_200802_899.jpg
    153,2 KB · Visningar: 106
Benet ser inte roligt ut. Verkligen elefantben, får ringa veterinär imorgon. Ingen skillnad med kyla eller rörelse osv. Fortfarande ingen feber iaf och allmäntillståndet är bra. Kollade i hagen idag och jag tror inte det är staketskada utan mer att hon fastnat i stenarna och dragit upp benet.
 
D
Benet ser inte roligt ut. Verkligen elefantben, får ringa veterinär imorgon. Ingen skillnad med kyla eller rörelse osv. Fortfarande ingen feber iaf och allmäntillståndet är bra. Kollade i hagen idag och jag tror inte det är staketskada utan mer att hon fastnat i stenarna och dragit upp benet.
Det funkar inte med typ våtvarmt animlintex-omslag över natten? Det brukar dra ut om det är nåt skit enligt min erfarenhet
 
D

Det funkar inte med typ våtvarmt animlintex-omslag över natten? Det brukar dra ut om det är nåt skit enligt min erfarenhet
3e dagen nu och hon är fortfarande haltfri och glad. Men benet är fortfarande stolpe och varmt. Kanske ska prova sådant omslag, har provat olika nu men inget hjälper. Fick inte tag på veterinären idag men hästen rör sig helt normalt. Ger det imorgon också och sen försöker jag få en ti igen.
 
3e dagen nu och hon är fortfarande haltfri och glad. Men benet är fortfarande stolpe och varmt. Kanske ska prova sådant omslag, har provat olika nu men inget hjälper. Fick inte tag på veterinären idag men hästen rör sig helt normalt. Ger det imorgon också och sen försöker jag få en ti igen.
Hjälper inte stallbandage heller?
Jag brukar inte ta ut veterinär om jag misstänker lymfangit. Inte sålänge hästen rör sig ok och är feberfri. Men det brukar ju gå ner av rörelse och stallbandage. Oroväckande om det är lika tjockt oavsett, då hade iaf jag börjat tänka sena..
 
Hjälper inte stallbandage heller?
Jag brukar inte ta ut veterinär om jag misstänker lymfangit. Inte sålänge hästen rör sig ok och är feberfri. Men det brukar ju gå ner av rörelse och stallbandage. Oroväckande om det är lika tjockt oavsett, då hade iaf jag börjat tänka sena..
Jag kan tycka att det var något bättre ikväll men då handlar det om väldigt lite.. tyckte jag kände någon kontur på benet. Jag fick skrubba benet utan att hon reagerar (hon har flera sår) men vad vet jag.. Ger det imorgon med sen så…
 
Mamma mu är lite bitter för de är instängda på box pga av att års bebisen är jätte halt efter kraschlandat i hagen antagligen och slagit i knät. Sedan hon började leva lösdrifts liv är hon inte jätte sugen på att stå inne och ska bara ut även om hon håller sig i skinnet ... Men nu får hon bita ihop inatt och stanna inne tills vi fått ordning på bebis. Sen får vi se om de kan vara ute i en mindre hage.
 
Jag såg något betydligt värre framför mig när du skrev ”stolpe” 😅
Det där såg ju så farligt ut, och såren och svullnaden hör ihop (dök upp samtidigt)?

Har du tvättat benet med hibiscrub eller dylikt?
Åh definition. För mig är det stolpe, då menar jag att det finns inga konturer alls på benet utan en stolpe 😂 Från under kotan hela vägen till hasen.
ja, såren och svullnaden kom samtidigt. Jag har skrubbat med hibiscrub, spritbandage osv, lindat, hon går i hage så hon rör sig (hon springer inte så mycket i hagen precis) men svullnaden lägger sig ingenting.
 
Åh definition. För mig är det stolpe, då menar jag att det finns inga konturer alls på benet utan en stolpe 😂 Från under kotan hela vägen till hasen.
ja, såren och svullnaden kom samtidigt. Jag har skrubbat med hibiscrub, spritbandage osv, lindat, hon går i hage så hon rör sig (hon springer inte så mycket i hagen precis) men svullnaden lägger sig ingenting.
Jag tänker svullet hela vägen ner till hoven om någon säger stolpe😆
Men konstigt att det inte förändras alls. Kanske bäst att göra UL för att utesluta senskada?
Jag har aldrig haft någon sån senskada men min veterinär sa en gång att sån svullnad inte brukar gå ner vid rörelse eller stallbandage.
 
Och jag har också problem med mitt halvblod. Hon som inte har haft problem med mugg på flera år har utvecklat mugg runtom. Förutom det slår hon upp småsår på benen, runt kotorna både fram och bak. Jag har tvättat, sprayat med klorhexedin och smörjt med fet salva men det går ändå inte bort. Trodde hon gått på nån växt när de gick i den nerbetade hagen så nu går hon i den stora delen med gräs till knäna men det är ingen skillnad. Ponnyn har ingenting. Extremt frustrerande, jag tänkte bada henne idag och i värsta fall får jag lägga omslag runt om..
 
Och jag har också problem med mitt halvblod. Hon som inte har haft problem med mugg på flera år har utvecklat mugg runtom. Förutom det slår hon upp småsår på benen, runt kotorna både fram och bak. Jag har tvättat, sprayat med klorhexedin och smörjt med fet salva men det går ändå inte bort. Trodde hon gått på nån växt när de gick i den nerbetade hagen så nu går hon i den stora delen med gräs till knäna men det är ingen skillnad. Ponnyn har ingenting. Extremt frustrerande, jag tänkte bada henne idag och i värsta fall får jag lägga omslag runt om..
det jag har tyckt funkat är Trikem Radicin hästsalva, har inte hittat nån annan salva som funkar på fullblodet.
 
Får väl ansluta till den här tråden, numera med endast ett dräktigt sto eftersom 02-an resorberat. Tredje gången jag försöker ta föl två år i rad på henne och tredje gången det skiter sig... :( (resorberade första gången och tog sig inte andra) Annars brukar hon vara superfertil och ha helt okomplicerade dräktigheter...

Var typ 99% säker att detta stoet med hade resorberat, då vi hade en incident vid 42 dygns dräktighet där hon blev jätterädd och sprang sig genomsvettig, fick inte tag på henne på över två timmar. Men otrolig nog klarade sig tydligen fostret, så nu håller vi tummarna för en frisk och välutvecklad fölunge i början på maj. Dygn 84 i dag. :heart
 
Min
Mamma mu är lite bitter för de är instängda på box pga av att års bebisen är jätte halt efter kraschlandat i hagen antagligen och slagit i knät. Sedan hon började leva lösdrifts liv är hon inte jätte sugen på att stå inne och ska bara ut även om hon håller sig i skinnet ... Men nu får hon bita ihop inatt och stanna inne tills vi fått ordning på bebis. Sen får vi se om de kan vara ute i en mindre hage.
Min är precis likadan. Hon vill aldrig gå in och blir super sur om hon måste. 😊
 
Uppdatering för min är att det är så otroligt svullet så det är svårt att avgöra, men huvudspåret är ännu sårens fel att det är svullet och eftersom det inte blir bättre så ska vi behandla det nu. Så behandling, tvätta sår och linda ben är vår melodi. Nästa vecka tänkte jag åka in för 90-dygns koll så är reagerar hon inte på behandlingen med sulfa så har vi nytt besök inplanerat ändå.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp