Drar bilen tjuvström?

Man måste ju inte utvärdera batteriets kondition först, utan kan börja med det enklaste - att mäta om bilen drar ström när den inte borde. Med avslagen motor+tändning är det gjort på under en minut att mäta strömförbrukningen, med en enkel vanlig multimeter i serie med batteriet. Har man anledning att tro att bilen drar mycket ström när den inte borde (läs: mer än någon enstaka ampere) så använder man en tångamperemeter för att inte riskera att elda upp multimetern, och behåller bilens batterianslutningar kopplade till batteriet. En enkel kinesisk tångamperemeter med tillräcklig noggrannhet för detta kostar några hundra på Jula eller Biltema.
 
Kan vara generatoren eller laddrelä som är dåligt. En del bilmodeller har från fabrik (läs högskole utbildade ingeniörer och modellutvecklare) fått ovanan att laddlampan inte tänds vid dålig eller ingen laddning. Hade samma problem på min S80, visade sig vara generatoren som var kass, men innan verkstaden upptäckte det klarade den förstöra två batterier under drygt ett år.

Trasiga lindningar går tyvärr inte att upptäcka med data/felkods läsning.

Min pappa som kan i princip allt om motorer (ja, iallafall om flygplansmotorer) var nyss och kollade på generator, laddrelä och batterikopplingarna. Han hittade inga uppenbara fel, men han är iofs blind så han kan ju ha missat något. Hur som helst så tänker han ändå att det nog kan vara något med generatorn.
 
Hur som helst så tänker han ändå att det nog kan vara något med generatorn.
När motorn är igång kan man enkelt mäta spänningen över batteriet, den skall vara högre än när motorn står still. Det är grundkravet, är det uppfyllt vet man att generatorn laddar (men inte hur mycket).
Den där tångamperemetern berättar snabbt och enkelt hur mycket generatorn laddar också.
 
När motorn är igång kan man enkelt mäta spänningen över batteriet, den skall vara högre än när motorn står still. Det är grundkravet, är det uppfyllt vet man att generatorn laddar (men inte hur mycket).
Den där tångamperemetern berättar snabbt och enkelt hur mycket generatorn laddar också.
Gammalt bilskruvartrick, med lyset och fläkten på så ska spänningen över batteriet vara 14,4-14,8 volt vid tomgång, båda dom sakerna är rejäla förbrukare och då vet man att generatorn laddar som den ska MEN generatorn kan även förbruka ström vid stillastående om en diod "läcker" i diodbryggan. Jag har hållit på med fordon och motorer 40 år och "på den tiden" så fick man ju både byta dioder, byta kol och svarva kollektorn samt spåra den om det var en likströmmare, nåt jag faktiskt gör fortfarande till vissa bilar och andra fordon. Annars är det ju utbytes numera som gäller, man får tillbaks pant på gamla stommen när man lämnar in den, nåt man aldrig nämner för kunden som ju fick betala panten. ;)
Pantsystem är det även på startmotorer och bromsok.
 
Jag kommer ihåg när jag hade pappas 940, den tjuvdrog ström och vi kunde inte hitta felet, vissa dagar orkade den knappt starta. Jag minns inte hur det uppdagade sig, men pappa hade kopplat baslådan fel, så det var den som drog ström och mitt dåvarande ex upptäckte detta.
Med det sagt tror jag inte att det behöver vara något stort, räcker med litet. Ungefär som lystet lyser på släpet och drar ur batteriet i lastbilen det står kopplat med, har hänt några gånger när man glömmer av sig. :angel:
 

Liknande trådar

Äldre Så länge höll den här bilen, suck.. För några dagar sedan så blev jag glad ägare till en ny bil, Audi A6 Avant Quattro -02. Underbart...
Svar
10
· Visningar
2 372
Senast: Cydonia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp