• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare mrbuick
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 19
  • Visningar Visningar 2 155
M

mrbuick

Går i tankarna att skaffa ny bil och tänkte köpa en som man kan dra hästsläp med B kort på.

Någon som har koll på vilka bilar som man kan dra tungt med på B kortet?
Vad har ni för bilar och hur nöjda är ni med dom?

mvh

Sv: Dragbil

Jag höll också på och bökade på det viset, men det var bökigt!

Försök att klämma BE kortet så är du friareoch har även större möjlighet att köra lagligt!

Ptr

Det är nästan omöjligt att hitta någon, Januari 2013 görs ju reglerna om till 4225kg i totalvikt mot dagens 3500kg men det kommer väl att krävas nått slags prov ändå.
Nu drar vi med en landrover lagligt på B, funkar bra att dra med men skitbil i övrigt....
Jag kommer nog att försöka ta BE under året ändå.

Nu för tiden är det ganska svårt att hitta bilar som får dra tungt på B-kort och dom gamla bilarna får oftast dra mer.
Har själv en äldre bil som nog inte intresserar dig men kan tipsa dig om t.ex Subaru som får dra rätt tungt, då pratar jag om ny bil såklart

Jag har en subaru forrester med automat år 2000 somfår dra 1520 tror jag och som är en utmärkt dragbil bortsett från bensinförbrukningen.Det vettigaste du kan göra är att skaffa Ekort ,det ger dig ett större utbud av bilar så det går att göra en bättre affär både vad gäller bilar och släp.

Vi har en Toyota Rav4 som får dra 1500 på B-kort.
Vår transport är en Ifor Williams 1,5-hästars med totalvikt 1400 kg (lastvikt 680 kg).

Volvo 850 samt Volvo V70 med ca 140 HK, standardmotor eller vad man ska säga, för dra 1530 om jag inte minns fel på B-kort.

Volvo 945, får dra 1560 kg. Jag tycker den är super att dra med (utom på vintern eftersom det är bakhjulsdrift, men oftast funkar det bra ändå). Den är riktigt stark! Dock törstig. Men billig i drift för övrigt.

Har en volvo 850 som jag drar 1490 med B-kortet, vilket räcker för mig då transportens totalvikt är 1450! :) Lite törstig, visst, men det är nog svårt att hitta nån bensinsnål bil att dra med.

Min Subaru outback 07 får dra 1520kg. Den är lagom soppasnål (0.82/mil) den är fyrhjulsdriven. Har automatisk luftfjädring som höjer bakkärran när man hänger på tungt släp(eller packar bagagen full med foder ;) ) Subaru har bra kvalité och högt andrahandsvärde.

Jag är supernöjd med min iaf.

Här är en till med toyota rav 4. Jag är supernöjd. Enda nackdelen är att däcken är ganska dyra i inköp, men det kan jag leva med.

Blandad körning drar den 0.8, på landsväg runt 0.6-0.7. Liten och smidig att köra med i stan. Fyrhjulsdrift.

Jag har ett lätt enkelaxlat släp och får in två islänningar :D (strax under 700kg lastvikt)

En del klagar på bakluckan, men jag tycker inte det är något problem. Lägger bara ner hyllan bak och drar fram ett av baksätena, så når man allt genom bakdörren. Funkar smidigt!

Jag har precis bytt in min Skoda Octavia, den fick dra 1500 kg på B-kort. Nyare octavior får dock dra mindre, man måste kolla varje bil individuellt. Nu har jag Skoda Yeti som får dra 1480 på B och 1600 på BE. Utformningen på bilen borde göra den till bättre dragare än Octavian men jag har inte provat än för jag måste bli klar med BE-kortet först. Jag återkommer i slutet av Januari :D

Vi har precis köpt en Nissan X-trail. Får dra 1500kg på B-kort, 2000kg på BE. (endast manuell, automataren får dra betydligt mindre).

I och urkopplingsbar 4WD. Har inte hunnit med premiär med släp ännu men den känns urstark. Har stora motorn i våran.

Honda CR-V är riktigt bra att dra med!
Min-05 får dra 1510kg,nyare ngt mindre.
Har haft min drygt 1 år och har inte haft några problem,utan är supernöjd!

kl

Det finns flera stycken andra sånna här trådar, så om du söker borde det finnas massor med mer svar :D

Men jag svarar ändå :p
Bilar jag har tillgång till:
Volvo s60 AWD -02 - 1440 kg på B-kort, (1600 kg på BE)
Volvo v70 standard 140 hk -00 - 1500 kg på B-kort, men är helt väldelös att dra med!
Subaru Outback, automat och en sjujäkla massa hästar i, AWD - 08 - 1440 kg på B-kort.

Transporten vi har är en Star Safir från -97 som väger 1400 kg :)

Drar du m Freelander på B? (1:an gissar jag på, den är rätt ökänd för att vara värdelös som dragbil bla pga den värdelösa kopplingen, men så blir det när BMW ska kladda med ngt de inte kan). Hur mycket får du dra med den?

Jag drar också med en LR, jag kan dock knappt ens dra ett tomt släp på B.

Honda CR-V är riktigt bra att dra med!
Min-05 får dra 1510kg,nyare ngt mindre.
Har haft min drygt 1 år och har inte haft några problem,utan är supernöjd!

Håller med! Har haft min sedan april i år och är mer än nöjd.
Min är en 02 och får även den dra 1510 kg.
Tar sig fram i allt från 2 dm djup lervälling till 15 cm snömodd, allt med släp och ca 700 kg häst på kroken, no problems, bara å åk. Är ju ändå ingen jättebil.
Hade inte ens fått på dubbdäcken nu för några veckor sedan när jag var ute och åkte i snön, men det gick som hejsan.
Har ingen lågväxel men är väldigt stark på ettan, ett utmärkt alternativ för den som behöver en bra dragbil men inte har möjlighet att ha en "riktig".

Volvo 850 samt Volvo V70 med ca 140 HK, standardmotor eller vad man ska säga, för dra 1530 om jag inte minns fel på B-kort.

Korrekt. Jag har en Volvo 850 GLT -97 som får dra 1530 på B-kort. Köpte bilen för 21000 kr för 1,5 år sedan och det tycker jag är ett bra pris för en bil som ändå får dra vettig last. Dessutom är den fräsch och kommer leva några år till.

Jag har dragit släp med den men dock inte hästsläp och ej på vinterväg. Jag har hört att framhjulsdrivet inte är nån hit på vintern men samtidigt har jag hört att dom funkar så länge man inte ska köra i det jävligaste underlaget. Återstår att se, jag har inga ambitioner att dra så mkt släp regelbundet och för att kunna köra i värsta skiten vet jag inte om jag känner att det är ekonomsikt försvarbart att köpa en ny bil...

Liknande trådar

Utrustning Jag skulle så gärna vilja ha ett eget hästsläp. Problemet har varit att jag bara har B-kort och ingen bil som kan dra. Nu står jag dock... 2
Svar
20
· Visningar
1 075
Senast: tara
·
Utrustning Hej! Ska byta bil och fundersr på en Tesla Y. Men osäker om det kommer funka med släpet.. Släpet har totalvikt på 1700, så max med last...
Svar
3
· Visningar
1 090
Senast: MissFideli
·
Utrustning Jag har idag en Cheval liberte 2002XL som jag köpte billigt och tänkte fixa till. Nu har flera saker fått mig att inse att jag kör den... 2 3
Svar
49
· Visningar
3 224
Utrustning Går i tankarna att köpa en ny bil samt en transport, bilen är dock prio ett då jag har tillgång till att låna transport. Det jag söker...
Svar
11
· Visningar
895
Senast: lillan222
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• 12 kvm utbyggnad?
  • Vad gör vi? Del CCXII
  • Signatur

Hund, Katt, Andra Djur