Drar hundar olika mycket beroende på kopplet?

R

Real_Life

Undrar för att min brorsa säger "Men han segdrar ju så mycket" och slänger på hunden sånt där kedjehalsband när de går ut och går, en kort sväng på 10-15 minuter.
När jag går ut och går med hunden har jag ett vanligt halsband, även på långa promenader. Visst, han vill gå och nosa på marken och jag låter honom göra det (ja, normalt alltså, han får inte springa iväg 20 meter, men att jag får gå på båda sidor om "vägen" är helt ok) men jag tycker inte att han segdrar alls.
Vad beror det på? Är det brorsan som är "mesig", hunden som drar mer med honom, hunden som drar mer med det halsbandet..?
Jag tycker inte om när det halsbandet används, eftersom hunden har lite halsproblem och verkar få lite problem efter varje gång.
 
Sv: Drar hundar olika mycket beroende på kopplet?

jag tror mest det handlar om vem som sitter i andra ändan av kopplet. min loke drar hysteriskt när andra går med honom, men jag har inga problem att hålla båda hundarna i en hand. men visst kan halsbandet ha betydelse! breda läderhalsband är ju mer bekväma att luta sig mot än smala kedjor. dock är det som du säger mindre skonsamt för hundens hals/nacke med smala halsband. kopplet är en annan faktor, men flexi lär sig hunden att ju mer den drar, desto mer rörelsefrihet får den.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Nu kommer ytterligare en ”vilken ras ska jag köpa” tråd… Jag söker efter en liten, glad hund som älskar långa promenader i skog och...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
7 668
Senast: hundtant
·
Övr. Hund Hej! Jag behöver er kloka hjälp i frågan om vår lilla franska bulldogg ska omplaceras eller i värsta fall avlivas. Hon är bara 2 år...
2
Svar
37
· Visningar
3 720
Senast: Hermelin
·
Övr. Hund Har en hund som blir 2 år i sommar, han är extremt fixerad vid att nosa/följa lukter och det är ett stort problem så fort vi går ut...
Svar
6
· Visningar
1 092
Senast: Barrow
·
Övr. Hund Usch måste bara skriva av mig! Om tråden är på fel ställe så flytta den gärna. Var med om en så obehaglig händelse idag! Är för...
Svar
2
· Visningar
1 609

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Ännu en tråd om hundfoder
  • Black & tan?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp