• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare FiaPiaLisa
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 76
  • Visningar Visningar 7 412
F

FiaPiaLisa

Dax att byta bil till våren. Så nu vill jag ha tipps om bra dragbilar!
OBS! Jag har bara B-körkort och vill ha en bil som drar så mycket som möjligt, gärna 4WD....motivera gärna era bilval!
//FPL

Sv: Dragbil

Vad har du för släp då??

Den enda fyrhjulsdrivna bilen jag vet som får dra 1500 på B är Landrover Freelander. Och om man säger såhär, den har jag inte hört mkt bra om... :angel:

Själv har jag köpt en Mercedes ML 320 och satsar på att ta BE-kort. Min transport har en totalvikt på 2400kg...

Den enda fyrhjulsdrivna bilen jag vet som får dra 1500 på B är Landrover Freelander. Och om man säger såhär, den har jag inte hört mkt bra om...

Fel fel fel, även Nissan x-trail får dra 1500 kg med B-körkort. Dessutom har den bilen en finess, antingen kör man med framdjulsdrivning (2hjul), eller så kopplar man om till konstant 4-hjulsdrift, eller så använder man automatiken som sätter in 4-hjulsdriften när bilen behöver den annars går den med 2 hjul.
Just att bilen inte har permanent 4-hjulsdrift tilltalar mig, det är ju onödigt dyrt att köra med det om man inte behöver.

Senast ändrad:

Honda CR-V får dra 1500kg på B-kort och den har automatisk fyrhjulsdrift. Inte världens starkaste bil men jag kan dra syrrans Star Trailer Diamant (boggie med totalvikt på 1500kg) med den, fast det blir lite segt i backar...

Fyrhjulsdrivna bilar får tyvärr ofta inte dra så mkt, eftersom själva bilen är tyngre än en "vanlig" bil. Sen finns det säkert undantag, men generellt så är det så.

Själv har jag en volvo v70 som jag får dra 1530 på B, vilket är ganska mycket om man jämför med många andra bilar! tycker väldigt mkt om den, dessutom bra lastutrymme (hihi passar hästfolk med andra ord....!) fungerar jättebra för det jag kör, men en fyrhjulsdriven bil är nog allra bäst iaf om man kör mkt med släp eller bor i norra sverige.

Kolla på Subaru! Vi har en Outback och är väldigt nöjda. Bra bil i alla lägen. Hoppas dock de kommer med dieselmotor.

Toyota Corolla Touring 4wd, ingen jättemotor så ibland går det lite segt, men fyrhjulsdriften är :love: . Får dra 1280 på b-kort dock, 1400 på e-kort, lite klent. Men konstant 4wd och diffspärr. Överger aldrig min Corolla... :D

Titta också på Mitsubishi (stavning) Outlander. 1500 på B kort men det är också maxvikten, permanent 4*4 och vad jag förstår och hört en mkt trevlig bil

Audi 100 avant:rofl: quattro:love: Får dra 1400 på B-kort .Med fyrhjulsdrift och diffspärr.Går som tåget,stark som en traktor.Här är det inget sagg i backarna inte

Kolla på Subaru! Vi har en Outback och är väldigt nöjda. Bra bil i alla lägen. Hoppas dock de kommer med dieselmotor.

Japp - Subarun är toppen!!! :love: Och 2008 kommer dieseln!!

Det är lite beroende på årsmodell vad de får dra.
Outbacken ligger dock alltid över 1500 kg och Forestern från 1470 kg och uppåt mot 1520 kg. Vanliga Legacyn tror jag oxå ligger från 1450.
Imprezan ligger lägre då den är mindre.

KIA sportage 4x4 får dra myck 1540 med bensinmotor 1640 med diesel tror jag det är.(olika på olika motorer)
Annars är ju volvo av alla dess slag underbara dragbilar som får dra mycke. (har själv en 855 som får dra 1560 på B kort med.):love: Och volvon drar inte så mycke bensin (runt litern med STOR häst i boggi)

Toyota Corolla Touring 4wd,
/// Får dra 1280 på b-kort dock, 1400 på e-kort, lite klent.

Men 1280 är väl väldigt klent?!
Räkna transportens vikt och sen en stor häst. Då är du snart i taket och behöver få dra mera eller ta ett e-kort.

Har en Subaru Legacy (AWD) som får dra 1500 kg på B-kort. Den klart bästa dragbil jag kört. Provkör!

Senast ändrad:

Ngn som har erfarenhet av Suzuki grand vitara XL7 eller Suzuki samurai båda skall ha lågväxel. Men vad får de dra??
//FPL

Tipsar oxå om Subaru Legacy. Jättetrevlig bil som är helt underbar att dra med även i riktigt dåligt väglag. Den har lågväxel oxå, vilket är kanon om man kommer till en överjxxlig backe, det är isigt osv.

Liknande trådar

Utrustning Min ryktväska faller snart i småbitar och behöver bytas ut. Finns ju rätt många olika varianter att välja mellan, hoppas att buke som... 2
Svar
25
· Visningar
1 737
Senast: Edla
·
Utrustning Jag skulle så gärna vilja ha ett eget hästsläp. Problemet har varit att jag bara har B-kort och ingen bil som kan dra. Nu står jag dock... 2
Svar
20
· Visningar
1 087
Senast: tara
·
Utrustning Går i tankarna att köpa en ny bil samt en transport, bilen är dock prio ett då jag har tillgång till att låna transport. Det jag söker...
Svar
11
· Visningar
903
Senast: lillan222
·
Utrustning Jag har idag en Cheval liberte 2002XL som jag köpte billigt och tänkte fixa till. Nu har flera saker fått mig att inse att jag kör den... 2 3
Svar
49
· Visningar
3 282

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka