Filuran

Trådstartare
Jag behöver en dragbil som får dra 1800 kg, då mitt nya släp ligger på den totalvikten.
Krav:
*4-hjulsdriven
*vill helst ha en vanlig personbil (ingen jeep eller likn.)
*billig i inköp :p

Tips mottages tacksamt :bow:

Sv: Dragbil

subaru såklart!
outback eller legacy.
borde finnas ganska många trådar om dragbil om du söker lite :)

1800 kg totalvikt - frågan är ju hur mycket bruttovikten blir.

Du lär ju inte hitta någon bil som med B-kort får dra 1800 kg, och med BE så spelar ju inte totalvikten någon roll, det är bruttovikten som räknas...

XC70 får dra 1800 kg, men med B-kort ynkliga 1280 kg. Tyvärr inte särskilt billig i inköp, men vad ligger budgeten på?

Har nu hittat en Subaru Legacy som får dra 1830 kg på BE-kort så håll tummarna för att det inte är en skräphög är ni snälla :p

audi a6 allroad den perfekta dragbilen (enligt mig) har för mig att den får dra 2000kg

visserligen inte så billig i nypris men en begagnad går att hitta till hyfsat pris.

Håller tummarna!

Subaru är verkligen hästfolkets nya favoritbil. Enda nackdelen jag har hört är att service och reparationskostnaderna gör ägandet dyrt, men vet inte hur långt det stämmer (har själv XC70 bl a)

konstigt detdär med reparationskostnaderna..
Min bilmek tycker att jag är dum i huvudet som har en audi som går sönder rejält minst 3 gr om året. tjatar och gnatar om att jag ska skaffa mig en subaru efter som de är en bruksbil med kvalite som sällan går sönder, och om olyckan är framme så har det billiga reservdelar och hyfsat lätta att reparera.

iof inte 4-hjulsdrift. Men uppfyller de andra två kraven iaf. Även billiga reservdelar och krocksäker (speciellt 9-5).

SAAB 9-5 och SAAB 9000
Men då måste man ju ha e-körkort.

För 1800kg måste du ha BE oavsett dragbil :)

Men om jag läser inläggen rätt så finns det redan ett E på trådskaparens körkort!

konstigt detdär med reparationskostnaderna..
Min bilmek tycker att jag är dum i huvudet som har en audi som går sönder rejält minst 3 gr om året. tjatar och gnatar om att jag ska skaffa mig en subaru efter som de är en bruksbil med kvalite som sällan går sönder, och om olyckan är framme så har det billiga reservdelar och hyfsat lätta att reparera.

Det tycker jag med:angel:
Gör dig en tjänst & gör dig av med audin, den kommer aldrig bli bättre, tro mej, jag har mkt erfarenheter av det märket.
Men ibland behövs inte reparation, en audi kan bete sig skumt & laga sig själv efter några månader, det har man oxå varit med om:devil:

Men vissa märken tenderar ju ha sämre kvalitét eller ha mer fel än andra.
Japanska märken rekommenderas i allmänhet eftersom de är hålligare & lättare att laga men måndagsexemplar kan dyka upp överallt.
Har du hört om några speciella fel på just subaru?

Nissan x trail, bensin, får dra 1500 på B och 2000 med BE. Väldigt skön att köra och smidig att dra transport med. Gott om utrymme inne i bilen, även i baksätet.

Missade att du inte ville ha Jeep men den känns inte så Jeepaktig. V70 D5 får också dra 1800 kg på BE. Det har vi men den är inte 4 hjulsdriven. Kompisen x trail är bättre ur dragbilssynpunkt och faktiskt också smidigare att köra i stan. Drar dock med bränsle eftersom det är en bensinare och vår en diesel. Måste bara tillägga att volvon känns lyxigare att köra men är inte billig i inköp.

subaru är väl lite ökänt för problem med rost, men dom har bytt rostskydd så på de nyare bilarna ska det inte vara några problem. dock vet jag inte när dom bytte.

Jag har för mig att Volvo tillverkade en modell i 900-serien, som får dra något mer än 1500 kg på B-kort (antagligen runt 1800kg på e-kort). Eftersom de inte tillverkas längre så går det bara att få tag i begagnade. Dock är dessa oftast bakhjulsdrivna och dricker något över 1 l/mil. Rätta mig om jag har fel, kan inget om Volvo.
Vore jag du skulle jag ffa satsa på en bil med dieselmotor.
Det jag rekomenderar är Subaru, dock finns det inga begagnade med diesel, lanseras nu 2008..

Lycka till.

Vi har en Volvo 945 den får dra 1500 på B, dock bara 1600 på E. Dock den svagaste motorn :crazy: Så det finns säkert starkare.

Håller tummarna!

Subaru är verkligen hästfolkets nya favoritbil. Enda nackdelen jag har hört är att service och reparationskostnaderna gör ägandet dyrt, men vet inte hur långt det stämmer (har själv XC70 bl a)

Har en -00 subaru Legacy, före den en -89 super station oxå subaru. Klart att bilen kostar att laga när den går sönder...om den går sönder, det gör väl alla bilar. Den gammla -89 gick 47.000 mil sedan sålde vi den, och den nyare -00 har hittills gått 39.000 mil :love: Här är det kärlek till bilen ska ni veta. Normal servad med oljebyten osv, senast brakade kopplingen :cry: Kan bli så när man drar en del.
Den (kopplingscylindern) gick att packa om, kostade ca 2000 kr på verkstad. Har gått igenom varenda besiktning med rent papper, hittills . Så för mej finns ingen annan bil, tycker resten är skit. Subarun är driftsäker och trygg, känns inte att 1500 kg vagnen hänger bakpå och är lastad och det ska mycket till innan du verkligen tror att du ska köra fast. Kan nog säga med 99,9 % säkerhet att så länge du inte hänger bilen på något så tar du dej fram, i djupsnö, lera osv. :bow: har dragit upp andra, tom 4 hjulsdrivna bilar ur diket, lätt som en plätt. Säg till att dom lägger i friläget bara sen är det bara att draaaa!!!!
Antar att man framstår som kaxig efter detta inlägg, men allt är sant...en fantastisk bil helt enkelt.

Liknande trådar

Utrustning Jag skulle så gärna vilja ha ett eget hästsläp. Problemet har varit att jag bara har B-kort och ingen bil som kan dra. Nu står jag dock... 2
Svar
20
· Visningar
1 112
Senast: tara
·
Fordon Efter att maken köpt en helelektrisk city car i kombination med att jag börjat med häst på en lite mer seriös nivå igen och slutat... 2
Svar
34
· Visningar
2 292
Senast: Derivata
·
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
690
Senast: cowgirl81
·
Utrustning Vår gasdrivna subaru har förmodligen tackat för sig och det är antagligen dags att titta på ny dragbil. Om man vill ha något som är i...
Svar
8
· Visningar
1 309
Senast: Gnapp
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka