Bukefalos 28 år!

Dressyrkrisen...

äsch... får inte ordning alls på inläggen i kväll. Nu hamnade mitt svar i @Fiorano citat.
klipper in det här också.
Det är inte min åsikt och jag är ledsen ifall du tolkat det så. Alltså jag anser inte att jag blir neddömd utifrån vad som gäller på tävlingar idag. Inte heller har jag stött på andra som blivit det.
Jag menar att:
I Lätta klasser är det väl arbetsform som gäller... och den formen ser olika ut beroende på vilket hästtyp det är. Men här är en del domare stenhårda med att går inte hästen i lod så klassas det som öppen form och poängen blir därefter. Min häst har kort tjock hals. När han går "på tygeln" är huvudet vinklat framåt, inte nedåt. Jag har fin kontakt och han följer handen. (får alltid 7 på fri skritt tex. och han är otroligt stadig i sin takt genom hela programmet och har bra gångarter. Men han får kämpa hårt för en mer samlad position där huvudet placeras djupare eller vad man ska säga. Vilket krockar helt med vad hästen i övrigt befinner sig utbildningsmässigt.
 
. får självklart ett gångartsavlat halvblod mer gratispoäng än en ponny-det är lika självklart som att en travare springer fortare än det där dressyravlade halvblodet. Hästar är avlade för olika syften helt enkelt och väljer du en annan ras får du jobba lite mer för poängen men det är då knappast omöjligt att rida på stadiga placeringar i lätt klass.

Det här har varit upp på hundtävlingar också. Där man premierat de snabba vallraserna på t.ex stanna på inkallning.
En rottweiler kan inte stanna på samma sträcka som en border Collie t.ex. Då premieras vallhunden med en tia medan rottweilern med en åtta. Trots att den lydit lika snabbt men har en större massa och har en längre stoppsträcka.

Man har alltså börjat rikta lydnad mot rasval istället för att bedöma raserna som de är byggda och födda.

En fråga är om det verkligen är rätt. Det är ju inte samma i körning t.ex utan där anser jag att man är duktigare att bedöma och se olika raser. För det är det inte så att ett kallblod döms upp för att det är ett kallblod utan man är mer van att se olika raser och döma efter det.
 
Fakta är att antalet starter i dressyr minskar, trots samma antal tävlingsdagar, i hela landet. Jag sitter i tävlingssektionen i Stockholms läns ridsportförbund och detta diskuteras flitigt. På stora tävlingskonferensen i januari med alla distrikt och stora förbundet diskuterades detta också. Det gäller inte bara dressyr utan hoppning också.

Det är svårt att knäcka nöten varför folk inte tävlar lika mycket längre. Dels kanske det har blivit för dyrt och dels kanske fler har ett liv utanför tävling? Svaren är inte så enkla för alla jag har pratat med kommer med olika anledningar till varför de inte tävlar.

Några tycker de har svårt att hävda sig med sina hästar.
Några tycker att domarna dömer för hårt, är det rimligt att en häst som går i hyfsad form en hel LB och inte har några missar ska få 58%
Några tycker det har blivit kaos på senaste tid i klasser med flera domare för de är så ojämna. Flera får väldigt märkliga poäng, typ 2,4,6 på samma rörelse.
Några tycker det är för dyrt att tävla mycket och lägger hellre pengar på träning och sen färre tävlingar.
osv osv osv

Jag personligen tror inte pay & ride har något alls att göra med det. Pay & jump ja men inte pay & ride.
Tror inte alls ÖD kravet spelar så stor roll heller. Säg att man tar 7 ekipage i timmen, det är en höjning på 35 kr ungefär för att täcka överdomaren. Startar du 20 gånger på ett år, vilket de flesta inte gör ger det 700 kr på hela året. Det är ju en piss i Mississippi när man håller på med häst.

Svaret är väl att det inte finns något svar :) Kommer följa den här tråden noggrant och ta med mig synpunkter från er på Stockholms forum i slutet på Oktober då detta kommer diskuteras med de klubbar som deltar och vi ska sätta en handelsplan.

Personligen så gör det väl inte så mycket att starterna sjunker så länge alla som vill tävla kommer ut, är det däremot folk som inte kommer ut pga de saknar något så måste det ju åtgärdas. Ridsporten är ju till för alla.

Jag har själv lagt förslag om en kombicup nästa år och vi har också startat en div 4 i hoppning nästa år för att komma åt ekipage som tycker 90 cm och över är för högt.

Vissa klubbar upplever ju inte alls detta med få starter medan andra har problem. Vi hade t.ex 40/40 startande på vår dressyrtävling i våras. Så det var ju smockfullt. Alla 40 kom till start också i båda klasserna.
 

Fast nä! Mina tränare köpte en liten bred och grovhalsad haflinger till en pensionerad förälder. De utbildade den och en elev red den en del sen.
Hon kom 2:a i msv och spöade en massa halvblod pga god ridning på välskolad häst nån av de få gånger han tävlades. Det var i Stockholm där det finns en hel del vrålåk till hästar.
 
Åh ser att jag missat ett ord och kan inte ändra nu.
Svaret är väl att det inte finns något enkelt svar, så ska de stå :p
 
@Mearas Är det månne en fjording du har? Vi har en flitig ryttare i distriktet som har två fjordingar som båda är placerade frekvent i LA och de går godkända MsvC.
 
Jag upplever för egen del att det som gör att jag ändrar min plan är att jag blivit mer kräsen med åren. Men det här är orsaker som gör att jag inte anmäler till vissa arrangörers tävlingar:
1. väldigt (!) dålig framridning,
2. dåliga toaletter,
3. ingen riktig mat i cafeteriorna (godis och mackor eller annan mat som innehåller gluten),
4. samma domare som jag är ganska säker på hur de kommer döma (vissa väljer jag och prioriterar dem),
5. dålig väg till tävlingen
6. Hal asfalt eller sankmark på parkeringen.
7. rörig miljö i allmänhet
8. lösa hästar i hagar precis bredvid tävlingsbanan och
9. oproffsiga funktionärer som skrämmer hästarna (klampar, öppnar dörrar, viftar med protokoll i fel tid)

... det är sånt som gör att jag funderar på om just den tävlingsplatsen är något för mig och min känsliga och reaktiva häst. Med det sagt så har jag startat rätt mycket i år och är väldigt nöjd med de allra flesta tävlingsplatser jag besökt.
 
@Mearas Är det månne en fjording du har? Vi har en flitig ryttare i distriktet som har två fjordingar som båda är placerade frekvent i LA och de går godkända MsvC.
Nej, det är inte fjord jag har, men vet att det det finns många fina fjordhästar som går dressyr :love:
Fråga också till dig som domaraspirant. Hur ofta kommenteras formen jämfört med takt, rygg och bakben?

Men återigen, jag har inte känt mig nerdömd ngn gång. Vill jag tävla så får jag acceptera bedömningsreglerna men jag tyckte exemplet med lydnadstävling för hundarna påminner mkt om det jag tänker på. Är det bra för sporten som elitsport?- kanske. Ger det fler starter?. Njae.
 
Det är bara det att ryttaren rider inte perfekt om gången är/visas tråkig, en perfekt ridning sätter takt o rytm i det mesta kan jag lova OCH de kommer få poäng.
Samma som en häst med extravagant gång- ryttaren måste ändå sätta takten / rytmen / tempot- inget som görs gratis bara för att det är en bra häst.

Alltså rent krasst, det finns undantag såklart , men många av de som rider udda hästraser rider inte heller så bra att allt skulle lösa sig med halvblod bara sådär.
Håller med dig lite här faktiskt... Gångarter är inte avgörande i lätta klasser.
Det krävs dock en grundstyrka och bärighet i alla tre gångarterna för att rida en LC. För många kallblod, travare osv kommer den bärigheten i galopp väldigt sent tex. Min egen gör bättre skolor i trav än en 15m volt i galopp tex. (Då rider jag ändå väldigt traditionellt med traditionell tränare). Därav svårigheterna i LB2 med övergångarna på diagonalen. Ska bli en fröjd när vi lyckas med dem! :D
 
@Mearas Formen kommenteras ofta (9 av 10 gånger för att den är bakom lod), tempo och takt kommenteras möjligen i mindre utsträckning men ganska mycket skulle jag säga.
 
8. lösa hästar i hagar precis bredvid tävlingsbanan och
9. oproffsiga funktionärer som skrämmer hästarna (klampar, öppnar dörrar, viftar med protokoll i fel tid)

Jag lägger till ovan dåligt underlag på tävlingsbanan.Oproffsiga funktionärer borde domaren styra upp men alla gör ju inte det....
 
Det krävs dock en grundstyrka och bärighet i alla tre gångarterna för att rida en LC. För många kallblod, travare osv kommer den bärigheten i galopp väldigt sent tex.

Jag skulle vilja påstå att ofta är det rytmen som inte sätts, alltså galoppens fotnedslag blir fel, därav poängen.Typiskt många travare, ibland cob eller bara hästar där det försöker samlas genom att bromsa med hand o tempot.
 
Man har alltså börjat rikta lydnad mot rasval istället för att bedöma raserna som de är byggda och födda.

En fråga är om det verkligen är rätt.

Menar du med detta ? att i dressyrens värd- en travare som inte kan hålla rätt rytm / 3-takt i galoppen ska bedömas efter sin ras / svårighet att galoppera och få högre poäng just för rasen?
 
@Mearas jag är också domaraspirant och vi har fått instruktioner att gärna kommentera takt och tempo, speciellt i slutkommentaren för allmänna intrycket. Det är ändå utbildningsskalan vi ska utgå ifrån och den börjar med takten.
 
Jag skulle vilja påstå att ofta är det rytmen som inte sätts, alltså galoppens fotnedslag blir fel, därav poängen.Typiskt många travare, ibland cob eller bara hästar där det försöker samlas genom att bromsa med hand o tempot.

Håller med. Men varför bromsas det och varför vill dessa ekipage så gärna hålla formen? Annars uppnår de inte ens godkänd poäng! Det är förstås delvis okunskap. men så som programmen döms i dagsläget, så premieras faktiskt fyrtakt med huvud i lodplan framför ren takt men öppen form. Vill poängtera att jag endast är ute på lokala tävlingar och det är min upplevelse.
 
@Mearas jag är också domaraspirant och vi har fått instruktioner att gärna kommentera takt och tempo, speciellt i slutkommentaren för allmänna intrycket. Det är ändå utbildningsskalan vi ska utgå ifrån och den börjar med takten.

Det glädjer mig att höra. För jag har sällan sett några sådana kommentarer, varken positiva eller negativa på mina och andra vänners protokoll. :)
 
Håller med. Men varför bromsas det och varför vill dessa ekipage så gärna hålla formen? Annars uppnår de inte ens godkänd poäng! Det är förstås delvis okunskap. men så som programmen döms i dagsläget, så premieras faktiskt fyrtakt med huvud i lodplan framför ren takt men öppen form. Vill poängtera att jag endast är ute på lokala tävlingar och det är min upplevelse.
Många gånger är det mer än formen som inte lever upp till godkänt. Det kan vara balansen, eftergiften i sidan, takten som inte hålls osv, kanske i kombination med vägen? Men med det sagt: är det ett grundfel (domaren ska skilja på tillfälliga fel och grundfel), att hästen inte går i form alls eller bakom lod, då kan domaren inte godkänna formen.
 
Många gånger är det mer än formen som inte lever upp till godkänt. Det kan vara balansen, eftergiften i sidan, takten som inte hålls osv, kanske i kombination med vägen? Men med det sagt: är det ett grundfel (domaren ska skilja på tillfälliga fel och grundfel), att hästen inte går i form alls eller bakom lod, då kan domaren inte godkänna formen.
Ja, det kan säkert vara så . Många bitar som ska var på plats i tävlingsdressyr! Tack för bra svar :)
 

Liknande trådar

Fälttävlan Måste bara dela med mig. Häromdagen postade en "glad amatör" hos oss (lång söder om Skåne) världens längsta inlägg på Facebook om...
2
Svar
23
· Visningar
5 198
Dressyr Jag vet inte om den här tråden ligger på rätt ställe. Den kan möjligtvis hamna under utrustning också, men jag vill främst diskutera...
Svar
13
· Visningar
2 047
Senast: Jeps
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har en tid funderat på att starta en "dagbokstråd" här. Inspirationen att göra det kommer till stor del från min dotter...
Svar
15
· Visningar
3 458
Senast: LiviaFilippa
·
Hemmet Har funderat på en grej främst idag när jag gått med dammsugaren i högsta hugg och frenetiskt städat varje liten vrå. Tycker det blir...
20 21 22
Svar
423
· Visningar
19 623
Senast: Nytant
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp