Dressyr sadel

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare clint Eastwood
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 10
  • Visningar Visningar 1 094
C

clint Eastwood

Nu har jag bestämt mig för en bomlös dressyr sadel. Jag har bestämt mig för ST Dressyren för att det verkar vara den enda som ser ut som en engelsk och som man får tävla med. (plus att jag vill inte sitta brett)

Rätta mig om jag har fel....finns det något jämförbart alternativ eller gör jag rätt i att välja ST.

Sv: Dressyr sadel

HSB Flexion finns ju.. Men jag tycker ST är mycket finare! (på bilderna iallafall) Har ridit i HSB, de har en väldigt smal kanal för ryggraden och man sitter brett i dom.

Sitter själv o velar om jag ska ha en STD eller en STE...! Suck! Att man aldrig kan bestämma sig... :crazy:

http://www.stallvra.com/TrekkMsid.jpg måste väl ändå se normal ut med en ryttare i?

Sedan, beroende på din ekonomi, finns det ju lyxsadlar för 25.000 som ser EXAKT ut som en vanlig sadel. Men det är nog få som vill lägga ut så pass på en sadel oavsett om den passar många hästar eller inte.

clint Eastwood skrev:
Nu har jag bestämt mig för en bomlös dressyr sadel. Jag har bestämt mig för ST Dressyren för att det verkar vara den enda som ser ut som en engelsk och som man får tävla med. (plus att jag vill inte sitta brett)

Rätta mig om jag har fel....finns det något jämförbart alternativ eller gör jag rätt i att välja ST.

Jag har en st dressyr o kan ju säga att jag sitter väldigt brett i den o den människa som jag låtit provrida i den sa så här när hon precis suttit upp: GUD vad bred den är!!!

joneya skrev:
http://www.stallvra.com/TrekkMsid.jpg måste väl ändå se normal ut med en ryttare i?

Sedan, beroende på din ekonomi, finns det ju lyxsadlar för 25.000 som ser EXAKT ut som en vanlig sadel. Men det är nog få som vill lägga ut så pass på en sadel oavsett om den passar många hästar eller inte.

Oj nej gud bevare ...den där är ju alldeles plan i sitsen, kan aldrig få en skön sist där? Men som du säger den ser nog "normal" ut med ryttare i.;)

Inte för att jag hade större lust med 25' men nyfiken som man är vilka sadlar finns som ser precis ut som "vanliga". Vet du någon sida elller märke jag kan söka på?

Borka:
Ste får man väl än sålänge inte tävla i? det är därför jag val bort det.

Nikki:
Fasiken det är ju det man befarar, att man skall tycka man sitter alldeles för brett. Men det verkar ju endå som den är det "smalaste" alternativet på maknaden.

Senast ändrad av en moderator:

Nä du har rätt i att man inte får tävla i STE, eller jag menar, vad jag har hört.

Är själv ingen tävlingsmänniska så det är därför jag väljer mellan dessa, svamlade mest lite där om vad jag själv funderar på.. :o
O skulle jag mot förmodan få för mig trassla mig in i nån klubbtävling så har jag en vanlig dressyrsadel som jag kan använda. :crazy:

Jag tycker inte alls att jag sitter brett i min ST Dressage. Ändå har jag det vidaste framvalvet och min häst är jättestor.

Men det beror kanske på vad man jämför med och vad man är van vid.
Går man direkt från en bomsadel som kanske dessutom var för smal för hästen så kanske det känns som en enorm skillnad.
Då är det klart att STD känns bred eftersom den formar sig efter hästens rygg och inte ligger uppe på som en bomsadel kan göra.

Jag har innan denna sadel ridit i en Freeform och då känns STD mycket smalare. Känns som en dressyr sadel av engelsk modell fast såklart mycket skönare:)

Jag har fått dispans från min klubb att tävla i min STE på klubbtävlingar.

/T

SÅ brett sitter man väl ändå inte? Jag har haft min ST D i en vecka och efter att ha ridit barbacka i en månad så är det guld att sitta så smalt som jag gör. Jag har iof de tjockare panelerna och det gör säkert mycket till, men som sagt, upplever inte att jag sitter brett /trots bre häst, ca 110 grader).

Liknande trådar

Utrustning Jag vill gärna veta mer om bomlösa sadlar då jag inte har någon erfarenhet av dessa. Är de skonsammare mot hästen i jämförelse med en...
Svar
2
· Visningar
186
Utrustning Vill börja med att jag håller på att leta efter en sadelutprovare men vill gärna höra och få tips vad som kan passa min häst. Jag letar...
Svar
8
· Visningar
546
Senast: warg
·
Utrustning Var på sadelprovning igår och min häst behöver ett bomträ som är 9,5” brett, det kommer bli svårt att hitta en westernsadel i den...
Svar
3
· Visningar
540
Senast: iNHALE
·
Utrustning Jag har en två-åring som kommer börja bli inriden mot slutet av året då hon kommer vara runt 2,5 år. Vi har ett fåtal pensionerande...
Svar
8
· Visningar
621

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Smitare - hur gör ni?
  • Valp 2025

Hästrelaterat

Tillbaka