Drar bilen tjuvström?

Philosophia

Trådstartare
Vi bytte batteri till bilen oktober då det var helt slut. Jag kunde ha kört 20 mil i sträck, dvs. laddat upp batteriet ordentligt för att på morgonen efter ha ett dött batteri. Hur som helst, vi fick nytt batteri och gjorde 10000 mils-service i samma veva. Inga fel upptäcktes förutom att vi behövde byta glödstift. Bilen har fungerat bra sedan dess, men kanske att jag har reflekterat över att motorn ibland inte gått igång på sekunden när jag vrider om nyckeln.

I söndags när jag var på hundtävling så märkte jag att displayen aldrig ville slockna när bilen stod parkerad med bakluckan öppan (ingen lampa lös). Det var först när jag startade bilen och stängde av den igen som den ville slockna. När jag skulle starta bilen på kvällen och åka ifrån tävlingsplatsen så var den tämligen seg, men inga jätteproblem. Efter det har bilen startat problemfritt fram till i morse då den var ytterst svårstartad. Batteriet var förmodligen rätt rejält urladdat för bilens data visade inte rätt utan uppdaterades efterhand som jag körde.

Nu har jag ringt min verkstad och fått tid för felsökning om två veckor. Känns drygt eftersom jag använder bilen för veckopendling och jag är orolig för att bilen inte ska starta när jag ska iväg till jobbet och dessutom ska på hundtävling igen om två helger och ogärna står på ett fält i ödemarken med tomt batteri. Finns det något sätt som jag själv kan undersöka om bilen t.ex. står och drar ström när den är avstängd?
 
Vi bytte batteri till bilen oktober då det var helt slut. Jag kunde ha kört 20 mil i sträck, dvs. laddat upp batteriet ordentligt för att på morgonen efter ha ett dött batteri. Hur som helst, vi fick nytt batteri och gjorde 10000 mils-service i samma veva. Inga fel upptäcktes förutom att vi behövde byta glödstift. Bilen har fungerat bra sedan dess, men kanske att jag har reflekterat över att motorn ibland inte gått igång på sekunden när jag vrider om nyckeln.

I söndags när jag var på hundtävling så märkte jag att displayen aldrig ville slockna när bilen stod parkerad med bakluckan öppan (ingen lampa lös). Det var först när jag startade bilen och stängde av den igen som den ville slockna. När jag skulle starta bilen på kvällen och åka ifrån tävlingsplatsen så var den tämligen seg, men inga jätteproblem. Efter det har bilen startat problemfritt fram till i morse då den var ytterst svårstartad. Batteriet var förmodligen rätt rejält urladdat för bilens data visade inte rätt utan uppdaterades efterhand som jag körde.

Nu har jag ringt min verkstad och fått tid för felsökning om två veckor. Känns drygt eftersom jag använder bilen för veckopendling och jag är orolig för att bilen inte ska starta när jag ska iväg till jobbet och dessutom ska på hundtävling igen om två helger och ogärna står på ett fält i ödemarken med tomt batteri. Finns det något sätt som jag själv kan undersöka om bilen t.ex. står och drar ström när den är avstängd?

Skaffa eller låna en batteriladdare tills du har tid hos verkstaden. Det är säkert något som tjuvdrar men att hitta det utan instrument är ett bra sätt att bli vansinnig.
 
Om det inte är en vansinnigt datoriserad mackapär så kan man helt enkelt koppla loss batterikablarna när den ska stå några timmar. Då kan inget tömma batteriet. Då vet man att man i alla fall kan köra.

(- med reservation för att vissa moderna bilar numera kan vägra fungera normalt om de stått utan ström? )
 
Vi bytte batteri till bilen oktober då det var helt slut. Jag kunde ha kört 20 mil i sträck, dvs. laddat upp batteriet ordentligt för att på morgonen efter ha ett dött batteri. Hur som helst, vi fick nytt batteri och gjorde 10000 mils-service i samma veva. Inga fel upptäcktes förutom att vi behövde byta glödstift. Bilen har fungerat bra sedan dess, men kanske att jag har reflekterat över att motorn ibland inte gått igång på sekunden när jag vrider om nyckeln.
Jag hade nog börjat med att kolla jordkabeln. Ingen/dålig jord = dålig laddning, och märkliga saker kan handa. Som det låter hos dig?
Smäll dit en fet jordfläta rätt i karossen eller i något bra fäste.
Det har löst en hel del märkligheter för mig genom åren. Samt är en billig åtgärd. :)
Vet du inte själv eller någon i din närhet, så googla, finns helt säkert massor av filmer på YT.
Lycka till!
 
Vi bytte batteri till bilen oktober då det var helt slut. Jag kunde ha kört 20 mil i sträck, dvs. laddat upp batteriet ordentligt för att på morgonen efter ha ett dött batteri. Hur som helst, vi fick nytt batteri och gjorde 10000 mils-service i samma veva. Inga fel upptäcktes förutom att vi behövde byta glödstift. Bilen har fungerat bra sedan dess, men kanske att jag har reflekterat över att motorn ibland inte gått igång på sekunden när jag vrider om nyckeln.

I söndags när jag var på hundtävling så märkte jag att displayen aldrig ville slockna när bilen stod parkerad med bakluckan öppan (ingen lampa lös). Det var först när jag startade bilen och stängde av den igen som den ville slockna. När jag skulle starta bilen på kvällen och åka ifrån tävlingsplatsen så var den tämligen seg, men inga jätteproblem. Efter det har bilen startat problemfritt fram till i morse då den var ytterst svårstartad. Batteriet var förmodligen rätt rejält urladdat för bilens data visade inte rätt utan uppdaterades efterhand som jag körde.

Nu har jag ringt min verkstad och fått tid för felsökning om två veckor. Känns drygt eftersom jag använder bilen för veckopendling och jag är orolig för att bilen inte ska starta när jag ska iväg till jobbet och dessutom ska på hundtävling igen om två helger och ogärna står på ett fält i ödemarken med tomt batteri. Finns det något sätt som jag själv kan undersöka om bilen t.ex. står och drar ström när den är avstängd?
Köp inget. Ta bara bort + kabeln från batteriet varje gång du lämnar bilen en längre tid :up:
 
Om det inte är en vansinnigt datoriserad mackapär så kan man helt enkelt koppla loss batterikablarna när den ska stå några timmar. Då kan inget tömma batteriet. Då vet man att man i alla fall kan köra.

(- med reservation för att vissa moderna bilar numera kan vägra fungera normalt om de stått utan ström? )

Min bil gör nog det, för bilens data (t.ex. angiven bränsleförbrukning) blir helt uppåt väggarna när batteriet har laddat ur). Så jag vet inte om jag vågar prova det.
 
Jag hade nog börjat med att kolla jordkabeln. Ingen/dålig jord = dålig laddning, och märkliga saker kan handa. Som det låter hos dig?
Smäll dit en fet jordfläta rätt i karossen eller i något bra fäste.
Det har löst en hel del märkligheter för mig genom åren. Samt är en billig åtgärd. :)
Vet du inte själv eller någon i din närhet, så googla, finns helt säkert massor av filmer på YT.
Lycka till!

Jag får nog googla lite där, för jag kände att jag inte riktigt förstod det där. :laugh:
 
Min bil gör nog det, för bilens data (t.ex. angiven bränsleförbrukning) blir helt uppåt väggarna när batteriet har laddat ur). Så jag vet inte om jag vågar prova det.
Fast rent krasst.... Om det är "lulllull" som hur mycket den drar som knasar så skulle jag vågat försöka?

För alternativet är väl att du står helt utan ström och inte kommer iväg? Då är ju ändå batteriet tomt?

Ring verkstad och fråga? För två veckor med osäkerhet hade i alla fall gjort mig halvt galen :D
 
Googla
dålig jordning bil
så kommer du hitta massor av konstigheter. :D
CAR EARTH STRAP
553736826_573.jpg
 
Fast rent krasst.... Om det är "lulllull" som hur mycket den drar som knasar så skulle jag vågat försöka?

För alternativet är väl att du står helt utan ström och inte kommer iväg? Då är ju ändå batteriet tomt?

Ring verkstad och fråga? För två veckor med osäkerhet hade i alla fall gjort mig halvt galen :D

Du har onekligen en poäng eller två där! :)
 
Åh, jag känner verkligen ångest över att lämna bilen på verkstan. Jag hade egentligen lovat mig själv att inte lämna den till märkesverkstan annat än sådant man vill ha en stämpel för i serviceboken för. Vid ett flertal tillfällen har de debiterat för saker som de inte har gjort. Senast hade de inte glödstift hemma trots att vi hade bokat in byte (efter att de hade konstaterat att glödstiften var trasiga) varpå de istället gjorde en undersökning som de redan hade gjort för att komma fram till att bilen behövde nya glödstift :banghead:.

Redan förra gången bilen var inne för batterikrångel så önskade jag att de skulle felsöka, men det ville de inte utan de mätte bara batteriet som de konstaterade var slut (men inte varför). Att batteriet var slut - ja det hade vi ju redan kunnat konstatera :confused:. Det känns som att de kommer att göra likadant den här gången också. Hade det inte varit för att batteriet har ett års garanti så hade jag aldrig åkt dit.
 
Åh, jag känner verkligen ångest över att lämna bilen på verkstan. Jag hade egentligen lovat mig själv att inte lämna den till märkesverkstan annat än sådant man vill ha en stämpel för i serviceboken för. Vid ett flertal tillfällen har de debiterat för saker som de inte har gjort. Senast hade de inte glödstift hemma trots att vi hade bokat in byte (efter att de hade konstaterat att glödstiften var trasiga) varpå de istället gjorde en undersökning som de redan hade gjort för att komma fram till att bilen behövde nya glödstift :banghead:.

Redan förra gången bilen var inne för batterikrångel så önskade jag att de skulle felsöka, men det ville de inte utan de mätte bara batteriet som de konstaterade var slut (men inte varför). Att batteriet var slut - ja det hade vi ju redan kunnat konstatera :confused:. Det känns som att de kommer att göra likadant den här gången också. Hade det inte varit för att batteriet har ett års garanti så hade jag aldrig åkt dit.

Byt verkstad!
 
Kan vara generatoren eller laddrelä som är dåligt. En del bilmodeller har från fabrik (läs högskole utbildade ingeniörer och modellutvecklare) fått ovanan att laddlampan inte tänds vid dålig eller ingen laddning. Hade samma problem på min S80, visade sig vara generatoren som var kass, men innan verkstaden upptäckte det klarade den förstöra två batterier under drygt ett år.

Trasiga lindningar går tyvärr inte att upptäcka med data/felkods läsning.
 
Åh, jag känner verkligen ångest över att lämna bilen på verkstan. Jag hade egentligen lovat mig själv att inte lämna den till märkesverkstan annat än sådant man vill ha en stämpel för i serviceboken för. Vid ett flertal tillfällen har de debiterat för saker som de inte har gjort. Senast hade de inte glödstift hemma trots att vi hade bokat in byte (efter att de hade konstaterat att glödstiften var trasiga) varpå de istället gjorde en undersökning som de redan hade gjort för att komma fram till att bilen behövde nya glödstift :banghead:.

Redan förra gången bilen var inne för batterikrångel så önskade jag att de skulle felsöka, men det ville de inte utan de mätte bara batteriet som de konstaterade var slut (men inte varför). Att batteriet var slut - ja det hade vi ju redan kunnat konstatera :confused:. Det känns som att de kommer att göra likadant den här gången också. Hade det inte varit för att batteriet har ett års garanti så hade jag aldrig åkt dit.

Konstig verkstad. När mitt batteri laddade ur upprepat i höstas sade de när jag lämnade bilen att det är troligen batteriet, men vi vill för säkerhets skull kolla att det inte är något annat som drar ström, så det gör vi innan vi byter.
Jag gav dem klartecken att byta batteriet om det bara var det och ringa om det var något annat. Det var bara batteriet och jag fick sms om att hämta den.
Märkesverkstad, som jag litar på. (När jag var inne med min tidigare, 20 år gamla bil, och bromsarna var slut och lagning skulle kostat mer än bilen var värd, tog de inte ens något betalt för själva undersökningen där de ändå tog av alla däcken och kollade bromsok och bromsskivor.)
 
Vår bil (diesel) står med batteriladdare en gång i veckan för att batteriet inte ska bli dåligt
Vi kör för korta sträckor för att det ska ladda ordentligt
 
Kan vara generatoren eller laddrelä som är dåligt. En del bilmodeller har från fabrik (läs högskole utbildade ingeniörer och modellutvecklare) fått ovanan att laddlampan inte tänds vid dålig eller ingen laddning. Hade samma problem på min S80, visade sig vara generatoren som var kass, men innan verkstaden upptäckte det klarade den förstöra två batterier under drygt ett år.

Trasiga lindningar går tyvärr inte att upptäcka med data/felkods läsning.
Håller fullständigt med samt att mäta ett batteri och säga att det är slut tar över ett dygn då det först måste laddas upp till fullt och sedan anslutas till en belastningsprovare. Dagens verkstäder kan inte mäta specifika detaljer som tex. ett batteri för går det inte att hitta felet med datorn så är det inget fel enligt dom, jag påstår nåt helt annat då jag har utrustning till att mäta lambdasonder, syresensorer, halleffektswitchar, map-sensorer, flödesmätare, batterier mm. i laboratoriemiljö i samma miljö som när dom sitter i bilen och är i drift. Verkstäderna byter det dom tror, byter en del till och en del till tills det funkar men har ingen aning om var felet är eller varför och sen får kunden stå för fiolerna i slutänden.
 
Konstig verkstad. När mitt batteri laddade ur upprepat i höstas sade de när jag lämnade bilen att det är troligen batteriet, men vi vill för säkerhets skull kolla att det inte är något annat som drar ström, så det gör vi innan vi byter.
Jag gav dem klartecken att byta batteriet om det bara var det och ringa om det var något annat. Det var bara batteriet och jag fick sms om att hämta den.
Märkesverkstad, som jag litar på. (När jag var inne med min tidigare, 20 år gamla bil, och bromsarna var slut och lagning skulle kostat mer än bilen var värd, tog de inte ens något betalt för själva undersökningen där de ändå tog av alla däcken och kollade bromsok och bromsskivor.)
Det är sådana verkstäder som får behålla kunderna. :up:
 

Liknande trådar

Äldre Så länge höll den här bilen, suck.. För några dagar sedan så blev jag glad ägare till en ny bil, Audi A6 Avant Quattro -02. Underbart...
Svar
10
· Visningar
2 372
Senast: Cydonia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp