Sv: Dragbil

Kan du bortse från det där med 4x4 så är Saab 9000 en utmärkt dragbil....

Bästa vi haft och får dra 1800 kg på BE....

Billigt i både inköp, drift och underhåll....

//Domino_s

Vore jag du skulle jag ffa satsa på en bil med dieselmotor.
Det jag rekomenderar är Subaru, dock finns det inga begagnade med diesel, lanseras nu 2008..

Lycka till.

Varför ska man satsa på diesel ? Skatten på dieselbilar skjuter i höjden. Om man inte har firma el jordbruk el dyligt förstås och kan göra avdrag , då kanske man kan komma undan. Fattar och vet att dieselmotorn drar mindre än bensinmotorn, men numera måste man upp i ganska många mil under 1 år för att kunna försvara dieselbilen.
Om min bil beskattas med ca 6,500 kr / år så måste åtm jag ta mej en funderare över om jag har råd att avsätta de kr bara för att åka mina 200 mil med häst/år. Nej då köper jag hellre bensin för pengarna och betalar 1800 kr i skatt/år

Kan du bortse från det där med 4x4 så är Saab 9000 en utmärkt dragbil....

Här måste jag lägga in mitt starka veto. Det är en urusel dragbil. Jag har suttit fast med släpet på en lerig gårdplan p g a att det sluttade svagt uppåt. Jag har också hjälpt loss andra med 9000 på tävlingsplatser etc, de kom inte därifrån p g a lite lera som t ex Volvo 945 lätt drog igenom.

Sålde min 9000 just för att det var en så usel dragbil. Till del för att den är framhjulsdriven.

Varför ska man satsa på diesel ? Skatten på dieselbilar skjuter i höjden. Om man inte har firma el jordbruk el dyligt förstås och kan göra avdrag , då kanske man kan komma undan. Fattar och vet att dieselmotorn drar mindre än bensinmotorn, men numera måste man upp i ganska många mil under 1 år för att kunna försvara dieselbilen.
Om min bil beskattas med ca 6,500 kr / år så måste åtm jag ta mej en funderare över om jag har råd att avsätta de kr bara för att åka mina 200 mil med häst/år. Nej då köper jag hellre bensin för pengarna och betalar 1800 kr i skatt/år

Här är du delvis ute och cyklar.;) Dieseldrivna personbilar får faktiskt en liten sänkning av skatten fr o m i år. Däremot får de lätta lastbilarna och LB-reggade personbilar högre skatt. Alla dieselbilar har inte 6500 kr i skatt. Min t ex ligger på 5700 kr. Mycket pengar i och för sig, men eftersom jag pendlar och kör lite i tjänsten så går det ihop sig totalt sett ändå. När jag räknade på det för ca 2 år sedan låg min brytpunkt på drygt 2000 mil/år. Jag kör ca 3000 mil/år så för mig blir det billigare med dieselbil trots att skatten på bränslet har höjts nu.

Puttar upp den här tråden.
Vad beror det på att det blir så? Likadant på Saab 9-5, de får dra 1800 på e-kort och 1370 på B.

Nja, det beror på lite! Men det finns nog de SAAB 9-5 sedan som får dra 1440 iaf! Kan nog ha lite med bilens totalvikt att göra, alltså om det är en kombi eller sedan.

Här måste jag lägga in mitt starka veto. Det är en urusel dragbil. Jag har suttit fast med släpet på en lerig gårdplan p g a att det sluttade svagt uppåt. Jag har också hjälpt loss andra med 9000 på tävlingsplatser etc, de kom inte därifrån p g a lite lera som t ex Volvo 945 lätt drog igenom.

Sålde min 9000 just för att det var en så usel dragbil. Till del för att den är framhjulsdriven.

Som dragbil, så vill man ju gärna att det ska vara bakhjulsdrift iaf, om det inte är fyrhjulsdrift. Och det finns det ju inte på så många bilar idag. Då det är säkrare med framhjulsdrift när ex snön kommer.

Har inte kört transport speciellt mkt, men de gånger jag gjort det, har 9000 fungerat bra. Då har det iof inte varit lerigt ;). Mest på asfalt och snö.

Håller med! Har själv en SAAB 900 (1450kg på B och 1600 på BE) och vid torrt väglag fungerar den utmärkt, men vid blött- och vinterväglag är den inte rolig. Skulle till klinik en vinter och fast jag bara stod i en väldigt svag uppförslutning och hade sandat framför kom jag inte loss! Tur att stallägaren hade sin Nissan Terrano och kunde dra loss oss! Den dagen insåg jag verkligen att en bra fyrhjulsdriven bil kanske inte vore så dumt;)

Senast ändrad:

Vi har haft volvo....och den va värdelös som dragbil....enligt oss...

Men sen kanske det beror på släpvikt och hur man kör också....

Vi har även haft en 9-3 SC och den va underbar som dragbil....turbon går in som en smäck och jobbar så du slipper allt onödigt växlande.... Vår 9000 är automat och då är det bara att gasa och låta bilen jobba....:D

O ja...vi kör mycket släp, både tungt o lättare, i många olika terränger....

//Domino_s

Liknande trådar

Utrustning Jag skulle så gärna vilja ha ett eget hästsläp. Problemet har varit att jag bara har B-kort och ingen bil som kan dra. Nu står jag dock... 2
Svar
20
· Visningar
1 112
Senast: tara
·
Fordon Efter att maken köpt en helelektrisk city car i kombination med att jag börjat med häst på en lite mer seriös nivå igen och slutat... 2
Svar
34
· Visningar
2 292
Senast: Derivata
·
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
690
Senast: cowgirl81
·
Utrustning Vår gasdrivna subaru har förmodligen tackat för sig och det är antagligen dags att titta på ny dragbil. Om man vill ha något som är i...
Svar
8
· Visningar
1 309
Senast: Gnapp
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka