Dressyrnissarnas snacktråd nr 6

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Dressyrnissarnas snacktråd nr 6

Ja ponnier i 7-årsåldern som är välridna med bra gång är absolut dyra. En sån har jag inte råd med hur eller hur, och vill inte ha heller. Det jag helst hade velat köpa är en inriden med outbildad treåring. Slipper gärna rida in själv. Men sen har jag inte högre ambition egentligen än att rida msv. Framförallt är jag just nu väldigt sugen på att tävla!
 
Sv: Dressyrnissarnas snacktråd nr 6

D-ponnyer med bra gång är svindyra. Ponnyn jag red åt en annan ryttare på hemmaplan går på 600 000 kr.
LA och FEI ponnyerna med mediokra gångarter - de rör sig ganska trist och kostar uppåt 200 000 kr så fort de går FEI.

Innan de gått LA går det däremot att hitta billiga D-ponnyer, men sällan med bra gång.

Blir det inget föl i vår så ska jag troligen åka till Tyskland och titta på tvåårshingstar.
Men då får man vara beredd att betala en del för att få något med bra gång, men ponnyer med den kvalitén finns inte i Sverige än.
 
Senast ändrad:
Sv: Dressyrnissarnas snacktråd nr 6

Då ska man satsa på att sälja gula ponnyer, då jäklar kan man ta betalt av dom där amerikanarna.
 
Sv: Dressyrnissarnas snacktråd nr 6

Det är en DGP, köpte den av Centaur här på buke. :)

DSCN4397.jpg


Det enda felet på den är att den är svart.
 
Sv: Dressyrnissarnas snacktråd nr 6

Nej visst så kan man tänka om man vill, men vad jag inte fattar är varför vuxna skaffar ponny alls??:confused: Visst, att man är i ponnystorlek själv:p , det kan jag förstå, men en ponny är trots allt en ponny rörelsemässigt också, utom de som är tex halvblodskorsningar, men just där finns ju då även de övervuxna som inte stannade som ponnyer, och som är billiga och inte så stora och med mera dressyrkvalitéer än en ponny:confused:.

Min ponny rör sig som en gammal travhäst om man jämför med några av halvbloden jag haft äran att rida. Men alltså jag vetefasen.
Det känns ALLTID lika skönt att sitta upp på min gamla D-ponny och rida henne för att hon passar mig numera så himla bra. Hon är
tusen gånger roligare att rida än de fantastiska halvbloden jag suttit på, det kanske handlar om personkemin eller något. :bump:
 
Sv: Dressyrnissarnas snacktråd nr 6

Nej visst så kan man tänka om man vill, men vad jag inte fattar är varför vuxna skaffar ponny alls??:confused: Visst, att man är i ponnystorlek själv:p , det kan jag förstå, men en ponny är trots allt en ponny rörelsemässigt också, utom de som är tex halvblodskorsningar, men just där finns ju då även de övervuxna som inte stannade som ponnyer, och som är billiga och inte så stora och med mera dressyrkvalitéer än en ponny:confused:.

För att man vill ha en trevlig ridhäst att lita på i andra lägen än på en dressyrbana.
För att kunna sitta bekvämt när man kravlar sig upp för en skrittur barbacka i skogen.
För att kunna sitta still i traven utan att behöva bromsa konstant.
För att kunna galoppera över en äng med bara grimma och veta att hästen stannar när jag vill.
För att kunna möta en älg utan att hästen vänder och sticker hem.
För att kunna släppa tyglarna och skritta iväg i vilket läge som helst.


Och självklart också för att det är enklare att borsta uppe på rumpan och kul att få beröm över den tjocka svansen hela tiden :p


Skämt o sido. Jag undrar i stil med dig vad folk ser i halvblod. Jag har aldrig förstått den där flashiga gången som gör en illamående och tycker normala hobbyryttare mest ser ut att kämpa livet ur sig när det försöker "rida ihop" sina hästar.

Dessutom, är det så stor skillnad på ponnyer som är övervuxna mot de som stannade i storlek menar du? Eller missuppfattade jag ditt inlägg? Min är övervuxen och ser inte ut som en ponny (rörelse/kroppsmässigt) bredvid ponnyer men gör det bredvid stora hästar. Hans kropp och gång är dock snarare släktrelaterat än storleksrelaterat. Vissa syskon är under ponnygräns och många över.
 
Senast ändrad:
Sv: Dressyrnissarnas snacktråd nr 6

KL

Min sorg över att aldrig se ut som ett "riktigt" dressyrekipage eftersom min tant vägrar ha bett i munnen har lindrats. Jag hittade nämligen nya JWtränset som är lackat! Tyvärr får jag inte använda den uuunderbara
rundsydda nosgrimman men men, nu är vi närmre ett snyggt ekipage iaf ;)

imag0036_177986584.jpg
 
Sv: Dressyrnissarnas snacktråd nr 6

tack! sjukt nöjd med mitt internetfynd.
Såg verkligen oansenligt ut på produktbilden och var för billigt för att jag skulle tro
att det var så snyggt.
 
Sv: Dressyrnissarnas snacktråd nr 6

Ja men är det ponnytempramentet man vill åt går det väl lika bra med en övervuxen :confused: Dom ändrar väl inte temprament för att dom är 153 istället för 148?
 
Sv: Dressyrnissarnas snacktråd nr 6

Varför skulle 5 centimeters skillnad i mankhöjd göra någon skillnad för gångarterna?

Är den av ponnyras så lär den vara lika mycket ponny att hantera och rida oavsett om den är några centimeter övervuxen eller inte, tycker iaf jag känns logiskt.
 
Sv: Dressyrnissarnas snacktråd nr 6

Varför skulle 5 centimeters skillnad i mankhöjd göra någon skillnad för gångarterna?

Är den av ponnyras så lär den vara lika mycket ponny att hantera och rida oavsett om den är några centimeter övervuxen eller inte, tycker iaf jag känns logiskt.

Ja varför då ens envisas med att köpa en ponny och tävla den bland stora hästar när man lika gärna kan köpa en övervuxen som dessutom är betydligt billigare.
 
Sv: Dressyrnissarnas snacktråd nr 6

Förutom priset så är det ju ingen större skillnad på vilket man väljer, oftast så beror det väl på att man man råkade klicka/bli kär i just en ponny som höll sig till ponnymått.

Själv ska jag någon gång i mitt liv hitta en övervuxen ponny :D
 
Sv: Dressyrnissarnas snacktråd nr 6

Jag tycker det är väldigt sällan man hittar några fina övervuxna ponnyer till salu?
 
Sv: Dressyrnissarnas snacktråd nr 6

Kanske för att det var just den individen man ville ha?

Jag kan fortfarande inte riktigt förstå vad som är "problemet" med att man köper sig en ponny och tävlar bland hästarna om det är det man vill?! :confused:
 
Sv: Dressyrnissarnas snacktråd nr 6

Nej visst så kan man tänka om man vill, men vad jag inte fattar är varför vuxna skaffar ponny alls??:confused: Visst, att man är i ponnystorlek själv:p , det kan jag förstå, men en ponny är trots allt en ponny rörelsemässigt också, utom de som är tex halvblodskorsningar, men just där finns ju då även de övervuxna som inte stannade som ponnyer, och som är billiga och inte så stora och med mera dressyrkvalitéer än en ponny:confused:.

Ja men är det ponnytempramentet man vill åt går det väl lika bra med en övervuxen :confused: Dom ändrar väl inte temprament för att dom är 153 istället för 148?

Ja? Jag fattade traceys som att h*n inte förstod varför en vuxen ville ha en ponny (=ponnyras = ponnyrörelser) rörelsemässigt. Det opponerade jag mig emot :)

Sista raden verkade dock som att övervuxna var bättre rörelsemässigt än ponnyer under 148.1, så jag fattade inte riktigt vad traceys menade egentligen, därav frågade jag oxå i inlägget till henne/honom.

Ja varför då ens envisas med att köpa en ponny och tävla den bland stora hästar när man lika gärna kan köpa en övervuxen som dessutom är betydligt billigare.

För att man kanske är liten eller har hittat en ponny som råkade var ponny storleksmässigt oxå? Är väl lika okonstigt som att någon vill ha ett halvblod i en viss size? Förutom att det är vanligare (vilket jag som ponnymänniska inte förstår :p).

Övervuxna är det nog ganska ont om gissar jag dessutom. Jag är ingen som läser annonser men inom "min" ras är det ofta väldigt populära och efterfrågade och fastnar ofta i ett hem hela livet.
 
Sv: Dressyrnissarnas snacktråd nr 6

Kan tänka mig, precis som du skriver, att det är något extra speciellt med en häst som är ens egna uppfödning,
du ägde väl både mor och far till avkomman också? Hur går det med den lilla avkomman? Finns det någon film på honom? :)

Ja, det stämmer, jag har ägt både pappan och mamman, och mamman är kvar i vår ägo. Jag filmade han lite idag (har varit jättedålig med att filma honom...så jag passade på lite snabbt innan snön kommer för nu är den här vilken dag som helst...) kan ladda upp den senare ikväll...
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gnägg Jag har ett litet bekymmer och skapar denna tråd - egentligen inte som en fråga utan mer som ett bollplank. Det är så att jag har fått...
Svar
14
· Visningar
2 178
Senast: Meggan
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Samma häst, samma övning – men ändå så annorlunda! Hade köpt på mig en markarbeteslektion till, och blev förvånad och glad när jag såg...
Svar
0
· Visningar
283
F
Fälttävlan Jag kom i mål , jag överlevde vilket jag knappast hade trott när vi gick terrängbanan, Alla tittade på varandra med skräck i blickarna...
2
Svar
34
· Visningar
2 525
Senast: lundsbo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2024
  • Bra blötmat

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp