Dressyrnissarnas snacktråd nr 6

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Dressyrnissarnas snacktråd nr 6

Ja men är det ponnytempramentet man vill åt går det väl lika bra med en övervuxen :confused: Dom ändrar väl inte temprament för att dom är 153 istället för 148?

Men om man lika gärna kan rida en som är 1.42 som en som ar 1.52, varför ska jag välja bort den mindre? Bara för att det snuvar en unge på ponnyn eller att det retar publiken på tävling? Sen verkar inte dom overvuxna renrasiga ponnierna vara så billiga. Eftersom de fortfarande är inom rasstandard höjdmässigt verkar det inte paverka priset. Iaf inte på cobbar och connemaror som jag kollat på.

Halvbloden runt 1.50-55 är billigare, men det är ju inte ett halvblod jag vill ha.
 
Sv: Dressyrnissarnas snacktråd nr 6

Ja ponnier i 7-årsåldern som är välridna med bra gång är absolut dyra. En sån har jag inte råd med hur eller hur, och vill inte ha heller. Det jag helst hade velat köpa är en inriden med outbildad treåring. Slipper gärna rida in själv. Men sen har jag inte högre ambition egentligen än att rida msv. Framförallt är jag just nu väldigt sugen på att tävla!

Men det är ju då jag menar att en som är lite för stor och inte går att mäta ner till ponny är billig i jämförelse. Det finns ju tex fina welsh/halvblodskorsningar som kan vara superfina men ibland växer över och blir drygt 150 och värda betydligt mindre än om dom stannat som ponnyer.

Dessa är nog relativt svårsålda så det vore ju bra om små ryttare köpte dom istället för ponnyer som kan ridas o tävlas av barn, kan jag tycka.

Men i o f s tycker jag det är bättre ändå med liten vuxen på ponny än liten vuxen på toppen av ett jättehalvblod, det ser för hemskt ut! :o
 
Sv: Dressyrnissarnas snacktråd nr 6

svårsålda? njaeee..jag sålde mitt halvblod/welshkorsning (ca 155) på en vecka. Fick hur mycket samtal som helst. Jag minns att flera sa att det var svårt att hitta fina hästar i den storleken.
 
Sv: Dressyrnissarnas snacktråd nr 6

För att man vill ha en trevlig ridhäst att lita på i andra lägen än på en dressyrbana.
För att kunna sitta bekvämt när man kravlar sig upp för en skrittur barbacka i skogen.
För att kunna sitta still i traven utan att behöva bromsa konstant.
För att kunna galoppera över en äng med bara grimma och veta att hästen stannar när jag vill.
För att kunna möta en älg utan att hästen vänder och sticker hem.
För att kunna släppa tyglarna och skritta iväg i vilket läge som helst.


Och självklart också för att det är enklare att borsta uppe på rumpan och kul att få beröm över den tjocka svansen hela tiden :p


Skämt o sido. Jag undrar i stil med dig vad folk ser i halvblod. Jag har aldrig förstått den där flashiga gången som gör en illamående och tycker normala hobbyryttare mest ser ut att kämpa livet ur sig när det försöker "rida ihop" sina hästar.

Dessutom, är det så stor skillnad på ponnyer som är övervuxna mot de som stannade i storlek menar du? Eller missuppfattade jag ditt inlägg? Min är övervuxen och ser inte ut som en ponny (rörelse/kroppsmässigt) bredvid ponnyer men gör det bredvid stora hästar. Hans kropp och gång är dock snarare släktrelaterat än storleksrelaterat. Vissa syskon är under ponnygräns och många över.

Men människa hur hemska är halvbloden du har träffat:eek: :D Det finns fler raser som håller sej lugna vid älgmöten och går att ha skoj med:angel:

Ponnyraserna är ju inte helt lika heller, jag tycker bara som flera andra har skrivit att ungarna kan få ha dom trevliga ponnyerna medan vuxna som ändå tävlar mot vuxna kan rida dom småvuxna stora hästarna som annars inte är så populära och lätta att sälja men där det finns en del riktiga pärlor.
 
Sv: Dressyrnissarnas snacktråd nr 6

Men??:confused: Har jag missat nåt å du är i engelskspråkigt land??? eller har du tryckt på nån tangent på ditt tangentbort o ändrat språk till engelska så du inte har å, ä, ö....:idea::D
 
Sv: Dressyrnissarnas snacktråd nr 6

Dom kostar i regel betydligt mindre än en häst över 165.....I alla fall här där det finns tusentals hästar till salu. Bor man mera i obygden kan det kanske vara annorlunda:confused:
 
Sv: Dressyrnissarnas snacktråd nr 6

Fast du skrev ju svårsålda, det va väl mest det jag svarade på.
Varför skulle en häst som kostar mindre vara svårsåld?
 
Sv: Dressyrnissarnas snacktråd nr 6

Eller så tävlar man kanske inte alls och ändå väljer att rida på en fin trevlig ponny. ;)
 
Sv: Dressyrnissarnas snacktråd nr 6

Jag köpte en ponny som jag tom egt är för lång på... men inte för att tävla så då är det okej eller hur?? Dessutom arab, det vill ju inte dressyrungarna ha ändå för det är inte fint nog.... :p

Nä jag fattar inte poängen, som andra nämnt så fastnar man ju för en individ, om den då råkar vara 147 istället för 150 så skulle man inte som vuxen få köpa den? Tycker inte att man som vuxen ryttare skall känna en skyldighet inför allehanda ungar att man "stjäl" deras ponnysar. För ärligt, de flesta vuxna som tävlar ponny har antigen haft den sen de var barn eller så har den köpt den främst som hobbyhäst. Kan inte tänka mig att det är vanligt att någon vuxen köper en värstingponny för flera hundratusen att tävla bland stora hästar.

Och jag tycker inte heller att jag ser så många ponnyer på 150-155. Man avlar ju för att undvika detta. Sett någon enstaka connemara men de har kostat lika mkt som en ponny med samma utbildning.
 
Sv: Dressyrnissarnas snacktråd nr 6

Kl
jag börjar bli lite nervös faktiskt inför min och curres första träning tillsammans i morgon :crazy: inte vet jag varför, brukar inte bli så nervös längre :p
 
Sv: Dressyrnissarnas snacktråd nr 6

Här är filmen, om youtube samarbetar vill säga. Dom bygger ju om sin sida och det har vart helt omöjligt att ladda upp filmen nästan :devil:

Manen har jag kapat bort för den ska växa ut på nytt, han hade lång man för några månaders sen...och underlaget har frysit på så det var hårt (han rör sig lite bättre när det är mjukt) men han är lika glad för det :D

film
 
Sv: Dressyrnissarnas snacktråd nr 6

Men??:confused: Har jag missat nåt å du är i engelskspråkigt land??? eller har du tryckt på nån tangent på ditt tangentbort o ändrat språk till engelska så du inte har å, ä, ö....:idea::D

Har jag glömt att berätta att jag tagit ponnyn och dragit till Bahamas:D?? Tyvärr inget Bahamas, däremot glömmer min smartfån rätt ofta av prickarna och jag orkar sällan korrigera:o. Sitter och bukesurfar i taxin mellan körningarna-en smartfån med internet har gjort mitt jobb väldigt mycket roligare:D!
 
Sv: Dressyrnissarnas snacktråd nr 6

Vad fin han är!! Ska bli jättekul att se vad det blir av honom under ryttare:).
 
Sv: Dressyrnissarnas snacktråd nr 6

Men människa hur hemska är halvbloden du har träffat:eek: :D Det finns fler raser som håller sej lugna vid älgmöten och går att ha skoj med:angel:

Ponnyraserna är ju inte helt lika heller, jag tycker bara som flera andra har skrivit att ungarna kan få ha dom trevliga ponnyerna medan vuxna som ändå tävlar mot vuxna kan rida dom småvuxna stora hästarna som annars inte är så populära och lätta att sälja men där det finns en del riktiga pärlor.

Det räcker väl att vistas på en tävlingsplats ;) Skämt o sido, jag har mer erfarenhet av bra ponnyavel än hemska halvblod. Och jag tycker att ponnyhuvudet ofta är av en helt annan kaliber än de halvblodshuvuden jag sett helt enkelt. Jag vill helt enkelt inte alls ha den skärpan. Dock kan det nog i många fall vara (bristande) uppfostran som gör att det syns på många halvblod (hoppas jag, annars är jag än mer fast vid ponnyer).

Ang att rida ponny av ponnymått eller inte så bryr jag mig faktiskt inte ett jota om att ponnybarnen vill ha något att tävla på. Däremot ser jag gärna att ponnyer inom måttet blir meriterade. Jag vurmar väl mer för aveln än för sporten helt enkelt :o

Dessutom har jag svårt att se att det lilla fåtalet vuxna som tävlar ponny inom måttet skulle påverka ponnysporten faktiskt.

Själv vill jag ha en övervuxen pga min storlek men beställer jag en ny liten av ponnyras som förväntas blir överhöjdare men inte blir det, och den fortfarande går att rida av mig - inte fasen skulle jag välja sälja den då för att en ponnyunge skulle få ha den? Enbart pga det alltså?

Förutom detta så HAR halvblod en helt annan gång än ponnyer som ni skriver. Jag känner mig alltid grymt lättavslängd på stora hästar, de har liksom en helt annan katapultkraft :D Ponnyer kan sparka och bocka och flaxa runt men inte alls på samma vis.
 
Sv: Dressyrnissarnas snacktråd nr 6

jag har i ett halvår funderat på om jag ska sälja honom eller inte. Han blir tre år nu och är ca 144 med skor. Han kan bli maxad D ev går han över. Han står dock stilla i höjden o växer inte mkt. Jättetrevlig kille. vill gärna behålla honom.
 
Sv: Dressyrnissarnas snacktråd nr 6

Men kommer inte den bli för liten för dig? Du är ju hmm inte så liten själv. En ponnyryttare i din storlek hade nog blivit utblåst på direkten.
 
Sv: Dressyrnissarnas snacktråd nr 6

Är han fortfarande hingst?
Om du skär honom kanske han växer på sig lite.
Låter förvånansvärt liten annars, inte ens mamman är väl så liten?
 
Sv: Dressyrnissarnas snacktråd nr 6

Spelar väl ingen roll om det är en ponnyryttare, då blir man väl utblåst även som storhästekipage i så fall.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gnägg Jag har ett litet bekymmer och skapar denna tråd - egentligen inte som en fråga utan mer som ett bollplank. Det är så att jag har fått...
Svar
14
· Visningar
2 178
Senast: Meggan
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Samma häst, samma övning – men ändå så annorlunda! Hade köpt på mig en markarbeteslektion till, och blev förvånad och glad när jag såg...
Svar
0
· Visningar
283
F
Fälttävlan Jag kom i mål , jag överlevde vilket jag knappast hade trott när vi gick terrängbanan, Alla tittade på varandra med skräck i blickarna...
2
Svar
34
· Visningar
2 525
Senast: lundsbo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp