Dressyrkrisen...

något jag funderat på är tex när det är lagtävlingar (div 3)i vårt område varför distriktet har bestämt att man inte ens får vara med och rida förklass om man startat la. Sålänge man inte rider med i ett lag utan enbart rider indviduellt så tycker jag att alla ekipage oavsett man ridit högre klasser ska få vara med. Förklassen är ju endast uppvärmningsklass. Arrangören måste ju kunna få fylla upp för att få ekonomi.

Tycker som jag tror det va Ginnes skrev att det är ganska bra när man kan dela upp en klass i två olika klasser efter nivå, då kan man ju sätta tex klass 1 lb:1 där man max får ha ridit på 60% och klass 2 lb:1 där du får ha ridit på över 60%. I de lägre klasser där man har tex hederspriser spelar det ju ingen roll om man delar upp men i högre klasser med premier blir det ju dyrare för arrangören att dela en klass men är ryttarna villiga att betala för vad det kostar så borde det ju inte va några problem
 
Blir lite full i skratt jag :D. Vilka lokala tävlingar har du varit på där det ser ut så här? Jag vet att jag bor i ett mycket tacksamt distrikt och jag brukar framhålla att folk rider på vad de har och inte letar snordyra benfladdrare för att rida LB. Men inte ens i Skåne upplevde jag det som du beskriver, det kan förstås ha ändrats. Är väl 7-8 år sen jag senast red en tävling i Skåne (då i hoppsadel, orange schabrak, marinblå ridbyxor och lånad kavaj och hjälm som båda var en storlek för stor :D), såatte blinget var inte riktigt med oss då :p.

Det är mkt så idag faktiskt.. Jag har oxå lagt märke till det, men ett tips är att åka och titta på en lokal tävling och se hur folk rider för det ser verkligen inte så himla bra ut alltid trots allt bling. Efter det kanske de som inte vågar faktiskt vågar anmäla.
BRA och korrekt ridning kommer man väldigt väldigt långt på!
 
Tycker som jag tror det va Ginnes skrev att det är ganska bra när man kan dela upp en klass i två olika klasser efter nivå, då kan man ju sätta tex klass 1 lb:1 där man max får ha ridit på 60% och klass 2 lb:1 där du får ha ridit på över 60%

Det kan ni väl ha nästa år?
 
Tror faktiskt många "ger upp" och slutar tävla för att för många bra sitter och rider för låga klasser. Jag hade gärna sett att uppklassningssystemet kom tillbaka.
Jag har hört det från så himla många håll nu att folk inte har någon lust att tävla för det inte är någon ide, tyvärr är ju dressyr rätt förutsägbart och inte alls som hoppning där man inte kan vinna på misstag. Visst är det lätt att säga till folk att rida bättre men det löser ju inte problemet med dalande starter.
 
något jag funderat på är tex när det är lagtävlingar (div 3)i vårt område varför distriktet har bestämt att man inte ens får vara med och rida förklass om man startat la.

Fast där har du ju ett exempel på en tävling för de som inte har kommit så långt.;)Där är du av med ( kanske de som har startat reg LA?) ett knippe ryttare.

Vissa ryttare väljer ju medvetet bort "större tävlingar med högre konkurrens", och åker frekvent på mindre just för att placera sig.
 
Det kan ni väl ha nästa år?

Ska jag vara helt ärlig så för oss arrangörsmässigt på sommardressyren så räcker det med klasser vi har Är tillräckligt pusslande som det är. Men på en vanlig tävlingshelg skulle man kunna prova. Dock upplever ju inte jag att vi inte får starter utan tvärtom, att vi får en hel del
 
Fast där har du ju ett exempel på en tävling för de som inte har kommit så långt.;)Där är du av med ( kanske de som har startat reg LA?) ett knippe ryttare.

Vissa ryttare väljer ju medvetet bort "större tävlingar med högre konkurrens", och åker frekvent på mindre just för att placera sig.

Absolut, men man tappar ju starter. I våras va det en tråkig incident. En av arrangörerna hade skrivit att förklassera var öppna för alla, en av mina kompisar som gjort någon start i la men ändå rider på lb nivå anmälde sig. Gjorde en superritt och gick in på placering. Någon kollade såklart upp hennes resultat och först sätter arrangören henne som utesluten. Efter en massa vel får hon trots allt tillbaks sitt resultat och placering då arrangören gjort fel som i proppen satt klassen öppen för alla.

Jag anser att div 3 ska vara för de ekipage som inte startat högre klasser men förklasserna måste få vara öppen för alla så att arrangören kan få fylla upp för att få ekonomi i det hela. Kan även tycka att man kan få ha startat la men inte över en viss procent då det ibland kan vara svårt för klubbarna att få ihop lag
 
Fast där fick man ha startat LA . Lokal men inte regional och uppåt. Din kompis hade med sannolikhet startat reg LA.;)
Och det var inte arrangörens fel, det var den person som i det distriktet godkände proppen, det är den personen som skulle skrivit typ" förklass är öppen för alla MEN cupspecifika regler gäller", typ samma person som satt reglerna för lagklassenO_o:meh::crazy:..
 
Fast där fick man ha startat LA . Lokal men inte regional och uppåt. Din kompis hade med sannolikhet startat reg LA.;)
Och det var inte arrangörens fel, det var den person som i det distriktet godkände proppen, det är den personen som skulle skrivit typ" förklass är öppen för alla MEN cupspecifika regler gäller", typ samma person som satt reglerna för lagklassenO_o:meh::crazy:..

Ja där kan jag hålla med dig om att den som godkände proppen borde reagerat på att arrangören skrivit öppen för alla när klassen inte var det.

Ja förmodligen var hennes la start på regional nivå, är väl inte många som lägger la klasserna på lokal längre då man inte får poäng för lokala.

Hur som helst, jag tycker att förklasserna ska vara öppna men med förtur för lagryttare så att arrangören kan ha möjlighet att fylla upp
 
Tävling är inte alls till för alla. Det kostar massor med pengar, licenser, startavgifter, resekostnader, transporthyra/köp...

Det finns många som har råd med häst men inte tävling. Dom kan inte vara målgruppen för att hitta fler deltagare.

Men det kanske är fler som är som jag, som skulle kunna tävla men som tycker att det är mindre krångel, roligare och mer givande för mig och min häst att lägga pengarna på en clinic istället?

Dvs, hästfolk som har råd men som prioriterar bort tävlingar. Det kanske är dom som Ridsportförbundet ska försöka locka? Det är trots allt en grupp med pengar.
 
Om det nu är ett riktigt problem att tävlingsstarterna går ner, varför gör då inte förbundet en undersökning bland icke-tävlande för att ta reda på varför dom inte tävlar?
Då får man ju svar som man kan använda för att försöka få till en förändring. Är det för dyrt med licenser, brister på tävlingsplatserna, man vet inte hur det går till, saknat intresse för tävling (och om det finns en specifik orsak), för svårt att placera sig etc? Det är ju lättare att komma tillrätta med ett problem om man först tar reda på orsaken, och det borde ju ligga i förbundets intresse.

Själv tävlade jag mycket på ridskolehäst på hemmaklubben i yngre år, men har sedan dess bara haft unghästar som inte varit redo för riktiga tävlingsstarter. Planen är att börja tävla med nuvarande om något år eller två, och mitt stora problem inför det är att jag inte har koll på hur det hela går till längre eftersom det känns som en helt annan värld. Jag behöver en tävlingsfadder ;)
 
Hur som helst, jag tycker att förklasserna ska vara öppna men med förtur för lagryttare så att arrangören kan ha möjlighet att fylla upp

Förklasser är just vad det heter förklasser till lagklasser och då gäller samma regler . Jag tycker inte det är konstigt alls men så har div III som det gäller alltid haft dessa regler om än i mindre variation, lite o hålla koll på även som lagledare.
Arrangerande klubb kan fritt ordna klass som är öppen för alla men som då inte är en förklass.:)
 
Ja där kan jag hålla med dig om att den som godkände proppen borde reagerat på att arrangören skrivit öppen för alla när klassen inte var det.

Det är också en överdomares uppgift att kontrollera att proppen stämmer med de regler som ev. finns för en lagklass.
 
Om det nu är ett riktigt problem att tävlingsstarterna går ner, varför gör då inte förbundet en undersökning bland icke-tävlande för att ta reda på varför dom inte tävlar?
Då får man ju svar som man kan använda för att försöka få till en förändring. Är det för dyrt med licenser, brister på tävlingsplatserna, man vet inte hur det går till, saknat intresse för tävling (och om det finns en specifik orsak), för svårt att placera sig etc? Det är ju lättare att komma tillrätta med ett problem om man först tar reda på orsaken, och det borde ju ligga i förbundets intresse.

Själv tävlade jag mycket på ridskolehäst på hemmaklubben i yngre år, men har sedan dess bara haft unghästar som inte varit redo för riktiga tävlingsstarter. Planen är att börja tävla med nuvarande om något år eller två, och mitt stora problem inför det är att jag inte har koll på hur det hela går till längre eftersom det känns som en helt annan värld. Jag behöver en tävlingsfadder ;)
Jag kan vara din fadder, har tävlat unghästar i tre års tid nu! :)
 
Förklasser är just vad det heter förklasser till lagklasser och då gäller samma regler . Jag tycker inte det är konstigt alls men så har div III som det gäller alltid haft dessa regler om än i mindre variation, lite o hålla koll på även som lagledare.
Arrangerande klubb kan fritt ordna klass som är öppen för alla men som då inte är en förklass.:)


Vi behöver inte vara överens Jag tycker att i en förklass borde det räcka att ha förtur till lagryttare och därefter släppa den fritt. Blir ju svårt för en arrangör annars att kunna planera klasserna den dagen då det beror på hur många lag som kommer till start.

Om man nu inte rider med i lag och inte rider på en högre nivå men har gjort enstaka start i la för att prova är man kanske ändå i den målgruppen som rider div3 tänker jag.

Tråden handlade om minskning av antal starter, därav att jag tog upp tex div 3's regler för förklass. Där har man valt från distriktets sida att begränsa efter prestation även i förklassen. Jag förstår att det är otroligt svårt att göra regler som blir rättvist för alla i lagtävlingar. Men vidhåller fortfarande att i en förklass bör det vara fritt för alla att anmäla sig sålänge lagryttare har förtur till att rida förklass. Förklassen är väl en möjlighet för ryttarna att känna på banan, värma upp inför lag eller hur man nu väljer att uttrycka sig.
 
Jag kan vara din fadder, har tävlat unghästar i tre års tid nu! :)
Vilket distrikt håller du till i? Det hade varit guld värt att bara få följa med en ryttare och se alla moment från ankomst till hemgång. På min förra tävling betalades starten i sekretariatet (känns ju som stenåldern jämfört med tdb) och eftersom jag red hemmaklubbens egna hästar behövde jag inte tänka ett dugg på deras papper, så det är en helt ny värld nu som sagt ;) .
Fördelen för mig är att jag inte rider halvblod, så det finns inga kval att ta hänsyn till när vi väl ska ut, det tar nog ner en del av nervositeten :)
 
Vilket distrikt håller du till i? Det hade varit guld värt att bara få följa med en ryttare och se alla moment från ankomst till hemgång. På min förra tävling betalades starten i sekretariatet (känns ju som stenåldern jämfört med tdb) och eftersom jag red hemmaklubbens egna hästar behövde jag inte tänka ett dugg på deras papper, så det är en helt ny värld nu som sagt ;) .
Fördelen för mig är att jag inte rider halvblod, så det finns inga kval att ta hänsyn till när vi väl ska ut, det tar nog ner en del av nervositeten :)
Gävleborg, så är det i närheten för dig är det bara att hänga på, annars kan jag guida skriftligt!
 

Liknande trådar

Fälttävlan Måste bara dela med mig. Häromdagen postade en "glad amatör" hos oss (lång söder om Skåne) världens längsta inlägg på Facebook om...
2
Svar
23
· Visningar
5 251
Dressyr Jag vet inte om den här tråden ligger på rätt ställe. Den kan möjligtvis hamna under utrustning också, men jag vill främst diskutera...
Svar
13
· Visningar
2 062
Senast: Jeps
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har en tid funderat på att starta en "dagbokstråd" här. Inspirationen att göra det kommer till stor del från min dotter...
Svar
15
· Visningar
3 496
Senast: LiviaFilippa
·
Hemmet Har funderat på en grej främst idag när jag gått med dammsugaren i högsta hugg och frenetiskt städat varje liten vrå. Tycker det blir...
20 21 22
Svar
423
· Visningar
19 773
Senast: Nytant
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Kattbilder #9
  • Bra torrfoder

Hästrelaterat

  • Nybörjarponny!
  • Föl 2023
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

Tillbaka
Upp