Bukefalos 28 år!

släde, svängel, loksele & draglinor..

-Catherine-

Trådstartare
Som rubriken skvallrar om gäller mitt huvudbry denna kombination.

Jag har en släde på låns hemma, ett ganska nätt hemmabygge som jag är omåttligt förtjust i. Dock behöver jag göra lite förbättringar för att jag skall känna mig 100% nöjd.

Idag dras släden av min ponny med en loksele. Dock har inte släden någon svängel utan skaklarna (fasta såna, ej rekade) fäst direkt i selens dragringar med seltungor & selstickor av metall. Bakselen är även den fäst i dragringarna.

Detta funkar, men känns inte ultimat. Det blir en lite skakig färd eftersom släden "rockas med" av bogrörelserna så jag blir nästan lite åksjuk. Inte kan det heller vara superbekvämt för ponnyn.

Nu har jag beställt en svängel som jag skall montera och sedan använda draglinor till dragringarna. Men..min hjärna har kört fast fullständigt när det kommer till upphängningen av skaklarna :/

Om jag fäster skaklarna i dragringarna som jag gjort hittills, ja då blir ju monteringen av svängeln i princip helt onödig känns det som. Men jag vågar inte heller låta skaklarna ligga i skakelöglorna (har höga såna monterade på selen) som jag gör om jag kör ponnyn med rockard. Det känns lite för osäkert att göra så när jag kör släde..varför kan jag egentligen inte motivera, jag bara inte vill göra så!

Så..nu tänker jag mig att jag kanske kan svetsa dit en lång ögla på skakeln istället för den korta som finns där nu? Då borde ju seltungan kunna löpa lite framåt och bakåt i den så att skakeln kan följa med lite i bogrörelserna.

Finns det ngt problem med den lösningen som min hjärna vägrar att notera? Finns det isf ngn annan lösning som verkar bättre?

Brainstorma med mig snälla!
 
Senast ändrad:
Sv: släde, svängel, loksele & draglinor..

Kan du inte använda skakelrem istället för seltunga så behöver du inte svetsa om, det borde bli tillräcklig rörelse då
 
Sv: släde, svängel, loksele & draglinor..

Har tänkt den tanken också, men kommer inte skakeln hänga väldigt långt ned då? Hur lång behöver remmen vara tro?
 
Sv: släde, svängel, loksele & draglinor..

Hur menar du då? Skakelhållaren är ju en vanlig läderögla. *trögare än trögast*
 
Sv: släde, svängel, loksele & draglinor..

en vanlig skakelrem är ju gjord för att användas med loksele och remmen är väl en två decimeter och går ju att korta med knäppet(med hålen i remmen) ganska mycket, kan inte se att det skulle vara ett problem, man har kört så i alla tider.
 
Sv: släde, svängel, loksele & draglinor..

Hmm...jag får pröva, funkar det så är ju isf den lösningen väldigt enkel :)
 
Sv: släde, svängel, loksele & draglinor..

Glöm nu inte att det ska vara dubbelsydda skakelremmar och inte nitade
 
Sv: släde, svängel, loksele & draglinor..

ser man på gamla bilder så har man i alla tider använt svängel på alla vagnar, men någonstans föll den kunskapen bort under 1900 talet. Som tur är ser man fler och fler använda svängel igen!
Jag körde släde med min idealsele, svängel etc. jag satte bara skaklarna i skakelhållarna. det gick super!
 
Sv: släde, svängel, loksele & draglinor..

vad vill du ha sagt med det? dom seriösa som visste vad man gjorde skulle aldrig ha kört utan svängel el rekade skaklar, jag tror man var mer rädd om hästen än så. Jag har aldrig pratat om att inte ha svängel. Jag hoppas du förstår att jag tycker att bar för man använder skakelremmar betyder inte det att svängel är förbjudet, svängel används alltid när man kör. du kan va lite dryg.
 
Senast ändrad:
Sv: släde, svängel, loksele & draglinor..

Tack för att ni bollar med mig! :)

Svängeln kom på posten igår, så jag ska montera den och provköra i helgen. Gör ett försök med skakelremmar först, kanske tycker jag att det fungerar så bra att jag inte behöver ta till svetsen.
Annars gör jag som jag skrev om i trådstarten, en längre ögla som tungan kan glida i.

Jag ska nog också kapa av skaklarna ngt, tycker att de är lite väl långa, hela ekipaget blir lite halvbökigt att vända med emellanåt :)

Återkommer med resultat längre fram!
 
Sv: släde, svängel, loksele & draglinor..

Hahahaha! Jag som oxå är från Kävlinge vet hur dryga vi kan vara.

Inlägget var inte riktat till dig, utan till alla som tror att svängel inte ska användas med släde eller loksele. Ser oftast vagnar dras utan svängel när man har loksele. Okunskapen är enorm men går framåt sista tio åren, jag med min dryghet och värn om hästen före kusken har säkert bidragit med det.
 
Sv: släde, svängel, loksele & draglinor..

en vanlig skakelrem är ju gjord för att användas med loksele och remmen är väl en två decimeter och går ju att korta med knäppet(med hålen i remmen) ganska mycket, kan inte se att det skulle vara ett problem, man har kört så i alla tider.

när skakeln stjäl lite av draglinans effekt samt sitter vid armbågen går det inte att böja hästen korrekt i svängarna. Att ha skaklarna nedanför magen är aldrig att rekommendera om man inte bara kör rakt fram hela tiden.

Jag rekommenderar tärnsjös skakelhållare för loksele, synd den kostar en förmögenhet bara.
 
Sv: släde, svängel, loksele & draglinor..

på många redskap var hålet längre så att det löper i draglänken ,eftersom det är järn så är det en enkel sak att svetsa ,använd ett plattjärn som är lika brett sim skakeln.Sedan sätter du draglinan i drag ringen.Mitt råd som jag tror blir enklast billigast och bäst
.
 
Senast ändrad:
Sv: släde, svängel, loksele & draglinor..

Det finns en risk att skakeln bli gungig med rem (själv hatar jag dessa skakelremmar!) men stör det inte ponnyn så borde det funka!:)

Annars borde du försöka att få upp skakeln högre.
Min shettis(RIP:() gillade inte när skakeln blev för långt ner och stannade och tittade på mig:) (Det var innan jag byggde om min sele helt, ITEs lokselar är kanon!!)

Men jag har oxå lösningen med en låång skakelöggla på den gamla militärrockarden som jag så vackert kallar den.
Det är inte så svårt att svetsa dit för en händig och den sitter bakom den korta ögglan på min rockard.

Kul att du har en fungerande släde!!!:bump:
Har en kälke, skaklar, linor å svängel i en enda röra men som jag sparat för att göra något av men än är väl inte tiden inne:angel:

Här slänger jag in en å annan banan å rullgubbe för det e kul att va back in bisniss igen haha! :banana: :rofl:
 
Sv: släde, svängel, loksele & draglinor..

Det finns en risk att skakeln bli gungig med rem (själv hatar jag dessa skakelremmar!) men stör det inte ponnyn så borde det funka!:)

Idag monterade jag svängeln och satte skaklarna i remmar, sen blev det provtur!

Men vi kom inte långt alls, jag (ponnyn också) höll på att få fnatt på de fladdrade skakelarna :(
Det slutade med att jag satte skaklarna som tidigare, med seltunga och sticka i öglorna på skaklarna. Draglinorna fick självfallet vara kvar, de gjorde ju knappast ngn skada.

Jag måste ändå erkänna, att trots att skaklarna satt som de skulle så blev färden mkt behagligare med svängeln och linorna, inte alls lika skakigt fram & tillbaka. Jag noterade att skakeln rörde sig ganska ok, trots skaklarna, så ngn nytta gjorde den ändå :)

Det får nog bli så att jag gör en ny lång ögla ändå, men jag svetsar på två fästen för bakselen också, så kan jag även välja de höga fästena om jag vill göra det framöver.
 

Liknande trådar

Körning Har ju fått hem en minishettis på foder för obestämd tid (1-2 år minst) och ska börja köra! Har provat både tömköra och med vagn och...
Svar
8
· Visningar
2 155
Senast: Vogue
·
Körning Hej! Igår köpte jag en liten rockard och sele till min shettis. Jag har kört en del när jag var yngre och till min förra shettis (som...
Svar
7
· Visningar
1 869
Senast: Ulrika C
·
P
Körning har bara lite frågor som ja helst(måste:angel::D) vill ha svar på. 1)Om man har en loksele, draglinor o en rockard utan svängel, vart...
Svar
8
· Visningar
2 298
Körning Jag blir inte klok på detta :confused:. Till våra nordisar har vi den gamla sortens lokselar, dvs lokorna är fästa i däckeln med ett...
Svar
12
· Visningar
4 767
Senast: Tore90
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp