kristin

Trådstartare
Hej! Är nu ute efter en bra dragbil men är kluven på vilket märke som är bäst och mest prisvärt. Eventuella kända fel vill jag gärna också veta.
De jag funderar mellan är V70, A4 eller Bmw. I prisklassen 50-70k. Vad är era erfarenheter?

Hej! Precis den frågan, med efterföljande diskussion, dyker upp många gånger om året. Om du söker på "dragbil" här på forumet så får du ett par tusen inläggsträffar att skumma, sök mer riktat så kan du säkert få litet ledning kring just de modeller du överväger.

Jag har haft Subaru legacy -05 besinare som dragbil, helt ok. Nu idag har jag en V70 D4 awd -15 som är den bästa bilen jag dragit med.
Men jag tror det är väldigt individuellt vilken bil som passar och vad den ska användas till.

Det finns rätt många bilmodeller i den prisklassen, som fungerar OK för att dra släp på B-kort eller utökad B.

Mitt bästa råd är är att börja med att tänka igenom vad som är "den vanligaste resan" med hästsläp, och sedan provköra (utan släp) och provsitta de bilmodeller som verkar passa för övrig användning.

Ska man köra riktigt långa resor med släp, flera gånger per år, så måste man sitta bra bilen och kunna lita på den fullt ut.

Ska man köra kortare resor till t.ex. träningar, så är sittkomforten kanske inte så viktig.

Ska bilen fungera för annan vardagskörning än resor med hästsläp, så behöver bilen fungera för det också.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 348
Senast: Edla
·
Avel Hej! Jag hade tänkt betäcka mitt sto i år och har lite frågor och funderingar kring hela processen. Det här kommer vara både mitt och...
Svar
1
· Visningar
488
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Har ju haft lite otur i olika lägen med hur vissa människor beter sig i stallet, och är nog blivit lite ärrad av det (inten nuvarande... 6 7 8
Svar
145
· Visningar
12 636
Hästmänniskan Hej på er! Jag är ny på detta forum och jag hoppas att jag postar i rätt del. Jag behöver ventilera och resonera lite med andra... 10 11 12
Svar
223
· Visningar
11 953
Senast: lilsan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Yngre kille
  • Roliga saker som barn säger
  • Dagens naturupplevelse

Hund, Katt, Andra Djur