• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare zonya
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 33
  • Visningar Visningar 5 514
Sv: Dragbil

Jag kör Toyota Hilux, en fyrhjulsdriven pik-up. Den är helt otrolig, drar överallt, det spelar verkligen ingen roll vad det är för underlag den går fram överallt även med hästen i transporten bakom. Jag har kört i blixthalka, mång dm nysnö, modd etc etc. Jag kan tillägga att jag inte kör några fina, plogade asfaltsvägar, nej nej jag bor på Östergötlands högsta punkt och då snackar vi smala grusvägar, branta backar som de plogar slarvigt. Jag älskar verkligen den bilen, det är så skönt att veta att oavsett väder så kommer man hem.

Ford Kuga är riktigt bra. Tror den får dra 2100 kg. Har dock inte dragit två hästar med den.

Jag är supernöjd med min Kuga, har förvisso inte heller dragit två hästar med den, men den har körts tungt lastad från brädgården vid mer är ett tillfälle och den skötte sig finfint.
Nu i vinter har den tagit sig fram på ställen många andra bilar gått bet på.

I lööööve my Fård:love:

Knapplån

Om man bara har B-kort och begränsad budget vad tycker ni man ska satsa på då? Har en 850 nu så jag får ju dra rätt mycket men eftersom den är framhjulsdriven är den väl inte optimal.

En Kia Sorento dielsel av lite äldre modell som är rambyggd och inte chassibyggd. Vi har en sådan 07:a och vi är mycket nöjda med den. :)
Den får dra 3000 kg på BE-kort. Vi har ett 2,5ton Boj Bravo SEH och med två fullstora Nordsvenskar så har nästan 2,5 ton bakom bilen. I somras när vi var ute på långfärd med en häst i släpet och körde motorväg var det inga problem att ha farthållaren i utan att bilen sackade det minsta i långa och hyfsat branta uppförsbackar.

De är inte dyra i inköpspris och har bra nybilsgaranti. :)

Nackdelen är att skatt (6000 kr/år) och försäkring inte är så väldigt billiga i och med att det är en stor bil och diesel. Dock drar den inte mycket diesel med vår last bakom. Med 1,7 ton bakom ligger den på strax under 0,8. Utan släp bakom drar den 0,7 liter/milen, så bränsleökningen med släpvagn är inte så stor.

Jag är inte helt oäven till en 945. Det finns ju faktiskt de som är nyare än vad min 850 är :D

xc70 de nyare får dra 2100kg,, på BE men kia sorento lät ju fint, annars känner jag mig sugen på en subaru forrester diesel, kör idag 850 och den e ju ok att dra med på barmark annars inte jättekul.

Man måste ju såklart lägga in och räkna på totalekonomi....priser för service, rep mm. Och om det överlag är känt att bilen inte brukar vara behäftad med diverse vanliga åkommor. På Subarun ingår ju de tre första service. Å andra sidan har jag den med lite kraftigare motor...så det finns säkert bensinsnålare alternativ än min :) Men jag tar mig lekande fram på vilken lerig tävlingsplats som helst numera.....och det är så skönt!

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag vill gärna ha tips på torrschampo till min kliiga, oljiga hårbotten. Jag vet inte varför det kliar, trott på torrhet men jag är nu...
Svar
9
· Visningar
559
Senast: Jahopp
·
Övr. Hund Jag vet inte vad jag ska göra. Jag har i dagsläget tre hundar, en 11-årig labradorblandning, en 8-årig storpudel och en 3-årig... 2
Svar
23
· Visningar
2 210
Senast: __sofia__
·
Fordon Jag har nu en Volvo v50 som jag egentligen är väldigt nöjd med, årsmodell 2012. Men det har varit väldigt mycket reparationer senaste... 2 3
Svar
52
· Visningar
2 082
Senast: Jeps
·
Hundavel & Ras Vi är hundlösa för första gången på typ 22 år, bortsett från ett glapp på några månader för 13 år sedan och det är så tomt och sorgligt... 2 3
Svar
55
· Visningar
5 013

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Akvarietråden V
  • Diskbråck

Hästrelaterat

Tillbaka