kristin

Trådstartare
Hej! Är nu ute efter en bra dragbil men är kluven på vilket märke som är bäst och mest prisvärt. Eventuella kända fel vill jag gärna också veta.
De jag funderar mellan är V70, A4 eller Bmw. I prisklassen 50-70k. Vad är era erfarenheter?
 
Hej! Precis den frågan, med efterföljande diskussion, dyker upp många gånger om året. Om du söker på "dragbil" här på forumet så får du ett par tusen inläggsträffar att skumma, sök mer riktat så kan du säkert få litet ledning kring just de modeller du överväger.
 
Jag har haft Subaru legacy -05 besinare som dragbil, helt ok. Nu idag har jag en V70 D4 awd -15 som är den bästa bilen jag dragit med.
Men jag tror det är väldigt individuellt vilken bil som passar och vad den ska användas till.
 
Det finns rätt många bilmodeller i den prisklassen, som fungerar OK för att dra släp på B-kort eller utökad B.

Mitt bästa råd är är att börja med att tänka igenom vad som är "den vanligaste resan" med hästsläp, och sedan provköra (utan släp) och provsitta de bilmodeller som verkar passa för övrig användning.

Ska man köra riktigt långa resor med släp, flera gånger per år, så måste man sitta bra bilen och kunna lita på den fullt ut.

Ska man köra kortare resor till t.ex. träningar, så är sittkomforten kanske inte så viktig.

Ska bilen fungera för annan vardagskörning än resor med hästsläp, så behöver bilen fungera för det också.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Hej! Jag är 50 och har jobbat som uska och inom äldreomsorgen i hela mitt liv. Det Är kul men som många vet, stundtals lite tufft...
Svar
1
· Visningar
469
Ekonomi & Juridik Hej! Jag letar eventuellt unghäst och är lite fundersam på ”nyttan” med dolda fel försäkring, alltså att den är införsäkrad redan som...
Svar
5
· Visningar
883
Anläggning Bytte ju bort torven för det kändes mindre och mindre klimatsnällt att använda och har hittat ett (visserligen franskproducerat)...
Svar
8
· Visningar
1 245
Senast: Fazeem
·
Hästmänniskan Hej! Har provridit två eventuella medryttarhästar och skulle vara kul med lite input. Har som mål att tävla längre fram och kunna träna...
2 3
Svar
45
· Visningar
3 046

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp