Bukefalos 28 år!

Hur fästa draglinor i gammal loksele?

Fyrfota

Trådstartare
Jag blir inte klok på detta :confused:.

Till våra nordisar har vi den gamla sortens lokselar, dvs lokorna är fästa i däckeln med ett dragläder och en ring som sammabinder remmen från däckeln, draglädret, bukgjorden och bakselen. I denna metallring fästs även seltungan och i den då skakeln. De liknar den första selen i denna tråden (fast våra är kraftigare) http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=868860

Vi har (äntligen) fått på en svängel på vår fyrhjuliga skogsvagn. Vi har armens gamla draglinor som fästs med kjedja i svängeln och med en krok i selen.

Nu till min första fråga: Hur fasen funkar det när man fäster både skaklar och draglinor i samma metallring (den ring jag pratar om ovan). Använder hästen draglinorna överhuvudtaget? Jag menar den drar ju på samma ställe i både skaklar och linor. Svängeln rör sig ytterst lite när vi kör.

Min andra fråga: Då jag antar att svaret på ovanstående fråga är att "Nej, det funkar inte att fästa draglinor och skaklar på samma ställe, då hästen ändå drar i skaklarna då och inte i draglinorna". Så undrar jag: Hur skulle jag kunna bygga om/ändra sele/draglinor för att få det att fungera? Jag antar att linorna måste fästas längre fram på selen än skaklarna - men hur fasen ska det gå till?

Till dig som orkat läsa detta, kan något om lokselar och kan ge mig ett svar - TACK! :):bow:
 
Sv: Hur fästa draglinor i gammal loksele?

Hej o hå! Svarar i min egen tråd :angel:

Ville bara tillägga att jag HAR sökt trådar på forumet men inte hittat nåt riktigt bra svar tycker jag :confused:.

Många verkar fästa på samma sätt som jag har gjort och tycker att det funkar. Men då måste väl linorna vara super-sträckta? Vi har dem så sträckta det går att med min muskelkraft få på dem på båda sidor på både svängel och i ringen på selen. Men är ändå en av dem lite "vågig", dvs den sträcks inte ut helt när hästen drar (jag klarar inte av att sträcka ut den med muskelkraft då den är så styv och tjock, den har legat lite vikt därav vågorna). Sen är det ju det här med att svängeln knappt rör sig nånting när hästen drar - mest vickar nån cm fram och tillbaka.

Vart i ringen ska draglinorna fästas? Under eller över skakeln? Under tänker jag då svängeln sitter lägre än skaklarna samt att draglinorna då hamnar "framför" skakeln så att hästen drar i dem först.
 
Sv: Hur fästa draglinor i gammal loksele?

Ta loss draglädren från dragringen och sätt spännen på istället som du fäster direkt i draglinorna, skaffa med fördel högre skackelfästen så inte skacklarna sitter fast i dragringen, då blir det som du skriver ingen bra effekt av draglinorna då hästen drar lika mycket i skacklarna, skacklarna ska vara rörliga och bara vara det som styr vagnen, det ska inte vara något tryck eller drag i dem.

Om du tittar längre ner i den tråden du länkade till så ser du hur vi har gjort med våra lokselar.
 
Sv: Hur fästa draglinor i gammal loksele?

Jag håller inte riktigt med dig Nussikan. Det beror mer på vad hästen ska dra.
Uppfattade att det var långsam, typ skogskörning-gårdskörning med fyrhjulsvagn med skaklarna fästa lågt på vagnen
Om det är så, så är din idé inte så lyckad. Draglinjen blir alldeles för brant. Om TS däremot ska rejsa lite med typen maratonvagn och inte dra tungt så är din idé mycket bra.
Till TS
Prova det här. Sela hästen.
Spänn båda gjordarna som du brukar. Du tar några steg bakåt och tittar på den selade hästen från vänstra sidan.
Du ser nu en selad häst som inte är i drag, eller hur.
Däckelgjorden är hyfsat dragen och går lodrätt ner från däckeln, eller hur.
Bukgjorden är lösare dragen och dragringen på bukgjorden ska vara några centimeter framför däckelgjorden vilket innebär att bukgjorden inte går lodrätt från däckeln. Så ska det se ut när hästen inte är drag.
Varför undrar du kanske.
Jo, för att sedan när hästen drar så kommer bukgjorden också vara lodrätt placerad, parallellt med däckelgjorden.
Det innebär att du har skapat ett litet utrymme för rörelse i linjen från loka, dragläder, dragring och draglina.
Det är det utrymmet du behöver för att kunna spänna draglinorna på bästa sättet.
I början får man gå av vagnen flera gånger för att hitta rätt länk på draglinorna. Det är omöjligt att se utan att provköra några varv på gårdsplan.
Lycka till
 
Sv: Hur fästa draglinor i gammal loksele?

Tack för båda era svar!

Jejan: Precis som du tror så kör jag långsam "skogsmullekörning".

Om jag förstår dig rätt så kan jag alltså fästa på det sättet jag gör nu, bara jag ser till att draglinorna är tillräckligt spända?

... i så fall har jag bara en fråga till. Om jag då ser att varje draglina behöver kortas en länk när hästen drar - hur fasen ska jag kunna gör det sen när den står stilla? Då är ju hästen inte längre i "dragläge" och bukgjorden och dragringen är framme i position en bit framför däckelgjorden igen och det blir vårt att spänna draglinorna så jag inte har spelrummet.

Oj, invecklat :crazy: Förstår du hur jag menar?
 
Sv: Hur fästa draglinor i gammal loksele?

Jag undrar varför både draglinor och skaklar?

Jag använder antingen eller beroende om hästen drar vagn, timmerkälke eller sax för enstaka stockar....

mvh
 
Sv: Hur fästa draglinor i gammal loksele?

Jo, självklart använder jag ibland bara draglinor, tex med domänkälke i skogen eller till harven.

Att jag har draglinor till vagnen är helt enkelt för att jag har lärt mig att det blir stumt och obekvämt för hästen att dra med bara skaklar. Dvs fast skaklar (rekade skaklar funkar ju som en svängel) som ju inte kan följa med i hästens bogrörelse fram och tillbaka.

Alla gamla hästgubbar jag pratar med säger att jag inte behöver draglinor, det går jättebra utan "så har de alltid haft det". Men jag förstår ju att fasta skaklar inte följer med i hästens rörelser.

Samtidigt läste jag nånstans att om man har just loksele går det bra att köra med fasta skaklar utan draglinor då lokorna kan röra sig fram och tillbaka och därför inte stör hästen. SUCK! säger jag bara. Sååå många olika åsikter och teorier... man blir helt snurrig :confused::crazy:
 
Sv: Hur fästa draglinor i gammal loksele?

Få se nu, vad var det jag tänkte.
Jo, man behöver lite muskler helt klart:)när man ska passa in draglinorna. I början tyckte jag det svårt att få in snitsen på draglinorna men med lite träning så gick det bra.
Varför draglinor/svängel? Vid vagnskörning blir det en jämnare gång och hästen drar alltid lika mycket med båda lokorna. Det glappar och slår inte. Speciellt vagnar där skaklarna är högt fästade vid vagnen. Vi vill ju att draglinjen ska sluta i nivå med vagnsnavet för bästa kraft och utan brytningar. Vid en del arbetsredskap finner inte jag någon anledning till draglinor/svängel eller skaklar, beroende på redskap.
På min lilla pyttehäst märktes det tydligt att hon fann det behagligare att dra med linor/svängel.
I de nya reglerna för brukskörning (från i år), och då talar vi om tävling, står det uttryckligen att ekipaget skall använda draglinor/svängel och det är ju ingen fartfylld sport precis.
Skillnaden mellan bröstsele, som verkligen ligger och skaver utan linor/svängel och loksele som ligger an på ett helt annat sätt, är stor.
Men att därmed säga att loksele inte behöver draglinor/svängel alls, tycker jag är lite väl kategoriskt.
Att använda draglinor/svängel är helt enkelt vad du kan göra för att ge din häst bättre arbetsmiljö. Fördelen med dem är ju också att det är lättare att flytta dem mellan olika kördon. Annars är ju naturligtvis rekade skaklar både jättebra och bekvämt.
 
Sv: Hur fästa draglinor i gammal loksele?

Även om det fungerade utan är linor /svängel bra. På några redskap var hålet i skakeln 3-4 cm längre än hålet i skakeln och skapade erfoderligt glapp .om det är järnskaklar kanske man kan svetsa på en lång dragöggla under skakeln eller ha en kort och lång efter varann.på kronans selar hade väldigt smala seltungor kanske man kan bytadom .
 
Sv: Hur fästa draglinor i gammal loksele?

Vi har träskaklar (på ena vagnen iaf) så där kan jag ju bara göra större hål då för seltungan så kan den ju röra sig och jag får glappet för att fästa draglinan. Skitasmart! :) Tack alla för hjälpen!
 
Sv: Hur fästa draglinor i gammal loksele?

jag tycker att du borde läsa igenom min lite röriga förklaring i http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=871824 och vill bara förtydliga det litte skaklarna SKALL ÄNDST användas till att styra och bromsa vagnen hästen SKALL bara dra i draglinorna EJ i skaklarna (så länge inte skaklarna är rekade). :)
 
Sv: Hur fästa draglinor i gammal loksele?

Ja, tack Tore! Jag har läst den tråden oxå och den gav många svar :)

Jag har fattat detta med att hästen ska dra i draglinorna och svänga/bromsa med skaklarna.

Men visst borde det funkar om jag gör hålen i träskaklarna längre? Som det är nu kan inte seltungan röra sig alls fram och tillbaka. Kan den det så får jag ju glappet som behövs för att hästen ska dra i linorna. Tänkte att jag typ förlänger hålet 3 cm eller nåt...
 
Sv: Hur fästa draglinor i gammal loksele?

jo det borde funka personligen föredrar jag att använda skakelrämar till vanliga skaklar. För att man får störe glapp :)
 

Liknande trådar

Körning Hejsan! Jag har en Pfiff bröstsele till min shetlandsponny. Det här är den första sele jag haft med draglinor, har tidigare bara kört...
Svar
2
· Visningar
1 318
Senast: Exit
·
Körning På min däckel har jag snabbkopplingar. Den ena gick sönder för någon vecka sedan så jag beställde ett par nya. När dom kommer på...
Svar
10
· Visningar
1 895
Körning Som rubriken skvallrar om gäller mitt huvudbry denna kombination. Jag har en släde på låns hemma, ett ganska nätt hemmabygge som jag...
Svar
15
· Visningar
3 729
Senast: -Catherine-
·
Körning Hej alla kunniga och hjälpsamma kuskar. Efter att ha använt hemmagjorda draglinor en period slog jag till och köpte ett par rejäla...
Svar
5
· Visningar
2 181
Senast: Egonson_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp