• Dressyr
  • Trådstartare Trådstartare ginzan
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 2
  • Visningar Visningar 737
G

ginzan

Heej alla!

behöver lite tips om dressyren, så fort jag gör en halvhalt eller en halt så åker huvudet upp alltid. vad gör jag för fel? :confused:

Sv: Dressyr

Det kan ju finnas massor med olika anledningar till att det blir så, men det skulle kunna vara att du tar för mycket med handen. En halvhalt och en halt ska göras med sitsen, och rätt utfört finns det ingen anledning för hästen att göra motstånd genom att ta upp huvudet.

Sv: Dressyr

Du "backar" antagligen i halvhalten och tar för mycket hand. Lägger i bromsen. Du ska öka drivningen och räta upp dig och få energin mer "uppåt" utan att ta för mycket i munnen. Lyssnar hästen inte så vänd den med en rak yttersida och ett ledande tygeltag innåt ca 90 grader (självklart med hjälp av ytterskänkeln) så att den är tvungen och trampa under sig och rid fram igen ( Lite som en rak bakdelsvändning). Håll på så tills hästen lyssnar på din upprätning. Ha en stadig men mjuk hand och strunta i formen ett tag, den kommer när du gör rätt.

Liknande trådar

Dressyr Tack för tipset. Han är ju verkligen helt annorlunda än de flesta inom dressyren. Väldigt uppfriskande. Han kommer nog igång och... 2 3 4
Svar
72
· Visningar
3 518
Senast: Mirtai
·
Dressyr Min häst har en tendens att börja tugga på bettet (läs öppna och stänga munnen) när han tycker att saker är jobbigt/han tar i. Det...
Svar
9
· Visningar
548
Senast: Elo
·
Ridning Jag är ridlärare på en verksamhet och vill ha tips på olika övningar som är bra att göra i grupp. Både dressyr, bommar och hoppning...
Svar
10
· Visningar
1 338
Utrustning Hej hej! Jag rider en ridtravare som fungerar superbra på hackamore men när han har ett bett (tredelat tränsbett) i munnen blir han... 2
Svar
33
· Visningar
1 209
Senast: sweep
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka