Mitt sto har fallit ur

Det är två araber o två varmblod av mindre format. Jag har messat min foderleverantör idag om analysen, hoppas det kan va så att den kommit men att han bara glömt meddela mig :O
Ligger nåt i det du säger, hon är en lekfull häst med som busar runt mycket om dagarna i hagen, inte typen som stor vid höhäcken konstant hehe.
Det är sant! Jag skulle säga att hon är mellan 3-4, man ser inte ryggrad o revbenen syns bara när hon spänner kroppen, men halsen/nacken har tappat hull. :crazy:

Ja då låter det ju absolut som att du har ett "problem" med hullet. Om det går att täcka henne dagstid för att hon inte skall slösa energi på att värma sig kanske det är en idé också, har fått ta till det på tunnhudade hästar ibland och det hjälper mer än man tror. :)
 
Det är två araber o två varmblod av mindre format. Jag har messat min foderleverantör idag om analysen, hoppas det kan va så att den kommit men att han bara glömt meddela mig :O
Ligger nåt i det du säger, hon är en lekfull häst med som busar runt mycket om dagarna i hagen, inte typen som stor vid höhäcken konstant hehe.
Det är sant! Jag skulle säga att hon är mellan 3-4, man ser inte ryggrad o revbenen syns bara när hon spänner kroppen, men halsen/nacken har tappat hull. :crazy:
Min erfarenhet av hästar som tappar överlinjen är att de behöver mer protein.
Rent potatisprotein är det absolut mest prisvärda, det behöver dock blötas och blandas med något annat foder.
Hoppas att det är en bra analys i övrigt. :)
 
Det är sant! Jag skulle säga att hon är mellan 3-4, man ser inte ryggrad o revbenen syns bara när hon spänner kroppen, men halsen/nacken har tappat hull. :crazy:

Enligt Heneckes hullskala är 3: Mager "Revben och ryggrad synliga, svansroten utstickande med individuella ryggkotor ej synliga, höftknölen rundad med klart synlig, bäckenbenet inte skönjbart, manke, skuldror och hals markerade"
4: Slank "lätt åsformad rygg, revbenen svagt skönjbara, lite fett runt svansroten, bäckenbenet inte skönjbart, manke, skuldror och hals inte tunna"

Låter inte som en 3a på det du beskriver :)
Edit: precis som @Keb71 kopplar jag tunn hals till avsaknad av muskler mer.
 

Liknande trådar

Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 281
Foder & Strö Långt, hoppas ni orkar läsa! Jag har en Arab på 7 år ca 155-160 cm. Har haft han sen han va 2 år. Han har alltid varit lättfödd. Sett...
2
Svar
28
· Visningar
3 944
Senast: lovehorses
·
Hästmänniskan Behöver egentligen bara skriva av mig lite... Att det ska vara så svårt att hitta rätt stall som inhyrning. Skriver ”rätt”, för många...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
10 766
Senast: svea
·
Foder & Strö Hej Har en häst jag ägt i ca 1 år. Fd ägaren sa att han blev väldigt lös i magen varje höst efter betet, de fodrade dock med ensilage...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
17 392
Senast: caradan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Inspiration sökes: Dop-present
  • Hat
  • Pusseltråden

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp