Dressyrgjord för runda magar

lektra

Trådstartare
Sadeln åker fram, jag har läst gammla trådar om de här med svängda gjordar som förhindrar att sadeln åker för långt fram.

Men jag tänkte starta en ny

Vill gärna ha erfarenheter och bilder på sådana.

för länge sedan såg jag en gjor som var ganska kraftigs svängd, någon som vet?

Sv: Dressyrgjord för runda magar

Hej om sadeln åker fram, så är det inte så troligt att det bara hjälper med en svängd gjord! Du kan behöva en anti-glidpad under med!

jag sadlar med en anti-glidpad, svänd gjord samt att jag bara trär i den bakersta sadelgjordsstroppen( vid sadelgjorden) i schabraket. Jag är även super noga med att fästa schabrakets övre stroppar så att sadeln inte får något "spelrum" att glida fram i!

Jag har en chetak gjord och en tunn klibbig gelpad! (tölt islandshästar)

lycka till;)

Jag har en svängd dressyrgjord från Glen Gordon. Sadeln ligger stilla med den. Den åker fram lite om jag har en rak gjord. rund rygg och rund mage i kombination med att sadelläget är längre bak än sadelgjordsläget gör att en svängd gjord är det enda som funkar bra.

Att sadeln åker fram beror i de flesta fall på att bommen är för smal... :cool:

Det behöver det inte vara. På en häst med rund rygg och mage händer det lätt att sadeln glider fram. Eller om sadelgjordsläget är längre fram än sadelläget. Svängd gjord är en bra lösning då.

Jag säger detsamma, sadeln passar inte om den glider :mad:
Prova ut en sadel som passar istället för att tvinga fast en sadel som inte passar, hur skönt kan det bli tro?

dessutom är de svängda gjordarna klart olämpliga bara som de är tycker jag... eftersom jag vet att flera kommer att fråga mer om detta uttalande har jag ritat och visat lite här: http://www.equisoft.se/sadelgjord

Jag anser att det är bätte att min häst går med bogfrihet och belastar bakbenen lättare för att hålla längre!

Sadeln är tillpassad och kollad om vi skulle behöva byta bomvidd av sadelutprovare, vilket för mig är en självklarhet.

Senast ändrad:

Skulle vara kul att ha en bild på din häst sadelläga.

Du får gärna PMa.

då kan jag jämföra är det stor skillnad kan jag skaffa en mer svängd osv.

Jag är också i behov av en svängd gjord då min hästs sadel, eller ffa. sadelgjorden gärna vill åka fram något. Funderar på en GlennGordon eller en Chetak. Någon med erfarenheter av dessa?

Sadeln passar henne bra, men hon är lite bukig och har dessutom lite mer svängd rygg och därför vill gärna sadeln och gjorden glida fram lite.

Denna är bra för "runda magar" med sadelläget "på fel ställe"
Finns i 45, 55, 65,75 cm och 100-150 cm hos Lillhästen i stav
ronjagj.jpg

När vi provade ut vår sadel rekommenderade sadelutprovaren varken en rak eller en svängd utan en gjord som är svängd åt båda hållen som en liten mini-magplatta. Usch vad svårt att förklara. Han sa istället för att "skära bort" en del på den svängda gjorden så blir det större utan att fördela trycket på.

Hmm hoppas någon förstår och kan förklara bättre.:bump:

Jag förstår dig! .... och ditt problem.
Kolla in min ena häst; hög och låååååååång manke och vart hamnar hans sadelgjord tror du? Ja just det högsta punkten bakom frambenen, vilket gör att sadeln dras framåt. Alternativt att den trycker på sidorna av manken hela tiden.
P1010014.jpg

Min andra häst har mer breeeeeed manke och väldigt mycket bogar, samma problem här, med en rund rygg och mage:angel: .
Mini.jpg

Manken och bogarna;
minibog.jpg

Det är vid dessa bekymmer som det är tur att det finns svängda gjordar!!:idea:

Vet nån om ifall det finns svängda dressyrgjordar med resår i båda ändarna (i nödfall ingen ände) som dessutom är billiga? Helst helst i läder men det känns ju lite hopplöst att hitta en billig sån... Om det är Y-fästen på sadeln och gjorden är anatomisk kanske det funkar ändå?

Den från Lillhästen på bilden ovan, kostar bara 460:- och det får väll ändå tolkas som billigt för en lädergjord tycker jag.

Själv velar jag mellan en sadelgjord från GlennGordon eller den ovan, som jag tror är från Chetak. Vilken rekommenderar ni?

så kan det ju vara..... eller åxå kan det ju vara så att hästen har ett taskigt sadelläge, i komination med lite hömage och du har en sadelkatastrof på halsen.....

//Cilla, vars häst har hyfsat sadelläge, men stor hö/fölmage.

Har Glen Gordongjorden. mjuk och smidig, men rejält läder. Den funkar jättebra på min häst.
Till er som hävdar att det beror på för smal bomvidd.: Min hoppsadel är för vid. måste ha underlägg för att fylla ut den. Ändå åker sadeln fram en aning. Det beror inte på sadeln utan på hästens kroppsbyggnad i detta fall.

Senast ändrad:

Har liknande problem med min häst. Kollade med en sadelutp och en duktig sadekmakare/sadelutp som var med och provade en massa sadlar på min. Tillslut provade vi en Prestige Doge (hästen är rak i ryggen:confused: ) där den främre stroppen var fäst under "knästödet" och vola:) sadeln låg still.

Min kuse är oxså lite för rund i underredet (ej tjock) för att sadeln ska ligga still. Provade att rida en massa sadlar med både svängd sadelgjord o antiglidpad men inget hjälpte innan jag red i Dogen. Så ett tips kolla med en duktig sadelmakare som kan flytta den främre stroppen ( det här var gjort på en dressyr model så vet inte om det funkar med en sån lösning på hoppsadel) om sadelmodellen tilåter det förstås.. Lycka till

Liknande trådar

R
Gravid - 1år I dag var min man och jag och gjorde ett tidigt ultraljud, då vi ville se om allt såg bra ut med "vårt lilla Pyre" (jag är i v. 7). Vi... 2 3 4
Svar
79
· Visningar
6 853
Senast: julgrisen
·
Kropp & Själ Hjälp, min blåsa har börjat styra mitt liv. Skulle behöva råd/tips/delade erfarenheter, tack. Har alltid haft en relativt liten blåsa...
Svar
11
· Visningar
778
Senast: Glimra
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 598
Senast: Edla
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit... 2
Svar
24
· Visningar
4 720
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka