Dreglar vid medicinering - vad ska jag ta mig till?

Caoimhe

Trådstartare
Jag har börjat få problem med att medicinera min katt, och jag vet inte hur jag ska vända trenden. :down: Hon har ätit Prednisolon (kortison) i ca 10 månader, och i början var det inga problem med att gömma medicinen i godis. För ett par, tre månader sedan blev det dock svårare att få i henne godis på det här viset, eftersom hon lärde sig att "äta runt" godiset. En ny godissort kunde fungera ett par, tre gånger, men sedan samma visa där. Hon har även slutat tycka om många godissorter eftersom hon kopplar dem till medicin.

Hon får även en flytande medicin som heter Atopica som inte smakar gott. Den går inte att dölja i god, stinkande mat, eftersom katten lyckas känna lukten ändå.

För ungefär en månad sedan började jag ge henne tabletten direkt i munnen eftersom jag tröttnade på att spendera en halvtimme åt fruktlösa försök att få i henne medicinen. Det gick okej, om än inte jättesmidigt. Nu har hon dock börjat dregla ganska ordentligt när jag medicinerar henne, något hon inte gjort tidigare. Detta gäller oavsett om hon får både Prednisolon och Atopica (varannan dag) eller bara Atopica (varje dag). Dels försvårar detta att få i henne Atopican eftersom hon "dreglar ut den," och så gör det mig så ledsen att behöva se henne så även om hon rycker upp sig snabbt efteråt. Men varje dag när jag börjar göra i ordning medicinen springer hon och gömmer sig under sängen och kommer inte ut på en bra stund. :cry:

Jag vet inte vad jag ska göra för att göra situationen bättre. Jag tycker att det är konstigt att hon har börjat dregla nu, när hon inte har gjort det tidigare. Har min teknik försämrats? :confused: Vad kan jag göra för att förbättra situationen?

Tyvärr är det inget alternativ att inte ge medicinerna, eftersom de är nödvändiga för hennes sjukdom (som inte orsakar henne något lidande utöver denna j*vla medicinering). Det är också en livslång behandling, så det finns liksom inget datum att härda ut till.

Jag ska också givetvis ta kontakt med den behandlande veterinären imorgon för att höra dennes idéer.
 
Tabletter packar jag in i en kladdig massa avsedd för just det, (kommer inte på vad den heter just nu). Har man börjat ge tabletter som de reagerar på förstörs ju ofta både relationen vid hantering och möjlighet att ge "icke-äcklig" medicin på det sätt. :( Min lilla fröken kom tidigare springande när man skakade en pillerburk för att hennes första medicin var oproblematisk att ge och sen fick hon gos och godis. Nästa medicin var så äcklig att hon störtdreglade så fort den var i munnen, och om jag slarvade det minsta med inpackning av den rann det. Efter det kunde hon länge stressdregla vid medicinering, trots att det inte var något konstigt med den medicin hon fick. Känner också igen det där med att alla former av godis som använts som muta eller maskering numera bemöts med äckel..

Flytande medicin är svårare, hoppas det finns något alternativ där.
 
@Caoimhe jag har haft samma scenario som du på min tidigare ena katt, - prednisolon samt atopica. Atopican smakar verkligen APA, det är därför de dreglar.... Jag sprutade in det i munnen och stängde munnen tills katten svalt, men nej - roligt är det inte..... :(

prednisolonet krossade jag i mortel och bakade in i en smaklig pasta som heter Katzenmaltz. sen smetade jag det på hennes tass.

som sagt - har tyvärr inga mirakelförslag utan samma erf som du att det inte är så roligt för katten.
 
Easypill heter den där smakrika massan man kan lägga tabletter i. Kan vara värt att testa.
Finns även kortison för djur som är smaksatta, prednicortone. Kostar dock mer än humanpreparat.
 
Tack för era svar!

Jag väntar just nu på att veterinären ska ringa upp så att vi kan diskutera Prednicortone (som jag förstår det är det precis samma sak som Prednisolone, men smaksatt?). Jag tänkte också höra om det är möjligt att blanda Atopican i någon smakfull röra och ge direkt i munnen, om det liksom kan göra det hela lite mindre hemskt? Å andra sidan blir det ju mer som ska in i munnen då...

EasyPill har jag faktiskt inte testat till den här katten, men den förra katten gjorde samma sak med den som nuvarande katten gjort med godiset - särat tabletten från degen och slutligen vägrat att ens lukta på degen. Kan dock vara värt att testa om vi byter till Prednicortone.

@Sassy Ja, den här kisen brukade också komma springande de första månaderna. Medicinen var bästa biten på dagen! Så jag kan inte för mitt liv förstå varför hon tvunget skulle börja äta runt tabletten helt plötsligt. :cry:
 
Easypill heter den där smakrika massan man kan lägga tabletter i. Kan vara värt att testa.
Finns även kortison för djur som är smaksatta, prednicortone. Kostar dock mer än humanpreparat.


Detta visste inte jag och det är ju super att få kunskap om det ! Det kommer jag ihåg om det behövs i framtiden! Suveränt att veta - tack ! 😄🐱
 
Tack för era svar!

Jag väntar just nu på att veterinären ska ringa upp så att vi kan diskutera Prednicortone (som jag förstår det är det precis samma sak som Prednisolone, men smaksatt?). Jag tänkte också höra om det är möjligt att blanda Atopican i någon smakfull röra och ge direkt i munnen, om det liksom kan göra det hela lite mindre hemskt? Å andra sidan blir det ju mer som ska in i munnen då...

EasyPill har jag faktiskt inte testat till den här katten, men den förra katten gjorde samma sak med den som nuvarande katten gjort med godiset - särat tabletten från degen och slutligen vägrat att ens lukta på degen. Kan dock vara värt att testa om vi byter till Prednicortone.

@Sassy Ja, den här kisen brukade också komma springande de första månaderna. Medicinen var bästa biten på dagen! Så jag kan inte för mitt liv förstå varför hon tvunget skulle börja äta runt tabletten helt plötsligt. :cry:

Atopicans vidriga smak färgar av sig direkt på allt man blandar med tyvärr.
Bättre att (tyvärr) spruta in det blixtsnabbt i munnen med ”milt tvång”, och sen försöka skola dem att det blir en belöning /kommer ges ngt gott direkt efter. Men det funkar ju bara om kisse ändå är väldigt tolerant och ”snäll” ang det illasmakande.
Min tjej vande sig (läs fann sig) och var väldigt snäll även om hon verkligen hatade Atopican stackaren 😞
 
Atopicans vidriga smak färgar av sig direkt på allt man blandar med tyvärr.
Bättre att (tyvärr) spruta in det blixtsnabbt i munnen med ”milt tvång”, och sen försöka skola dem att det blir en belöning /kommer ges ngt gott direkt efter. Men det funkar ju bara om kisse ändå är väldigt tolerant och ”snäll” ang det illasmakande.
Min tjej vande sig (läs fann sig) och var väldigt snäll även om hon verkligen hatade Atopican stackaren 😞
Älva är ju verkligen världens raraste :love: så hon låter mig hålla på trots att hon hatar medicinen. Problemet blir ju bara nu när hon dreglar så, eftersom risken också blir att hon dreglar ut medicinen. :down:

Efter snack med veterinären så har vi kommit fram till att vi ska testa prednicortone, och så ska jag blanda Atopican i makrill i tomatsås och se om det gör någon skillnad.
 
Att lura i Älva Atopica fungerade inte så väldans länge... MEN nu har jag hämtat ut Cyclance istället, och den är inte i närheten av lika vidrig i smaken! :love: Cyclance och Atopica är samma sak (ciklosporin), men den förstnämnda kostar halva priset av Atopica. Sååå skönt att den funkar så mycket bättre. Det gör ju så ont i mattehjärtat när kisen dreglar och är ledsen, men nu verkar det vara ett minne blott. :love:
 
Vad skönt med ny smakligare medicin! Nu har ju det löst problemet men om någon annan skulle hitta tråden och behöva ytterligare tips kan jag dela med mig av vad som funkade för mig när min tant behövde äckliga tabletter efter tandutdragning.

Tabletterna var tydligen så vidriga att de fick henne att dregla ner hela sig bara de nuddade vid tungan, så medicinering var ett helvete för oss båda - tills jag skaffade en tablettingivare (finns på apoteket och heter Buster) och tomma gelatinkapslar med kycklingsmak (finns hos Veterinärbutiken på nätet). Kapslarna stoppade jag den äckliga tabletten i, så att den inte kom i kontakt med hennes mun. Tablettingivaren gjorde det enkelt att få in kapseln såpass lång bak i svalget att hon inte kunde spotta ut den, och dessutom kan man dra upp lite vatten i ingivaren vilket underlättar nersväljningen.
 

Liknande trådar

Katthälsa Kortfattat så börjar jag bli orolig efter att min katt stått på 1/4 2.5 mg Prednisolon var 3e dag i drygt två år. Hon är snart 15 år och...
2
Svar
23
· Visningar
1 279
Småbarn Jag är desperat efter sätt att få i vår treåring penicillin. Lång historia kort; vår dotter har haft sår i näsan senaste 8 veckorna. Vi...
Svar
19
· Visningar
1 453
Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet...
2
Svar
20
· Visningar
2 173
Senast: Acto
·
Kropp & Själ Nu måste jag få skriva av mig lite. Allt går åt helvete för mig och jag verkar inte kunna göra någonting för att stoppa det. Inte som...
2 3
Svar
51
· Visningar
7 494
Senast: sjoberga
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp