• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare zonya
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 33
  • Visningar Visningar 5 514
Z

zonya

Ska köpa bil. Och försöker nu hitta rätt i bildjungeln. Ska alltså ha en bra dragbil, men som också inte helt ruinerar mig med skyhöga bensinkostnader i vardagen. Vad har ni för tips och åsikter?

Viktigt för mig att den går bra fram också vintertid, så man inte behöver vara rädd för att lämna i första bästa backe. Har funderat på volvo xc70 eller mercedes ml, vad säger ni som har sådana?

:bow:

Sv: Dragbil

XC70 kräver BE-kort, men det kanske du har? Fast inte ens med BE tycker jag dragvikten är särskilt imponerande...

Jo, jag har BE, så det är inget problem. Nej, det är väl 1800 kg den får dra? Har volvo någon bättre modell?

Jag vill kunna dra två hästar i boggievagn så 1800 kg är nog minimum, gärna 2000kg.

Jo, 1800 kg är XC70s begränsning. XC90 tycker jag är en så usel bil, så den kan jag inte rekommendera (har haft den på prov och var mycket lycklig när vi kunde lämna tillbaka den *rysa*).

ML är en superbra bil, annars är faktiskt KIAs suvvar att rekomendera, lång nybilsgranati och riktigt bra att dra med! BMW 530xd är oxå ett bra alternativ men dyrt. Skulle dock rekomendera diesel trotts den högre skatten då bränslekostnaderna sjunker avsevärt oavsertt vad för bil du har.

Själv har jag inte råd med en xc70 eller en mercedes ML. Har tidigare haft en Volvo 940, numera kör jag Opel Omega. Båda bakhjulsdrivna men funkar mycket bättre än en framhjulsdriven bil. Får dock bara dra 1700kg på BE, men billiga bilar.

kan oxå rekomendera Audi A6 Quattro eller VW Passat 4motion som är fyrhjulsdrivna bilar och kan fås i diesel för en mycket billigare peng än volvo eller mercedes.'

Lycka till!

Ford Kuga är riktigt bra. Tror den får dra 2100 kg. Har dock inte dragit två hästar med den.

är det någon som vet något om vw tiguan som dragbil?

Beror lite på vilken komfort man vill ha och vad bilen ska användas till utöver dragbil. Vi drar med en Nissan Navarra, den är helt överjävlig att dra med, behöver aldrig oroa mig för markfrigång eller att den inte ska ta sig fram även med två hästar där bak. Men det är ju mer en bruksbil, vi använder den hemma på gården i andra sammanhang också. Nackdelen är att den är i princip omöjlig att hitta fickparkering till och man kör inte gärna ner i parkeringsgarage..... :P

Haha, nu lät det som att jag drar mina hästar i släp genom skogen med tanke på markfrigången. Det gör jag alltså inte, utan tänkte mer på när det är djup snö som vi haft idag på våra småvägar. :)

Ford Kuga är riktigt bra. Tror den får dra 2100 kg. Har dock inte dragit två hästar med den.

håller med :) men jag har inte heller dragit två med den.
Är väldigt nöjd med min bil, utan den hade jag aldrig kunnat ta mig ut till stallet i snön som är nu :)

Har inte hittat någon hästmänniska som förespråkar Hyundai, tvärtom tycker jag många säger att den inte svarar upp till förväntningarna.

Här har verkligen alla den bilen. Jag har själv ingen erfarenhet av den. Men den är klart överrepresenterad på tävlingar

är det någon som vet något om vw tiguan som dragbil?

Riktigt bra dragbil trots att den är förhållandevis liten. Men då pratar vi stora motorn.

Vi har en sån som dragare när vi jagar, den drar ett stor boggiesläp fullt med folk i och klagar aldrig. På en isgata där Defendern gav upp förra året tuggar Tiguanen på och kommer upp för krönet.

Jag har en ML 400 cdi, alltså en diesel. Den drar runt 1,1 oavsett om jag har släpet (totalvikt 2 700 kg) på eller inte. Skatt lite drygt 10 000 kr om året, försäkring 6 300 kr tack vara att vi har alla försäkringar på samma ställe. Lilla servicen på märkesverkstad 4 400 kr, stora 12 000 kr.

Den är sjukt bra att dra med och rolig till vardags, om det står någon 20-åring vid trafikljus och varvar sin BMW och det är ett bra trafikläge så är jag till 99% först från trafikljuset. Jag lättroad :D, neeeeh!

Slutsats: Drar inte alltför mycket i förhållande till storlek och motorvolym, rolig att köra/utmärkt dragbil men kostar lite väl mycket i skatt och försäkring.

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag vill gärna ha tips på torrschampo till min kliiga, oljiga hårbotten. Jag vet inte varför det kliar, trott på torrhet men jag är nu...
Svar
9
· Visningar
559
Senast: Jahopp
·
Övr. Hund Jag vet inte vad jag ska göra. Jag har i dagsläget tre hundar, en 11-årig labradorblandning, en 8-årig storpudel och en 3-årig... 2
Svar
23
· Visningar
2 210
Senast: __sofia__
·
Fordon Jag har nu en Volvo v50 som jag egentligen är väldigt nöjd med, årsmodell 2012. Men det har varit väldigt mycket reparationer senaste... 2 3
Svar
52
· Visningar
2 082
Senast: Jeps
·
Hundavel & Ras Vi är hundlösa för första gången på typ 22 år, bortsett från ett glapp på några månader för 13 år sedan och det är så tomt och sorgligt... 2 3
Svar
55
· Visningar
5 013

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Akvarietråden V
  • Diskbråck

Hästrelaterat

Tillbaka