Dragbil, behöver tips och tankar.

Nu drar ju inte jag häst, utan skotrar på ett stort kåpsläp, och vi drar det med en d3a som sitter i en v40. Det är inga problem.
 
Måste det vara en suv?

Audis A4 2.0 liters Diesel med 177hk och quattro är rolig att köra både med eller utan häst på kroken, och är dessutom rolig att tanka.

Annars hade jag satsat på en D4 eller D5 när det gäller volvo.

X-trail känns klen med 130hk? Dock får du ju typ en helt ny för 250k.
Behöver inte vara en suv.
 
Honda crv.
Jag älskar min bil, rymlig, bekväm att köra, billig i drift för att vara en dieselsuv.
Ligger i topp i tester och nöjda bilägarundersökningar. Till skillnad från Volvo...

Vi valde mellan Subaru forrester och denna, efter att ha läst på ordentligt blev det Hondan. Betydligt mer bil för pengarna och billigare i drift.

Det enda är att vissa har problem med att fyrhjulsdriften kopplar in sent eller inte alls. Min fungerar prickfritt.
Vilken årsmodell och motor har du?
 
Jag säger Subaru Outback, underbar och prisvärd bil. Många har mycket problem med nyare CRV så en sån skulle jag inte köpa.
Där tycker jag att man får mycket bil för pengarna, det är ju en relativt billig bil i nypris och håller andrahandsvärdet högt och det av en anledning.
Vi kommer fram i alla väder, 40cm snö på oplogad väg med maxlastad hästtransport och branta backar med svåra kurvor har den tex inga problem alls att ta sig upp för. Dessutom är den trevlig att köra även utan släp.
 
Ska testa till helgen

Mazda cx-7
Kia sportege
V60
Xc70
Ev Nissan x-trail

Disel på alla och bland de största motorerna de har på respektive modell. Får se var det hamnar .
 
Jag säger Subaru Outback, underbar och prisvärd bil. Många har mycket problem med nyare CRV så en sån skulle jag inte köpa.
Där tycker jag att man får mycket bil för pengarna, det är ju en relativt billig bil i nypris och håller andrahandsvärdet högt och det av en anledning.
Vi kommer fram i alla väder, 40cm snö på oplogad väg med maxlastad hästtransport och branta backar med svåra kurvor har den tex inga problem alls att ta sig upp för. Dessutom är den trevlig att köra även utan släp.
Jag kan också intyga om Subaru.
@saffran Äger dock en Legacy -05 bensinare (mycket trevlig och smidigt att köra utan släp), men den är en klocka att dra med, har dock funderat på att byta upp mig till en Subaru forrester, då jag gillar 4wd på dom.
 
Ska testa till helgen

Mazda cx-7
Kia sportege
V60
Xc70
Ev Nissan x-trail

Disel på alla och bland de största motorerna de har på respektive modell. Får se var det hamnar .
Vi får väl en exklusiv test-rapport efter helgen?! ;)

Jag har snöat in på Nissan x-trail och Subaru forester... sitter och läser på om dessa nu. Synd att x-trailen är så få på begagnatmarknaden, undrar vad det beror på :angel:.

Vad är du ute efter för dragvikt? Jag tittar efter bilar där man får dra 1800 kg eller mer (helst 2000 kg) och då är det så många som går bort.
 
Vi får väl en exklusiv test-rapport efter helgen?! ;)

Jag har snöat in på Nissan x-trail och Subaru forester... sitter och läser på om dessa nu. Synd att x-trailen är så få på begagnatmarknaden, undrar vad det beror på :angel:.

Vad är du ute efter för dragvikt? Jag tittar efter bilar där man får dra 1800 kg eller mer (helst 2000 kg) och då är det så många som går bort.
Självklar kommer det .

Runt 1800 tänker jag, är inte super viktigt då nuvarande släp är 1300. Men vill ha en bil som drar bra bara.

Ja Nissan finns inte begagnat, dock är det nylansering eller liknande på den så kan vara något sådant kanske?
 
A4 2,0l Dieseln med quattro har en max släpvagnsvikt på 2000kg
177hk, Drar typ 0,5 utan släp och typ 0,7 med 1400kr på kroken.

Rent utrymmesmässigt slår den de flesta suvar (De är stora, men inte i bagageutrymmet)
Rent förbrukningsmässigt slår den de flesta dragbilar
Rent dragmässigt är den i klass med subaru, och en xc70 AWD = Hög dragkomfort
Rent körglädjemässigt är den underbar.

Säljer bilar av alla märken varje dag, många till hästägare och husvagnsentusiaster.

CRV'n är populär för att du får mycket bil för pengarna. Det är en hållbar, billig bil som drar tungt med lätthet. :-)
 
A4 2,0l Dieseln med quattro har en max släpvagnsvikt på 2000kg
177hk, Drar typ 0,5 utan släp och typ 0,7 med 1400kr på kroken.

Rent utrymmesmässigt slår den de flesta suvar (De är stora, men inte i bagageutrymmet)
Rent förbrukningsmässigt slår den de flesta dragbilar
Rent dragmässigt är den i klass med subaru, och en xc70 AWD = Hög dragkomfort
Rent körglädjemässigt är den underbar.

Säljer bilar av alla märken varje dag, många till hästägare och husvagnsentusiaster.

CRV'n är populär för att du får mycket bil för pengarna. Det är en hållbar, billig bil som drar tungt med lätthet. :-)
Quattro är det 4-hjulsdrift om jag fatta saken rätt? Hur är den utan detta?
Är grymt nöjd med lastutrymmet på V70 men rent krasst behöver vi inte en så stor bil. Vi är 2vuxna och 1 barn (kommer inga fler☺️) så har inte det behovet av stort bagage, men visst man skapar sig ett behov.
 
Quattro är det 4-hjulsdrift om jag fatta saken rätt? Hur är den utan detta?
Är grymt nöjd med lastutrymmet på V70 men rent krasst behöver vi inte en så stor bil. Vi är 2vuxna och 1 barn (kommer inga fler☺️) så har inte det behovet av stort bagage, men visst man skapar sig ett behov.

Precis!
Utan quattro är det fortfarande en väldigt trevlig bil. Jag har haft två stycken identiska A4 där den ena hade quattro och den andra var framhjulsdriven och förutom att quattron kändes busenkel att dra med (släpet kändes lättare helt enkelt) så var det också underbar i vardagen!
all från snö till vattensamlingar till geggamojja.. allt är liksom peanuts!:up: Och då sitter du ändå i en lite lyxigare personbil, ingen jeep.
 
Precis!
Utan quattro är det fortfarande en väldigt trevlig bil. Jag har haft två stycken identiska A4 där den ena hade quattro och den andra var framhjulsdriven och förutom att quattron kändes busenkel att dra med (släpet kändes lättare helt enkelt) så var det också underbar i vardagen!
all från snö till vattensamlingar till geggamojja.. allt är liksom peanuts!:up: Och då sitter du ändå i en lite lyxigare personbil, ingen jeep.
Tack så mycket! Helt klart provar jag en sådan oxå
 
Ska testa till helgen

Mazda cx-7
Kia sportege
V60
Xc70
Ev Nissan x-trail

Disel på alla och bland de största motorerna de har på respektive modell. Får se var det hamnar .
En rapport!

Mazda CX-7 gick bort, insåg att de extra sätena inte fyller någon funktion för oss.

Kia Sportege 2.0 AWD- trevlig bil, något högt motorljud, kändes trång och sikten bakåt var lite dålig, jag gilla panorama taket, sambon slog i huvudet i taket (han är ändå bara 184 cm). Kändes som man får mycket för pengarna, men vi upplevde den för burkig.

V60 - D4- mycket trevlig, ok bagage, pigg bil, men något för dyr i förhållande till vad man får, sakna AWD vilket vi önskar.

XC70- också bra bil, dock hamna den över vår budget när D4-AWD skulle finnas och inte för många mil.

Nissan X-trail testa vi inte.

Audi A4 2.0 tdi quattro 177 hk- väldigt trevlig bil, bra sikt både bak och fram, lite taskigt sätte i mitten bak ( vilken bil har inte det?) pigg att köra, ok bagage, fult rutmönster på sätena, har AWD, tyst motorljud in i bilen. Väldigt nöjda så just nu lutar det mot en sådan.
 
En rapport!

Mazda CX-7 gick bort, insåg att de extra sätena inte fyller någon funktion för oss.

Kia Sportege 2.0 AWD- trevlig bil, något högt motorljud, kändes trång och sikten bakåt var lite dålig, jag gilla panorama taket, sambon slog i huvudet i taket (han är ändå bara 184 cm). Kändes som man får mycket för pengarna, men vi upplevde den för burkig.

V60 - D4- mycket trevlig, ok bagage, pigg bil, men något för dyr i förhållande till vad man får, sakna AWD vilket vi önskar.

XC70- också bra bil, dock hamna den över vår budget när D4-AWD skulle finnas och inte för många mil.

Nissan X-trail testa vi inte.

Audi A4 2.0 tdi quattro 177 hk- väldigt trevlig bil, bra sikt både bak och fram, lite taskigt sätte i mitten bak ( vilken bil har inte det?) pigg att köra, ok bagage, fult rutmönster på sätena, har AWD, tyst motorljud in i bilen. Väldigt nöjda så just nu lutar det mot en sådan.

Hett tips är att provköra en Subaru Outback också.
 
En rapport!

Mazda CX-7 gick bort, insåg att de extra sätena inte fyller någon funktion för oss.

Kia Sportege 2.0 AWD- trevlig bil, något högt motorljud, kändes trång och sikten bakåt var lite dålig, jag gilla panorama taket, sambon slog i huvudet i taket (han är ändå bara 184 cm). Kändes som man får mycket för pengarna, men vi upplevde den för burkig.

V60 - D4- mycket trevlig, ok bagage, pigg bil, men något för dyr i förhållande till vad man får, sakna AWD vilket vi önskar.

XC70- också bra bil, dock hamna den över vår budget när D4-AWD skulle finnas och inte för många mil.

Nissan X-trail testa vi inte.

Audi A4 2.0 tdi quattro 177 hk- väldigt trevlig bil, bra sikt både bak och fram, lite taskigt sätte i mitten bak ( vilken bil har inte det?) pigg att köra, ok bagage, fult rutmönster på sätena, har AWD, tyst motorljud in i bilen. Väldigt nöjda så just nu lutar det mot en sådan.
Tack för testrunda :up:
Jag har också sneglat lite på Audi A4... jag är kluven till om jag ska ha en SUV eller personbil, den ska ju funka i "skog och mark" också hade jag tänkt OCH vara skön på landsväg :crazy::o
 
Tack för testrunda :up:
Jag har också sneglat lite på Audi A4... jag är kluven till om jag ska ha en SUV eller personbil, den ska ju funka i "skog och mark" också hade jag tänkt OCH vara skön på landsväg :crazy::o

Det finns ju lite högre personbilar med 4wd som fortfarande är bekväma för ladsvägskörning och tar sig fram i skog och mark, Outbacken är ju en sån och även BMW X1.
Sen beror det ju såklart hur mycket du behöver kunna ta dig fram i skog och mark, det är ju inga rena terrängbilar men det är ju inte de flesta SUVar heller.
 
Det finns ju lite högre personbilar med 4wd som fortfarande är bekväma för ladsvägskörning och tar sig fram i skog och mark, Outbacken är ju en sån och även BMW X1.
Sen beror det ju såklart hur mycket du behöver kunna ta dig fram i skog och mark, det är ju inga rena terrängbilar men det är ju inte de flesta SUVar heller.
Jag vet ;)
Det här ÄR ett lyxproblem när jag vill minska bilflottan... idag är jag ju van att ha en "riktig" terräng/drag-bil i min Cheva pickup, men eftersom jag ser ett minskat behov så hade jag tänkt göra mig av med den.
Samtidigt så vill jag i en bra familjebil där både barn/hund/packning får plats samtidigt ha Chevans dragegenskaper... och jag vet att jag kommer att få kompromissa - jag har bara inte bestämt mig i vad :crazy::p.

Outbacken har jag provat (lånat vänners) och den är nästan Ok... ;)
Tänker provköra en Forester när det finns tid och hoppas att den blivit bättre (har haft en -12a som företagsbil och den var boooring...)
X1:an gillar jag, men där ser jag begränsningen för hund/packning (dom är rätt små i skuffen). Familjemässigt vill jag ha en 525 eller liknande, men som terrängbil - nääää :p
 
Varför skulle en suv vara obekväm att köra utan släp?
Jag är kort och älskar min suv! Jag har alltid tyckt att det har varit svårt att parkera, svårt att se osv. Har inte tyckt att det varit något problem eftersom jag inte haft något att jämföra med.
Så köpte vi suven och jag fick världens aha upplevelse, så himla bra jag såg helt plötsligt, hur lätt det blev att parkera och vilken koll jag fick.

En vanlig bil är gjord för en en normallång människa och hur man än ställer in stolen så är man fortfarande så lång som man är, hade jag satt mig på en hög kudde hade jag inte nått pedalerna :p
Så jag älskar verkligen min bil!
 
Tack för testrunda :up:
Jag har också sneglat lite på Audi A4... jag är kluven till om jag ska ha en SUV eller personbil, den ska ju funka i "skog och mark" också hade jag tänkt OCH vara skön på landsväg :crazy::o
Det finns ju mellanting mellan SUV och personbilar, Subaru's Outback är en, Volvos XC70 är en annan. I Volvos fall gillar jag dom senare modellerna då de blivit lite högre markfrigång, och lätta att kliva in och ur då den även är lite högre. Har dålig koll på om andra märken också har liknande modeller som befinner sig mellan SUV och personbil. :)
 

Liknande trådar

Utrustning Jag skulle bli väldigt tacksam för tips om bra dragbil. Vi har en Subaru Outback diesel idag som är riktigt bra att dra med men tyvärr...
2
Svar
31
· Visningar
2 629
Utrustning Då vår älskade XC90 sjunger på sista versen är det dags att se sig om efter något nytt. Just att dra hästsläpet med har den varit helt...
Svar
11
· Visningar
2 773
Hästmänniskan Behöver lite tips på hur jag enklast gör. Dragbilen är paj. Jag har en Volvo v70 som inte på b kort får dra mer än 1400kg och släpet...
Svar
14
· Visningar
978
Senast: Messy
·
Utrustning Jag ska, förhoppningsvis, någon gång inom rimlig framtid köpa ett nytt (begagnat) släp. Behöver hjälp med tips! Jag kör nu en enaxlad...
Svar
4
· Visningar
738
Senast: Magnum
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp