Dräktigt sto

• Foder & Strö
  • Trådstartare Trådstartare Travanti
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 9
  • Visningar Visningar 1 054
T

Travanti

Är inte så kunnig på detta området. Men jag vill ha för mig att under de sista månaderna i dräktigheten ska de har mer mat än vanligt och extra protein.
Det är en person i mitt stall som har en B-ponny som ska föla om ca 2 veckor. Och jag sa till för länge sedan att de ska nog börja fodra upp henne lite nu,för att fostrets tillväxt är som störst nu. Men hon vände dövörat till. Nu får stackarn 1/2 liter betfor,1 dl kraftfoder,1 dl mineraler och 4 kg hö per dag!
När de va bortresta ett tag och jag tog hand om henne så gav jag henne betydligt mer mat. Och när de kom hem och såg foderhinken så hällde hon ut allt och påstod att jag försökte döda hästen!:crazy:

Är det jag som tänker helt fel?

Behövde skriva av mig lite,det är ju inte var dag man för en dödsanklagelse på sig.
// Anna

Sv: Dräktigt sto

Är varken expert på foder eller dräktiga ston, man jag skulle inte vilja att någon ändrade i mina hästars foderstater utan min vetskap...

Vet du vad det är för innehåll på det hö som används? Låter iofs som liten mängd till ett dräktigt sto, men är det BRA värden så kan det räcka. Hur ser stoets hull ut??

Så, då har man stuckit in huvudet i getingboet...

Mvh
Cinna

Du har rätt att ett dräktigt sto behöver extra fodertillskott efter 8 dräktighetsmånaden.Ca hälften av fölets födelsevikt utvecklas under de tre sista dräktighetsmånaderna.Bristfällig utfodring i slutskedet på dräktigheten försämrar stoets kondition,fostrets tillväxt och minskar mjölkproduktionen i början av dräktigheten.Även brist på mineraler under de sista 90 dygnen kan försvaga fostrets tillväxt och utfodring.

Ja,stoet ser förjäkligt ut. Ingen kondis å tovig matt päls,hon står mest å hänger. När det är så kort tid kvar innan fölningen så borde juvret fyllt upp sig lite tycker man. Suck. det finns folk till allt!

cinnas skrev:
Är varken expert på foder eller dräktiga ston, man jag skulle inte vilja att någon ändrade i mina hästars foderstater utan min vetskap...

Vet du vad det är för innehåll på det hö som används? Låter iofs som liten mängd till ett dräktigt sto, men är det BRA värden så kan det räcka. Hur ser stoets hull ut??

Så, då har man stuckit in huvudet i getingboet...

Mvh
Cinna
Jag lade inte i jättemycket mer foder,vill ju inte chocka magen på stackarn. Men jag kunde inte med att se denna behandling av ett djur,särskilt om det är två liv det handlar om.
De har ingen analys på höet,men det ser rätt grått å tråkigt ut.
Hullet är det inget fel på,hon har alltid varit överfet. Men hon ser så hängig ut och pälsen matt å tovig. Ingen glimt i ögat eller vad man ska säga,som hon alltid hade förr..

Vi ska ha föl i om några veckor bara. hon är ett halvblod.
Hon får ett proteinrikt hö 9 kg/dag och 2,5 kg krafft groov/ dag. Hon är i bra hull och när dom sen ska ge di så ska dom få ännu mer mat. Så jag tycker att det låter som det är på tok förlite även fast det är en ponny.

Om hästen är fet så får den med all säkerhet i sig så mycket ENERGI (MJ) den behöver (och lite till :angel: ). Men det är ju framförallt proteinmängden man ska ha koll på så här mot fölning och snart ska den ju DIA också - kräver enormt mycket av stoet!! Många ston magrar extremt lätt då om man inte ger dom ordentligt med både energi och protein. Och proteinet ska inte bara vara på normal nivå utan ganska mycket mer!

Men utan analys på höet är det svårt att veta om den får i sig så mkt den behöver. Håller den hullet så är det ingen fara - visst kan den ha obalanser i foderstaten och helst skulle man självklart ha en uträknad foderstat så att man har KOLL på att den får i sig RÄTT mängder och rätta kvoter av allt.
Huvudsaken är dock att den inte faller ur!
Tror inte du behöver oroa dig innan dess...

Om hästen är så fet som du antydde tror jag nog att den får i sig ganska bra med protein också. Höet kan vara proteinrikt, det vet vi ju inte.

Liknande trådar

Foder & Strö Behöver tips på vad jag kan ge min häst för att han ska gå upp i vikt. Han äter så mycket hö han orkar men de räcker inte. Han har en... 2
Svar
26
· Visningar
1 395
Senast: skiesabove
·
Foder & Strö Hej! Jag har en foder ponny just nu som jag är lite orolig för .. hon är ett 15 årigt sto som i grunden har lite svårt för att behålla...
Svar
14
· Visningar
2 016
Senast: tanten
·
Foder & Strö Hej! Mitt sto har nu börjat ridas mycket mer än tidigare, o från att ha varit i normal hull i gräns till lite rund börjar hon se... 2
Svar
22
· Visningar
2 686
Senast: Blyger
·
Foder & Strö Dräktig i stallet!! Min häst står i ett stall med ett sto som är dräktig. På dagarna har de hö som jag lägger ut, ca 20-30 kilo att dela...
Svar
9
· Visningar
1 195
Senast: Andersson
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Rintränings- och utställningstråd
  • Uppdateringstråd 31
  • Artfex S