Bukefalos 28 år!

Dressyr utomhus

mysboll

Trådstartare
Har ni några bra övningar som man kan göra när man rider ut? :)

Min häst tycker det är lattjo lajbans att rida ut så det blir lite svårt att "få tag" på henne och få henne att koncentrera sig. Det fungerar inte riktigt nu när vi inte har någon ridbana utan måste rida ute varje dag. Jag brukar rida lite skolor fram och tillbaka längs grusvägen men ungefär där tar min fantasi slut. :(
 
Jag rider ut till 99% och använder mig av det som finns tillgängligt. Ställer och böjer i kurvor, flyttar bogar, skänkelvikningar. Rider jag off track så använder jag trädstammar och gör serpentiner, volter, flyttar in och ut. I nedförsbackar samlar jag upp och i uppförsbackar länger jag.

Kolla av att man har hästen är mellan hjälperna brukar jag göra genom att hålla mig på mittremsan i vägen, skitsvårt i galopp. Har man en tillräckligt välutbildad häst kan man öva förvänd galopp genom kurvorna, alt korta upp inför en sväng och sen byta.
 
skänkelvikningar fram och tillbaka över vägen. Övergångar i olika varianter (med risk för att de taggar till såklart). Min ena fick lära sig enkla byten ute i skogen ;)
 
Samling i galopp brukar funka bra ute da de ofta bjuder mer naturligt. Halter ar bra att trana ute, latt att se om man star snett pa grusvagen. En annan sak som gar valdigt br pa grusvg ar att trana bakdelsvandningar.
Jag befaste bade enkla byten och galoppombyten i skogen, tycker den naturliga energin hasten far hjalper till. Ryggning gar ocksa bra att trana. Okningar och overgangar gar utmarkt att trana. (forstnamnda dock inte pa grusvag, for hart underlag). Tranade till och med galopp-piruetter pa stallen lampliga i skogen.
Skolor ar lite svarare, ingen vagg eller speglar att utnyttja.

Sen en sak som ar viktig ar att betamma dagar nar man skall trana dressyr ute, och att ovriga dagar rida mer kravlost. Det ar latt att borja vilja trimma varje gang, men hasten mar battre mentalt och kroppsligt av att leka runt i skogen ett par dagar i veckan.
 
Jag älskar att rida dressyr ute! :love: Min medispålle brukar oxå ha svårt med koncentrationen (:angel:) så det gäller å ha en plan ändå fast man "bara" rider ut.

Ett tips på rolig övning är att rida i öppna (t.ex. längs med grusväg) å göra övergångar mellan skritt-trav! I skogen har jag alltid långa tyglar och för att lösgöra hästen lite så kan man ju rida runt träd osv. :)
 
Jag tycker att framför allt tillbaka-vägen är bra för dressyrövningar. Man har så mycket bjudning gratis då. Favoriter är diagonal-slutor på grusvägen, blir bra några steg innan man får byta håll. Övergångar mellan öppnor och slutor, och variera mellan diagonalt och rakt fram. Övergångar mellan samlad och ökad trav. Samla traven så mycket man kan. Samlad och ökad galopp, gärna bara några steg innan jag byter tempo.
 
Tack för era tips! För min egen del tror jag det mest handlar om att jag ska skärpa till mig och verkligen följa min plan. Inte helt lätt alltid när solen skiner och hästen bara vill busgaloppera. :D

Blir ingen vidare kvalitet på övningarna om man bara gör det halvdant och låter hästen gå med huvudet i vädret. ;) Så skärpning på mig!
 
Jag brukar göra sluta i trav och sen är det bara att lätta i handen och komma fram i en riktigt bra galopp. Ingen risk för busgalopp där.
 

Liknande trådar

Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 576
Senast: Fiorano
·
Hästmänniskan Gjorde ett konto här enbart för att få lite svar på saker jag går och klurar på! Jag hoppas att tråden ligger på ett passande forum :)...
Svar
7
· Visningar
1 147
Senast: Zpunk
·
Ridning Hej, jag ska börja rida fei med min ponny nu om ca en månad. Jag inser själv att jag måste rida mer och inte bara kan åka runt och...
Svar
4
· Visningar
981
Senast: Amanda_F
·
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
2 949
Senast: Solstig
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp