Bukefalos 28 år!

Drastiskt minska utgifter/leva annorlunda

Lev ensam, i alla fall för mig är det mycket dyrare med sambo ;)
Var just på väg att föreslå motsatsen... :)
Hur kan det bli dyrare att dela på ett hushåll än att betala det ensam, förutsatt att parterna fördelar kostnaderna rimligt rättvist? (Och om de inte gör det, tänker jag att det kanske är fördelningsmodellen som behöver tweakas snarare än själva samboendet?)

TS: I övrigt tror jag att de flesta viktigare bitarna redan är nämnda. Inventera kostnader och därefter prioritera och eventuellt avveckla dem. Jag sällar mig till dem som föreslår inneboende som inkomstkälla. Hög takhöjd skulle jag se som stor fördel snarare än nackdel; det skulle tillåta mig att t ex bygga en loftsängkonstruktion med avskärmning som skulle kunna fungera som ett enkelt rum-i-rummet .
 
Senast ändrad:
Var just på väg att föreslå motsatsen... :)
Hur kan det bli dyrare att dela på ett hushåll än att betala det ensam, förutsatt att parterna fördelar kostnaderna rimligt rättvist? (Och om de inte gör det, tänker jag att det kanske är fördelningsmodellen som behöver tweakas snarare än själva samboendet?)

TS: I övrigt tror jag att de flesta viktigare bitarna redan är nämnda. Inventera kostnader och därefter prioritera och eventuellt avveckla dem. Jag sällar mig till dem som föreslår inneboende som inkomstkälla. Hög takhöjd skulle jag se som stor fördel snarare än nackdel; det skulle tillåta mig att t ex bygga en loftsängkonstruktion med avskärmning som skulle kunna fungera som ett enkelt rum-i-rummet .

Jag tror nog att det kan vara åt båda hållen ur lite olika aspekter. Lever man i samboförhållande får man mindre egen kontroll över ekonomin och det kanske också skapas ett större behov av att göra saker som kostar tillsammans än om man är själv? Det är kanske inte lika kul att ta den där middagen ute på restaurang på egen hand.

Men att kunna dela hyran borde vara en stark injektion åt det positiva redan där, särskilt om man bor där hyrorna är höga.
 
Var just på väg att föreslå motsatsen... :)
Hur kan det bli dyrare att dela på ett hushåll än att betala det ensam, förutsatt att parterna fördelar kostnaderna rimligt rättvist? (Och om de inte gör det, tänker jag att det kanske är fördelningsmodellen som behöver tweakas snarare än själva samboendet?)

TS: I övrigt tror jag att de flesta viktigare bitarna redan är nämnda. Inventera kostnader och därefter prioritera och eventuellt avveckla dem. Jag sällar mig till dem som föreslår inneboende som inkomstkälla. Hög takhöjd skulle jag se som stor fördel snarare än nackdel; det skulle tillåta mig att t ex bygga en loftsängkonstruktion med avskärmning som skulle kunna fungera som ett enkelt rum-i-rummet .
Ensam kan jag bo nästan hur litet som helst och ändå trivas med tillvaron. Är vi två så är det viktigt för mig att kunna komma undan lite, så det kräver att det antingen är en stor tvårummare, eller åtminstone en trerummare. Med andra ord så blir boendekostnaden mkt dyrare.

Jag lagar billigare mat om jag är själv, plus såklart att min partner äter 3 ggr så mycket som mig. Jag går inte ut och äter själv. Ofta så hoppar jag över måltider helt. Jag gör billigare saker om jag är själv, och är nöjd så.
Lägg till att jag alltid har varit den som har dragit in mest pengar de senaste 10 åren så blir det ganska självklart varför det hade varit billigare att vara själv. Jag lägger ju in mer pengar i hushållet.
 
Var just på väg att föreslå motsatsen... :)
Hur kan det bli dyrare att dela på ett hushåll än att betala det ensam, förutsatt att parterna fördelar kostnaderna rimligt rättvist? (Och om de inte gör det, tänker jag att det kanske är fördelningsmodellen som behöver tweakas snarare än själva samboendet?)

TS: I övrigt tror jag att de flesta viktigare bitarna redan är nämnda. Inventera kostnader och därefter prioritera och eventuellt avveckla dem. Jag sällar mig till dem som föreslår inneboende som inkomstkälla. Hög takhöjd skulle jag se som stor fördel snarare än nackdel; det skulle tillåta mig att t ex bygga en loftsängkonstruktion med avskärmning som skulle kunna fungera som ett enkelt rum-i-rummet .
Jag bor med en person som har en hobby som kräver ett extra rum i bostaden, har dyrare matvanor tex. Så även om vi delar 50-50 blir vissa saker dyrare än när jag bor själv.
 
@grodan21 @SiZo
Men är det då inte främst fördelningsmodellen som brister, snarare än själva samboendet? Om en t ex äter tre gånger så mycket som den andre, så behöver ju kostnadsfördelningen spegla det. Och utrymmesbehovet; en tvårumslägenhet är ju sällan dubbelt så dyr som en etta vilket gör att hälften av hyran för en tvåa ändå oftast blir mindre än hela hyran för en etta. (Visst blir totalkostnaden för ett tvåpersonershushåll större än totalkostnaden för ett ensamhushåll, men det känns som en annan sak.)

Sen förstår jag absolut att man kanske lättare skapar behov som kostar pengar om man bor ihop än om man lever själv. Men det är ju en rätt lättstyrd bit tänker jag, om man nu är ute efter att spara pengar.
 
Oh spännande, var hittar man var de finns eller mailar du bara till köpcenter och affärer och frågar om du får ta?
Nej, jag frågar inte. :) Undviker däremot ett ställe där jag hört att de inte gillar dumpstrare, aldrig stött på problem själv hittills och så länge man är hyfsat diskret, inte bryter sig in nånstans eller skräpar ner ska det vara lugnt.

Kan nog vara lite pirrigt i början, själv hade jag turen att bli introducerad av en kille som gjorde detta i min stad, han visade sina bra ställen, sen har jag hittat fler på egen hand. Jag vill inte behöva klättra in nånstans utan rotar bara stående där jag kommer åt. Oömma kläder, handskar och pannlampa behövs.

Googla dumpstra, finns sidor med tips och även facebookgrupper/forum om det låter skoj, men jag fattar att det inte är nåt för alla. :)
 
Nej, jag frågar inte. :) Undviker däremot ett ställe där jag hört att de inte gillar dumpstrare, aldrig stött på problem själv hittills och så länge man är hyfsat diskret, inte bryter sig in nånstans eller skräpar ner ska det vara lugnt.

Kan nog vara lite pirrigt i början, själv hade jag turen att bli introducerad av en kille som gjorde detta i min stad, han visade sina bra ställen, sen har jag hittat fler på egen hand. Jag vill inte behöva klättra in nånstans utan rotar bara stående där jag kommer åt. Oömma kläder, handskar och pannlampa behövs.

Googla dumpstra, finns sidor med tips och även facebookgrupper/forum om det låter skoj, men jag fattar att det inte är nåt för alla. :)
Det bör väl nämnas att det även är en olaglig aktivitet.
 
Har du någonstans att ta vägen hem till föräldrar eller liknande så kan du ju yra ut ditt några nätter för andra semesterfirare.

Hyrde ut min etta och bodde hos mamma några dagar nr jag bodde centralt och under eb storhelg när precis allt var uppbokat.
 
Därför låser vi alltid våra contrainer. Vi ansvarar för dem och skulle aldrig ha dem olåsta. Om någon hoppar i och fastnar. Senast brann det i en container här i stan. Man vet inte vem som startat branden... Jag tycker man skall låta företagens ägodelar vara i fred.
 
Ju mindre kött vi köper ju lägre blir kostnader för maten faktiskt. Samt att man kan köpa hård-tvål som räcker längre. Ta mindre tvättmedel än doseringsrekommendationerna. Jag kör väldigt lite tvättmedel, till vanliga kläder. Sköljmedel kan man lära sig att vara utan. Dessutom skadligt för miljön.
 
Har du någonstans att ta vägen hem till föräldrar eller liknande så kan du ju yra ut ditt några nätter för andra semesterfirare.

Hyrde ut min etta och bodde hos mamma några dagar nr jag bodde centralt och under eb storhelg när precis allt var uppbokat.
Det är en hyresrätt och vi får inte hyra ut så tyvärr :(
 
Bästa spartipset är att säga upp allting man har och sluta spendera pengar. Man klarar sig på grundutbudet på tv, man klarar sig utan netflix etc. Mobil måste man ju ha och det måste ju få kosta lite, men det går att se över om det går att sänka den kostnaden också.

Sen är det köpstopp på allting utom det som man verkligen behöver, tex mat och hygienartiklar. Kläder, etc får vänta.

Och sen skaffar man sig en annan inkomst än sitt jobb. Vissa gillar ett extrajobb, vissa gillar utdelningsaktier, vissa gillar att föda upp kaniner och sälja ungarna. What ever rocks your boat.
 
Lev ensam, i alla fall för mig är det mycket dyrare med sambo ;)

Skriver under på den!:p
Hade sambo, alltså två inkomster, och endå får jag undan bra mycket mer pengar nu än då. Endå bor jag kvar i huset och står själv för alla kostnader vi delade på innan.

Jag betalade fortfarande min bil, min häst, min hund, min mobil, och mina försäkringar själv, det vi delade på var väll typ lån,el/uppvärmning,försäkring gällande huset, och mat. Han var/är ganska kräsen med mat och ville ha lite finare och bättre än vad jag behöver, så matkontot var ju skyhögt mot vad jag har nu.

Sen blev det bio, hyra film, chips, godis, pizza, äta ute, osv, så det drog iväg. Han hade aldrig klarat av att leva så ”snålt” som jag gör nu. Jag kan tex göra en köttfärssås och äta den och spagetti 4 dagar på raken utan problem. Jag köper nästan aldrig hem chips/godis för jag tycker inte ens det är speciellt gott ens. Varannan vecka har jag sonen så då kan jag ta någon godisbit från hans lördagsgodis och det är jag nöjd med.

Jag har definitivt bättre ekonomi nu, och jag spar mer på en månad själv än vad vi gjorde på fyra tillsammans.
 

Liknande trådar

Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 948
Senast: lundsbo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp