Dressyrryttare inför rätta för djurplågeri

(Ridsport)
En tyska, som tidigare har varit landslags- och världscupryttare i dressyr, har tidigare fått förbud mot att hålla på med hästar i hemlandet. Det efter systematisk misshandel av dressyrhästar. Misshandeln har dock fortsatt i Danmark och efter nya avslöjande bilder ställs ryttaren inför rätta.

http://www.tidningenridsport.se/Article.aspx?m=45207&a=77594
 
Sv: Dressyrryttare inför rätta för djurplågeri

Några av er skriver att ni tror att hon inte kan kontrollera sitt humör och att händelsen/händelserna sker för att hon blir arg.
Jag vet inte men det känns som att detta är ngt hon satt i system och därför borde klassas som "genomtänkt" från hennes sida eftersom hon står och slår rapp efter rapp utan uppehåll och utan att hästen gjort något fel. Vad skulle hon i så fall vara arg över?
Nej, fy fan för en sådan människa som använder detta som träningsmetod!
 
Sv: Dressyrryttare inför rätta för djurplågeri

Jag har sett liknande händelser, och med lite analys av just den "förövaren" så ser jag det som stora inneboende aggressioner, ett jättestort ego och en känsla av att "Jag är bäst, alla ska lyda mig, allt ska gå min väg".
Därför blir det en träningsmetod för att nå till de höjder man vill, men med en okontrollerbar aggressivitet när hästen inte bara automatiskt fungerar som man vill.
Vidrigt, och sjukt.
 
Sv: Dressyrryttare inför rätta för djurplågeri

Några av er skriver att ni tror att hon inte kan kontrollera sitt humör och att händelsen/händelserna sker för att hon blir arg.
Jag vet inte men det känns som att detta är ngt hon satt i system och därför borde klassas som "genomtänkt" från hennes sida eftersom hon står och slår rapp efter rapp utan uppehåll och utan att hästen gjort något fel. Vad skulle hon i så fall vara arg över?
Nej, fy fan för en sådan människa som använder detta som träningsmetod!

Jag tror att det visst kan ha sin grund i någon form av ilska. Inte den plötsliga "se rött" ilskan som man tyvärr ser hos hästfolk både högt och lågt.
Men jag tror att det är någon form av uppbyggd aggression som hon tar ut genom att tillämpa den här "träningsmetoden" på hästarna.

Detta gör självklart inte det hela försvarbart, för nog fasen är det överlagt och varje människa med ett uns empati i kroppen förstår nog att djuret far illa.
 
Sv: Dressyrryttare inför rätta för djurplågeri

Jag har sett liknande händelser, och med lite analys av just den "förövaren" så ser jag det som stora inneboende aggressioner, ett jättestort ego och en känsla av att "Jag är bäst, alla ska lyda mig, allt ska gå min väg".
Därför blir det en träningsmetod för att nå till de höjder man vill, men med en okontrollerbar aggressivitet när hästen inte bara automatiskt fungerar som man vill.
Vidrigt, och sjukt.

Word. (10)
 
Sv: Dressyrryttare inför rätta för djurplågeri

Heja Monty Roberts!

Vad har han med saken att göra? Har han på något positivt sätt varit inblandad i fallet, eller gör du bara misstaget att förväxla den här typen av "hästträning" med konventionell?
 
Sv: Dressyrryttare inför rätta för djurplågeri

Vad har han med saken att göra? Har han på något positivt sätt varit inblandad i fallet, eller gör du bara misstaget att förväxla den här typen av "hästträning" med konventionell?

monty föraktar denna sortens träning, tror det var det h*n menade.
 
Sv: Dressyrryttare inför rätta för djurplågeri

Några av er skriver att ni tror att hon inte kan kontrollera sitt humör och att händelsen/händelserna sker för att hon blir arg.
Jag vet inte men det känns som att detta är ngt hon satt i system och därför borde klassas som "genomtänkt" från hennes sida eftersom hon står och slår rapp efter rapp utan uppehåll och utan att hästen gjort något fel. Vad skulle hon i så fall vara arg över?
Nej, fy fan för en sådan människa som använder detta som träningsmetod!


Jag håller helt och hållet med
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter (Ridsport) Tyska dressyrryttaren Heike Kemmer pensionerade i helgen sin trotjänare Bonaparte, vid de nationella tävlingarna German...
Svar
0
· Visningar
621
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter (Ridsport) Den unga danska dressyrryttaren Anna Kasprzak har fått fin tillökning i stallet. Familjen har nyligen köpt den tyska...
Svar
0
· Visningar
561
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter (Ridsport) Tio dressyrryttare på ponny har tagit sig till kvalfinal inför ponnyküren i Globen. På tävlingarna hos Nordhallands Ridklubb...
Svar
0
· Visningar
494
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter (Ridsport) Två hästägare i Sölvesborg hittade nyligen sina hästar med skärsår i hagen. Händelsen är polisanmäld som djurplågeri. Läs...
Svar
0
· Visningar
624
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp