Bukefalos 28 år!

Draglina eller inte draglina.

snigelfarmor

Trådstartare
Jag satt hemma hos en vän och råkade se en bok om Hästar förr på Öland och i småland. Boken visade bilder och berättade livsöden från 10-talet och framåt till 70-talet då hästeriet avvecklades.
Och jag blev så glad, för alla bilder oavsett redskap bakom så användes både baksele och draglinor till lokselarna.
Jag har hela tiden önskat att det faktiskt var så, men har ofta i gamla filmer, eller bilder folk har visat mig i norrland insett att draglinan inte alltid fanns med förr. Nu känns det som att iallafall vissa hästar fick nöjet att dra och jobba med draglinor och svänglar.

Jag har inga belägg för det, men kanske var det så att i norr användes mera rekade skaklar och söder om stockholm användes draglinor?

I skåne har jag aldrig sett rekade skaklar, men det är en vanlig syn i lador i norr runt Umeå iallafall.

Den kunskapen, att hästar behöver rörelsefrihet över bogen, har många idag missat, och många hänvisar ju till just gamla bilder utan draglinor, men nu kanske vi kan nyansera dessa påståenden lite?

Vad tror ni?
 
Sv: Draglina eller inte draglina.

I sundsvallsområdet där jag bor har jag alldrig sett linor på¨4hjulsvagnar tippkärror (stalpkärror)och gödselspridare. ibland på enbet-slåttermaskiner .I gödselspridaren kunde lätta hästar kastas i sidled närett hjul gick mot ett hinder . ,alla släpskaklar var rekade .på sommaren lätta smidiga till harvar plogar och annat.Bara linor användes alldrig . rekade vinterskaklar med bromsfunktion till all slädköening vintertid .baksele endast vid timmerkörning . Par kördes alldrig annatän potatisupptagare plöjning harvning parslåttermaskin samt självbindare .Detta är mina iaktagelser .
 
Sv: Draglina eller inte draglina.

Jag har också märkt att man norröver hellre använder rekade skaklar istället för draglinor. Tycker det är mer praktiskt med rekade skaklar då man jobbar med hästen.
men till finvagn tycker jag det ska vara draglinor.

/M
 
Sv: Draglina eller inte draglina.

Korstöm användes inte heller ,bara en töm på utsidan och en rem imellan på insidan vilket var mycket sämre när man skulle hålla igen hästarna.torpare med bara en häst lånade en ,då bråkade och bets dom påförmiddan sen var dom trött och gick sakta på eftermiddagen.
 
Sv: Draglina eller inte draglina.

Som jag har fått lära mig, så är det gamal svensk tradition att dra med skaklarna.

Att dra med draglinor kom mycket senare (typ 1800-tal) och importerades från mellan europa /england. Först och främst av rikt folk och användes vid finkörning.

Att draglinor användes i större utsräckning i södra sverige, har väll med närheten till danmark och att det tillhört danmark, som har en körkultur mer lik den mellan europeiska än nordiska.
 

Liknande trådar

Körning Som rubriken skvallrar om gäller mitt huvudbry denna kombination. Jag har en släde på låns hemma, ett ganska nätt hemmabygge som jag...
Svar
15
· Visningar
3 722
Senast: -Catherine-
·
Körning Jag blir inte klok på detta :confused:. Till våra nordisar har vi den gamla sortens lokselar, dvs lokorna är fästa i däckeln med ett...
Svar
12
· Visningar
4 766
Senast: Tore90
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Flämtningar
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp