Bukefalos 28 år!

Dragkedja med resår i stövlar?

Primula

Trådstartare
Har köpt ett par begagnade Cavallo piaffe plus. Då dragkedjan är trasig på den ena så hade jag ändå tänkt byta bägge när jag ändå är igång) Vidden på dessa stövlarna är 33 cm och mina vader är detsamma utan byxor, så dom sitter verkligen snortajt (!!!) Det jag därför funderar på är om det finns dragkedja med resår i kanterna om det isåfall vore någon ide att sätta i sån? Tänker rent hållbarhetsmässigt. Någon som har gjort det?? Typ så som det är i Dyonchaps till exempel:)
 
Sv: Dragkedja med resår i stövlar?

Man kan göra stöveln lite större genom att lästa ut, prata med din skomakare. Resår blir inget snyggt på en dressyrstövel och inte är det så hållbart heller.
 
Sv: Dragkedja med resår i stövlar?

Fungerar det att lästa ut stövlar med dragkedja? Det krävs ju ganska stora krafter för att töja skinnet så jag blir förvånad om dragkedjan håller för det. Eller använder man någon anna teknik?
 
Sv: Dragkedja med resår i stövlar?

En kompis till mig har låtit sy in typ...bilbältesmaterial intill dragkedjan på sina, syns inte alls och blev jättebra.
 
Sv: Dragkedja med resår i stövlar?

Mina med dragkedja är iaf utlästade två gånger på vanligt sätt utan några problem. Men det kan nog bero på dragkedjan också kanske.
 
Sv: Dragkedja med resår i stövlar?

Fungerar det att lästa ut stövlar med dragkedja? Det krävs ju ganska stora krafter för att töja skinnet så jag blir förvånad om dragkedjan håller för det. Eller använder man någon anna teknik?

Jag har gjort det.. inga som helst problem! Men jag har en riktig skomakare.. ingen som sitter på ett köpcentra typ.. Ingen aning om det är en annan teknik?
 
Sv: Dragkedja med resår i stövlar?

Tack för svaren allihop! Trodde inte heller det gick att lästa ut med dragkedja men funkar det så är ju det absolut bästa alternativet! Annars får jag hitta på någon lösning med bilbälte eller dylikt jag med :) PÅ ska stövlarna i vilket fall:D
 
Sv: Dragkedja med resår i stövlar?

Hur mkt går de att lästa ut? Och hur påverkas lädret? Har ett par nya stövlar som jag beställde innan jag blev gravid (4 år sen) och de är så tajta att jag inte orkar rida in dem. Har haft funderingar på att sälja, men tror aldrig jag skulle hitta någon med rätt storlek. :meh:De är 33 - 54 i benet och 37 i foten.
 
Sv: Dragkedja med resår i stövlar?

De där går absolut att sälja! Lite beroende på vad det är för stövlar så har jag nog en köpare :)
 
Sv: Dragkedja med resår i stövlar?

Ofta så vill de heller inte garantera att dragkedjan inte går sönder så det är lite av en risk. Det bästa är att låta tillverkaren ta hand om det.

Om stövlarna bara är lite trånga, använd shoe stretch spray och sätt på dig dem, så formas de efter benen.
 
Sv: Dragkedja med resår i stövlar?

kan man inte bara sätta in en dragkedja med mycket tyg på sidorna och på så sätt bygga på omkretsen med ngn mm?

tycker att det verkar riskabelt att töja ut lädret.. bättre att man har en lite fulare dragkedja ett tag och sen när stövlen har töjts sig så är det bara att sy om dragkedjan och minska omkretsen igen... om ni förstår hur jag menar.
 
Sv: Dragkedja med resår i stövlar?

Jag lästade ett par stövlar med dragkedja i ganska taskig kvalité, och det funkade super. Blev betydligt billigare än att köpa ett par nya, och hade blivit det även om jag fått byta kedjan efteråt :)
 
Sv: Dragkedja med resår i stövlar?

Eller lägg dem i ljummet vatten o dra på dem, låt de sen torka någorlunda på. Men sitt still under tiden! Brukar funka när det är marginellt
 

Liknande trådar

Utrustning Jag behöver VERKLIGEN nya ridstövlar, men har stora bekymmer med att hitta rätt. Jag behöver stövlar som är både långa, vida och stora i...
Svar
3
· Visningar
1 050
Senast: MiniLi
·
Utrustning Vad finns? Jag har oproportionerligt breda vader (ca 40-41 cm i omkrets) och är i övrigt lång och rätt normaltjock. De flesta stövlar...
Svar
10
· Visningar
1 395
Senast: Siggan
·
Utrustning Har ett par jättefina Cavallo dressyrstövlar som jag köpte för ett par år sedan, de har dock bara blivit liggande för de är en aning för...
Svar
9
· Visningar
1 022
Senast: ylvalill
·
Utrustning Fick för ett tag sedan hem ett par sprillans nya Cavallo dressyrbågar. För 500 kronor ( :angel: ) men tyvärr får jag inte ner foten...
Svar
15
· Visningar
2 854
Senast: Monifa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Uppdateringstråd 29
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp