• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Onnie
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 32
  • Visningar Visningar 6 935
O

Onnie

Hej!

Om det ska vara någon idé att överhuvudtaget skaffa E-kort så är det ju för att du ska kunna dra mer än 1500 kg, med en "vanlig" Volvo eller liknande så brukar man ju iallafall få dra 1450 kg. Vad är då det bästa alternativet till en vanlig personbil, om man vill kunna dra 2000 kg (alltså boggievagn med två hästar i á 500 kg st)?! Vilken bil ska man då välja? Pick up? Stadsjeep? Sneglat lite på Toyota Rav4 men den får inte dra mer än 1500 kg??!! Ingen idé att skaffa en sån, men vad ska man ha då?! Ska sägas att jag är konservativ, så jag är egentligen inte så mkt för japanska bilar ;)

///Karin
 
Sv: Dragbil

Jag har en Toyota Rav4 och den skulle jag aldrig rekomendera en hästägare. :mad: Den går hur fint som helst att dra med MEN du kan inte packa i den för när du väl hängt på släpet kommer du inte in i bagaget pga att man inte tänkt klart när man byggde bakdörren.. Den går nämligen i redan vid kulhansken. :devil: Innan jag köpte den här bilen provkörde jag den lilla Cherokee Jeepen o den får dra 3,5 ton på BE-kort.. Den skulle jag nog valt om jag vetat det där med draget innan jag köpte "raven".. :smirk:
 
Sv: Dragbil

Labero skrev:
Den skulle jag nog valt om jag vetat det där med draget innan jag köpte "raven".. :smirk:

Har inte känt det där som någon större hemlighet med Raven, det är en rätt idiotisk nyttobil som det skrivits en hel del om...

Till ursprungsinlägget: vad vill du ha ut av bilen utöver dragkapaciteten? Diesel, lågmilare, lastbilsreggad (skatten!). Det är några parametrar som kan hjälpa till att skoga i utbudet en smula...
 
Sv: Dragbil

Vad heter den beteckningen på Jeep Cherooke? Kollade på lite annonser och de flesta som jag såg får bara dra ca 1500 kg på BE-kort. (Liten modell av Jeep?)

Är det inte så att Jeep är en ganska "dyr" typ av bil? Om man jämför med Toyta, Mitsubishi etc?
 
Hej!

Vad jag i övrigt vill ha ut av bilen är att den ska funka även utan släp bakom, plats för hundbur måste finnas eller iallafall utrymme för själva hunden (vill inte ha hunden i baksätet). Bensin eller diesel är en smaksak, mig kvittar det egentligen men om det ska löna sig med diesel så gäller det ju att man kör en del...eller förresten numera så är dieseln lika dyr som bensinen så det spelar mindre roll. Sen är det ju en fördel eller egentligen ett önskemål om bilen är relativt billig i reservdelar och inte har för hög bensinförbrukning, är visserligen van vid min 245:a så allt under 1,1 l/milen är låg bensinförbrukning för mig.
Hur är det med Mitsubishi? Dyra delar? Japanarna brukar ju vara duktiga på att konstruera bra bilar som inte drar så mkt soppa! (Förutom Rav4 då, med tanke på bagagen)

//Karin
 
Sv: Dragbil

Hundbur i trunken, behöver du baksäte? Det blir rejält mycket billigare om du hittar en lastbilsreggad jeep än en personbilsreggad (skatten). Nackdelen är ju att de blivit hårdare med just lastbilsreggandet av personbilar, det lär bli svårt att smussla in baksätet mellan besiktningarna...

Mitsu tycker jag är väldigt trevliga bilar, däremot har jag inte sett någon Pajere (för det är väl den i programmet du funderar på?) som får dra något att yvas över på B. Däremot på BE har jag hittat de som får dra en bit över 2000 kg, vilket känns mycket smakligt.
 
Hej!

Nja jag vill allt helst ha baksäte, man vet ju aldrig när man behöver det. Jag håller på att ta E-kort så därför vill jag ju verkligen ha en bil som får dra en del, annars kan man ju hålla på och vela och dra 1450 kg med en vanlig volvo. Mitsu Pajero är något jag har tittat på, vore roligt om någon känner för att ge ett omdöme, smaken är som baken men man kan ju ändå få en uppfattning.

//Karin
 
Sv: Dragbil

Har precis tagit en Pajero genom en M-test (det var begränsat roligt och kostade 2895 kr). Det slutade med att jag avstod från köp.

Kör emellanåt L200 och tycker över lag att Mitsu är en trevlig bil. Just det exemplaret är rätt ny (4 eller 5 år) och har fungerat perfekt om man bortser från något litet fel som verkstaden gjort vid via återkallelse (inget som märkts av). Nu har en plåt börjat skramla och det hänger ner en bit isolering vid främre stötfångaren, men den här bilen lever riktigt tufft och är ursäktad. Att det sedan inte är traditionell körglädje att köra TD är något jag lätt kan bortse från om man ser till bekvämligheten med flak :D
 
Sv: Dragbil

Har själv en dubbelhyttad Nissan King Cab diesel som får dra 2.8 ton på E-kort, men skall man dra över 2 ton måste jag byta kula och då handske på transporten.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Dragbil

Onnie skrev:
Hej!

Om det ska vara någon idé att överhuvudtaget skaffa E-kort så är det ju för att du ska kunna dra mer än 1500 kg, med en "vanlig" Volvo eller liknande så brukar man ju iallafall få dra 1450 kg. Vad är då det bästa alternativet till en vanlig personbil, om man vill kunna dra 2000 kg (alltså boggievagn med två hästar i á 500 kg st)?! Vilken bil ska man då välja? Pick up? Stadsjeep? Sneglat lite på Toyota Rav4 men den får inte dra mer än 1500 kg??!! Ingen idé att skaffa en sån, men vad ska man ha då?! Ska sägas att jag är konservativ, så jag är egentligen inte så mkt för japanska bilar ;)

///Karin


Är inte helt säker men tror vi får dra mycket på ett e-kort me våran Suzuki vitara. Har för mig att vi får dra 2000kg.men vet ej säkert.

På vanligt B-körkort är det iaf 1520 som ja får dra bakom :bump:
 
Sv: Dragbil

Jag har just varit igenom hela marknaden för dragbilar över 2000kg.
Här är en lista på vilka som finns enligt Dagens Industris bilaga "Nya Bilar 2005". Där finns en mycket bra sammanställning av alla tekniska data så att man kan jämföra på ett enkelt sätt.

Lista på bilar och max dragvikt:
Audi Allroad 2100 kg
Audi A8 2300 kg
BMW X5 2300 kg
Chevrolet Trailblazer 2600 kg
Huyndai Santa Fe 2300 kg
Huyndai Terracan 2800 kg
Jeep Cherokee/Grand Ch 3360 kg
Kia Sorrento 2800 kg
Landrover 3500 kg (Freelander bara 2000)
Mercedes ML 3500 kg
Mitsubishi Pajero 2800 kg
Nissan Patrol 3500 kg
Nissan Terrano 2800 kg
Porsche Cayenne 3500 kg
Toyota Landcruiser 2800 kg
VW Touareg 3500 kg
Volvo XC90 2250 kg
 
Sv: Dragbil

Ford Explorer 2570 kg

Stoort bagageutrymme!
Normal baklucka som går att öppna med släpet tillkopplat.
Importeras till Sverige men säljs inte av Fordhandlarna som nya.

en sådan har /nocke/
 
Hej igen!

Någon som har/har haft en Nissan Terrano?! Hur är dessa bilar?! Hur är Nissan överhuvudtaget?! Hittade Nissan X-trail också, ganska ny modell, vet ej hur mycket den får dra dock.

En djungel är detta, man vill ju trots allt komma undan så billigt som möjligt, det går inte att sticka under stol med. Tänk om en hästmänniska kunde göra en riktig dragbil med allt som vi hästmänniskor bara måste ha, va bra det hade blivit! :banana:

///Karin
 
Sv: Dragbil

Jag har precis köpt en Mitsubishi L200 fyrhjulsdriven diesel

Jag har 4 dörras med kåpa på flaket, den är lastbilsreggad och kostar 2007:- i årsskatt.
I stan drar den 0,95/milen och på landsväg 0,80-0,85 ungefär med släp har jag inte kollat men det blir nog inte mkt över litern.

Jag ville ha samma som du-baksäte så man kan åka flera samt plats för hundburen.
Hundburen (dubbel av modellstörre) får plats utan problem på flaket.
Jag är otroligt nöjd dessutom fick vi bilen till riktigt bra pris eftersom det var lite småfix på den typ omlack av ett par skärmar låset till baklucka paj och sånt.
Bilen går bra på vägen, känns inte alls så stor och inte otymplig. Smidig att köra med i stan och parkera, märker ingen större skillnad mot volvon jag hade innan.

Provkörde även en Toyota Hilux och den är likvärdig med Mitsubishin inga större skillnader i körningen och utformningen.

Valde Mitsubishin eftersom den var nyare OCH billigare med mer utrustning.... :)
 
Det lutar nog åt en flakbil av något slag, typ Mitsubishi, Toyota eller Nissan, med dubbelhytt då förstås. Billigare i skatt...än så länge iallafall. Eller kanske en Ford explorer men samtidigt är jag inte mkt för kombi eftersom man då har bagagen inne i bilen. Lägger du hästgrejer eller nåt annat som luktar lite i kombiutrymmet så luktar det i hela bilen sen (stor fördel med kåpa och flak då).

QuickStar, hur är din bil i delar? Dyr? Japanska bilar har ju ett rykte om sig att vara dyra i delar?!

///Karin
 
Sv: Dragbil

:bow: LANDROVER DISCOVERY:bow:
Klart den bästa dragbilen!! ( för dig med E-kort)
3,5 ton med E-kort (760 kg med B)
Boggisläp & två feta stora hästar märks inte!!
Disel- drar en liter/mil med släpet....
lastbilsregistrerad.....billig skatt
 
Sv: Dragbil

Men erfarenhet av Landrover är att den jämt går sönder och krånglar :(
 
Sv: Dragbil

Flaket är guld värd tycker jag, hade en jeep förut men är mer nöjd med Nissan King Caben. Jag slänger upp mitt tävlingsskåp på flaket när jag åker iväg med 2 hästar samt hö, fodertunnor mm mm. Sånt får inte plats i en jeep.
 
Det får helt enkelt bli en King Cab eller liknanden med dubbelhytt, då får jag dra vad jag vill! :banana:

//Karin
 

Liknande trådar

Fordon Vi ska köpa nyare bil för att kunna dra 2000 kg (två hästar) och funderar på en Subaru Forester 2.0 automat årsmodell 2014 som har gått...
Svar
0
· Visningar
186
Senast: CaisaCax
·
Fordon Jag är på gång och ska byta bil, men tycker det är svårt med begagnade bilar. Min budget är ca 150 000 kr och det är ett plus om bilen...
Svar
6
· Visningar
754
Senast: Windy
·
Utrustning Vår gasdrivna subaru har förmodligen tackat för sig och det är antagligen dags att titta på ny dragbil. Om man vill ha något som är i...
Svar
8
· Visningar
1 302
Senast: Gnapp
·
Fordon Min Honda crv börjar bli gammal och sliten så nu är det dags att titta på ny bil. Vill ha en pålitlig och trevlig bil som inte är... 2 3 4
Svar
70
· Visningar
5 823

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka
Upp