Dräktig eller inte?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare DuploBit
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 19
  • Visningar Visningar 2 008
D

DuploBit

Mitt russto :love: var på betäckning i början av juni. tyvärr visade ultraljudet negativt 19 dagar efter den sista betäckningen.

MEN...

När vi körde henne tillbaks till hingsten visade hon inga tecken på brunst efter två-tre veckor. så vi hämtade hem henne igen.
2 månader efter betäckningen så tillgodogör hon sig maten fantastiskt bra, vilket hon haft stora problem med innan. Nu är första gången hon är lite rund sen jag köpte henne 6,5 år sen.
Kan det vara så att hon är dräktig ändå?

MVH Madeleine :bow:

Sv: Dräktig eller inte?

Hm, kan kan det alltid, men jag hade kollat det med ul igen:D för att vara på en säkkra sidan:P
Vi har ju läst här att en del "foster" gömmer sig för ul..Och att det sedan visat sig vara något där ändå:P
Så kolla det:P:P och berätta hur allt går:P:P
Somman har kunnat läsa här med så finns det de sto som tar åt sig fodret, mer än de brukar..de kan leva på inget och ändå bli runda:P:P

Ja, det blir väl att göra ett ul igen... vill ju veta liksom! :D

Ja, hon har till och med haft svårt att ta till sig betet, så jag har gett henne extra hela tiden, fram tills nu, hennes mage sticker ut på sidorna :D ingen är lyckligare än jag över en tjock häst :rofl:
Hade vart kul med ett föl efter henne, innan hon blir för gamal.

+ UL blev gjort av en atg-vet som inte är spec på avel/dräktighet. men han ska väl se sådant ändå, eller han kanske missade något han borde sett?..

:bow::bump:

Haha precis:P hur långt gångn är hon isådanna fall nu?
Japp han kan ha missat det, läs trådarna här om föl 2008 och liknande..:P och tidiga tecken på dräktighet:p skit skoj och nytttigt, alla får ta del av varandras kunskap och erfarenhet..

JApp tror han kan ha missat det, men man vet ju aldrig, men tar du ett ul nu, på kanske 90 dagen så tror jag inte han kan missa det

Oftast så stämmer nog ul men har faktiskt haft ett shetlandssto som vid ul inte skulle vara dräktigt, veterinär t.o.m. försökte spruta igång brunst. Hon kom inte i brunst, blev istället bara rundare och framåt sommaren nästa år fick hon ett stoföl. Har ett litet tips som stämt på mina ston. Lyssna på magen. Du ska höra buller ena sidan som vanligt men vatten som porlar den andra. Lovar inget men det har stämt på mina.

Lättast är ju att ringa veterinären och bett om nytt ultraljud (eller rektalisering).

hon är 3,5 månad gången om hon är dräktig. :)

Man skriver : love : fast utan mellanrum ;) :bump:

Lättast är ju att ringa veterinären och bett om nytt ultraljud (eller rektalisering).

ja, dom gjorde en rektalisering på henne vid 19 dygnet... :S men han såg ingen foderblåsa... :( vill så gärna ha en bäbis efter henne :love:

Oftast så stämmer nog ul men har faktiskt haft ett shetlandssto som vid ul inte skulle vara dräktigt, veterinär t.o.m. försökte spruta igång brunst. Hon kom inte i brunst, blev istället bara rundare och framåt sommaren nästa år fick hon ett stoföl. Har ett litet tips som stämt på mina ston. Lyssna på magen. Du ska höra buller ena sidan som vanligt men vatten som porlar den andra. Lovar inget men det har stämt på mina.

ja, hur länge tar det innan man kan känna det!? :bump:

hon har gått 106 dagar idag.
ska kika om jag kan ordna skjutts till veterinären så fort som möjligt...
dom gör ingen rektalisering efter så många dagar va? :O
:bow:

rektalisering? haha e de jag som e kokad kanske:P?

stoppar in UL kameran i rumpan på hästen och tar bilderna genom tarmväggen... :crazy: blev uppriktigt förskräckt när dom gjorde det på första kollen... men så är det tydligen..

men jag menar, hon är ju såpass långt gången.. så det räcker väl med kamera utanpå magen va?
ganska läskigt med allt lugnande och så... :cry: stackars lilla henne...

:bow:

Okej, när vi gjorde ul, så gick de in via ändtarmen och kolla det.. de gjorde även så på 90 dygnet..
tror inte man gör det utan på hästen:P:P

kanske inte... hon bara hängde i armarna på mig, hon va totaldrogad, nästan helt utslagen. det va två långa raka sper efter henne när hon släppade hovarna i backen.
lite läskigt...

men ja.. jag måste ju veta om hon är dräktig eller inte.. det blir lite jobbigt om det kommer en överaskning i början av maj nästa år, hehe, men en glad överaskning.

hoppas att det kommer att gå :D

haha:D jo men va hon stirrig då, eller varför drogade de henne? gjorde ni det hemma eller åkt ni i väg och kollade henne?

Rektalisering = man går in rektalt (ändtarmen) och känner.
Ultraljud görs rektalt på häst.

Om du inte vill rektalisera/ultraljuda henne så kan ju veterinären ta ett blodprov. (Östronsulfat). Då får du veta säkert, om det finns ett levande foster därinne.
Kan dock ta någon vecka att få provsvaret.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med... 2
Svar
34
· Visningar
3 944
Senast: Freazer
·
Avel Hej, tog bakt. prov på min häst vid betäckningen. Stoet började visa brunst måndag, kördes till hingst onsdag... ställde upp för hingst...
Svar
6
· Visningar
1 283
Senast: zala
·
M
Avel Ok, nu blir det en kluring. Ska försöka reda ut så gott jag kan men det blir nog lite långt Har ett sto f-2005. Hon har varit utlånad... 2
Svar
34
· Visningar
5 514
Senast: Digbil
·
Hundhälsa Min 4 åriga tik har börjat kissa inne nattetid helt plötsligt. Jag skulle behöva lite råd och inputs för nu har idéerna tagit slut på...
Svar
7
· Visningar
12 171
Senast: Nominous
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka