• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare illern
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 43
  • Visningar Visningar 4 675
Sv: dragbil

kl

nån som har erfarenhet av att dra med en peugeot 406 kombi?

Citroen C5 -04, får dra 1500 kg på B-kort. 1.1 l/mil med släp, 0.73 utan. Inte någon "riktig" dragbil, dock har den gått utmärkt hittills. Satsa på en diesel.

ok, skillnaden mellan 406 och 407 är ´väl inte så stor? "exteriör" mässigt menar jag. (utseende mässigt passar kanske bättre in på en bil :crazy: )

ÄR det bättre att dra med en diesel eller en bensinbil? spelar det öht nån roll?

det beror ju helt på hur stor diselmotor- bensinmotor det är, kan ju inte säga att den ena är bättre än den andra, beror på strl på motorn.

Jag föredraa disel då de är bränslesnålare:banana:

Generellt brukar dieselbilarna ha en bättre dragkraft (enkelt uttryckt), men som tidigare skrivits; det beror ju mycket på motorstorlek också.

Billigare blir det väl knappast med diesel nuförtiden, skatten högre och soppan på samma literpris gör bara åtgången som plus.

Håller med ovanstående, de brukar vara starkare & de drar mindre.
Men skatten är hög & dieselpriset ligger nu ca en krona över bensinpriset så man ska köra bra mkt per år för att det ska löna sig att ha en dieselbil.
Vi kör bara landsväg & bor 3 mil utanför stan emn en diesel skulle aldrig löna sig ändå, skulle kunna ha 3 bensinbilar med V6a för samma skatt som en dieselbil:smirk:
& det har vi ju, fast bara 2;)

har en mercedes ml 430. super bil på alla sätt o vis, dock törstig..

så är det ju med stora bilar liksom..

Inte stark? starkare mellanklassbil hittar du knappast ;)

Min 320 segdrar grymt bra, och den raka sexan är pigg trots ett tungt släp lastat med ett tjockt halvblod.

Jag är grymt nöjd med bmwn, den har gått helt prickfritt sen jag köpte den för 1 år sedan, den drar mycket bra och är desutom sjukt rolig att köra utan släp. Drar relativt mkt soppa med tanke på sin storlek dock, snittar på ca 0,9 L men å andra sidan drar den inte märkbart mer med släp. Drar dessutom mkt på b-kort, 1500 kg.

Vill man ha en bil med relativt bra bränsleekonomi som dessutom har bra släpegenskaper (max släpvagnsvikt 2000 kg, haldex fyrhjulsdrift etc) så kanske du ska titta på nya wolksvagen tiguan, den har fått bra kritik från bla vi bilägare.

Senast ändrad av en moderator:

Inte stark? starkare mellanklassbil hittar du knappast ;)

Min 320 segdrar grymt bra, och den raka sexan är pigg trots ett tungt släp lastat med ett tjockt halvblod.

Jag är grymt nöjd med bmwn, den har gått helt prickfritt sen jag köpte den för 1 år sedan, den drar mycket bra och är desutom sjukt rolig att köra utan släp. Drar relativt mkt soppa med tanke på sin storlek dock, snittar på ca 0,9 L men å andra sidan drar den inte märkbart mer med släp. Drar dessutom mkt på b-kort, 1500 kg.

Vill man ha en bil med relativt bra bränsleekonomi som dessutom har bra släpegenskaper (max släpvagnsvikt 2000 kg, haldex fyrhjulsdrift etc) så kanske du ska titta på nya wolksvagen tiguan, den har fått bra kritik från bla vi bilägare.

Min 325:a (e46:a) är fyrhjulsdriven, kanske är det skillnad? Jag gillar bilen utan släp men upplever den som jättesvag när vi kommer till uppförsbackar. Och då med TOMT släp. Kanske ska provköra en icke-fyrhjulsdriven.

Min drar mer än 0,9 mer kring 1,1 utan släp.

Min pappa drar med en volvo v70 -06.
Den är stor och rymlig och drar bra, tror inte den drar så mycket heller.

Subaru Impreza :love:

B: 1280 kg
BE: 1600 kg

Vill aldrig mer ha tvåhjulsdrivet...

Mjae, det låter lite långsökt att den skulle vara svagare pga av fyrhjulsdriften men jag är ingen bilexpert :) dock är min bakhjulsdriven och det var en sak jag gillade med bilen, just att den orkade dra så mkt, den drar tex bättre än mina gamla 740, 940 och audi. Jag kör iofs mkt på farthållaren men då har den absolut inga problem att hålla farten i långa backar. Dock så är den ju väldigt högt varvad, den går naturligt på typ 1000 varv mer än tex volvo.

håller med! jag har också en audi a6 quattro, men en 2,6 liters. älskar den bilen och kommer aldrig heller att vilja ha någon annan :love:
stark, stabil och ändå snygg och smidig

Jag har en Audi A4 kombi, turbodiesel. Är otroligt bra att dra med!! Är väldigt bränslesnål också och ligger för det mest på runt 0.7-0.9 l/milen med släp (0.55 utan).

I och med att det är en diesel samt har turbo så är den enormt stark att dra med. Riktigt bra.

På B-kort får den dra 1450 kg. (Kommer inte ihåg BE eftersom jag inte har det).

Sån funderar jag också på att köpa :laugh:

Nyss köpt en C5 kombi. Får dra 1500 på B-körkort så det var ett enkelt val! Har dock nyss fått den så har inte kört med släp ännu, men den drar ca 0,9-1,2 l/m med släp.

Ett stort plus är att den är höj och sänk bar och mycket bra komfort! Har även sport paket på min så kan "låsa" fjädringen så dåblir den väldigt stabil vid körning av släp på gropig väg.

Att tänka på vid diesel köp: Du måste köra minst 1500 mil om året för att det ska löna sig med skatt och bränsle kostnad.

Att tänka på vid Audi köp: Skatt och försäkring är ca 5 ggr dyrare än C5:ans=)
Därför vi bytte bil!

Det räcker inte alls att bara köra 1500 mil/år för att ha en diesel om kostnaderna ska kvitta.Det är ju en otroligt liten körsträcka.
Tänk på att ett normalt milantal är ca 3500 mil/år, & det räcker inte heller för att hålla en diesel.
Faktum är att de bilskolor jag känner till inte heller anser att det är ekonomiskt försvarbart att köpa in dieselbilar.
Man bör som sagt vara storkonsument eller pendla långa sträckor för tat det ska löna sig.

Ett normalt milantal brukar räknas som 1500-2000 mil per år om man slår ut det som ett genomsnitt för landet. Möjligt att det är annorlunda där du bor. Men jag håller med dig om att det inte räcker med 1500 mil/år för att räkna hem en dieselbil. När jag räknade för ett par år sedan gick brytpunkten för mig vid drygt 2000 mil/år. Antagligen ligger den högre nu, i alla fall för en äldre bil med den högre skatten, eftersom bränslet är dyrare nu.

Liknande trådar

Utrustning Hej! Överväger att köpa ett nytt bett till min ena. Använder ett vanligt tränsbett med fasta ringar idag men vill ha ett som är något...
Svar
15
· Visningar
1 234
Senast: dukie
·
Hundhälsa Längesen jag var inloggad här, men nu behöver jag höra från kunniga hundmänniskor. Min 11-åriga hund fick för två veckor sedan dra ut...
Svar
3
· Visningar
857
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
672
Senast: cowgirl81
·
Övr. Djur Hej på er! Jag är i tankarna att köpa mig ett smådjur att ha i en mindre lägenhet till hösten. Smådjuret är tänkt som sällskap till mig...
Svar
5
· Visningar
382

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka