Dressyrryttare inför rätta för djurplågeri

(Ridsport)
En tyska, som tidigare har varit landslags- och världscupryttare i dressyr, har tidigare fått förbud mot att hålla på med hästar i hemlandet. Det efter systematisk misshandel av dressyrhästar. Misshandeln har dock fortsatt i Danmark och efter nya avslöjande bilder ställs ryttaren inför rätta.

http://www.tidningenridsport.se/Article.aspx?m=45207&a=77594
 
Sv: Dressyrryttare inför rätta för djurplågeri

Kan vi inte utnyttja att vi tillhör EU bättre genom att dessa lagar blir internationella. Då kan en som blir dömd i ett land inte bara åka till nästa och fortsätta sina horribla metoder.
 
Sv: Dressyrryttare inför rätta för djurplågeri

Tyvärr är det inte speciellt ovanligt. Jag har varit vittne till en liknande händelse. Anmälde. Ägeren till hästen sålde den och har nu ingen häst. :)

Och jag har tyvärr varit vittne till liknande händelser FLERTALET gånger. Anmälde. Vet inte vad som händer, men rättsväsendet är långsamt.

Min personliga reflektion är att detta är människor som är aggressiva och tappar kontrollen, och låter det gå ut över djuren. Jag tror inte att de tänker på det de gör som någon slags "utbildningsmetod" utan de blir bara ARGA.


Det gör ont i mig att tänka på alla dessa hästar med blödande munsår, randiga av piskrapp och psykiskt nedbrutna. Och att det dessutom är s.k "duktiga" ryttare och hästmänniskor som systematiskt tillämpar dessa metoder. Jag mår illa.
Jag uttalar mig dock självklart inte om ALLA kända hästmänniskor nu, utan bara om just det som jag själv sett, och det var inte att leka med kan jag säga. Det tar många timmars terapi för mig att komma igenom detta, och då var det inte ens jag som var utsatt för det... stackars, stackars djur :cry:


Skönt iaf att denne Christine W har blivit uppmärksammad, hoppas fler vågar anmäla händelser av liknande slag! :bow:
 
Sv: Dressyrryttare inför rätta för djurplågeri

Och jag har tyvärr varit vittne till liknande händelser FLERTALET gånger. Anmälde.


Det är väl bra att anmäla, men det hjälper ju inte hästarna ifråga i det akuta läget.

Ser man en djurmisshandel pågå måste man SJÄLV ingripa direkt och bryta misshandeln!

Börjar förövaren bli aggressiv mot en själv då? FINE då får de en anmälan mot sig för både djurmisshandel och misshandel av människan som ingrep.

Hur svårt är det på en skala att dra ner en människa från en häst och ge dom en utskällning som de aldrig glömmer? Och samtidigt göra JÄVLIGT klart för dem att det kommer bli polisanmälan?

Dessutom i de flesta fall kan det räcka med att den som misshandlar djur får klart för sig att folk i omgivningen SER att denne är elak mot sina djur samt att man säger till att man inte accepterar det.

Dvs man kan vänligt men bestämt säga till att man tycker illa om det sätt de behandlar djuren.

/KT
 
Sv: Dressyrryttare inför rätta för djurplågeri

vansinne...
vid longeringen tex, man kan ju undra vad hon vill uppnå med piskandet? att hästen ska gå framåt? testa att knäppa loss huvudet. visst, linlöpning med inspänning kan vara bra, men till en viss gräns.
och piskandet.. herregud. jag hade inte kunnat behärska mig där i ridhuset utan hade troligen hoppat på henne och gjort mycket olagliga saker......
 
Sv: Dressyrryttare inför rätta för djurplågeri

Något av det första jag tänker när jag läser och ser bilderna (ska se filmen sedan) är:
Jösses så mycket aggressioner det måste finnas uppbyggda i henne! :eek:

Detta näst efter: FY FAN!

Jag vet inte hur hårda straffen är för djurplågeri är i Tyskland (eller vart hon nu skulle ställas inför rätta) men jag hoppas banne mig att dom är hårdare än här.
 
Sv: Dressyrryttare inför rätta för djurplågeri

man kan ju undra vad hon vill uppnå med piskandet?

Det undrar jag också. Hoppas hon får djurförbud och fängelse!
(De andra internerna är nog inte för goa mot någon som är dömd för grovt djurplågeri.)
Vad synd att hon inte ramlade av och bröt nacken när hästen reser sig i ridsekvensen.


Edit: Slarv från mig, hon HAR ju djurförbud. Eller iallafall hästförbud.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Dressyrryttare inför rätta för djurplågeri

Det är väl bra att anmäla, men det hjälper ju inte hästarna ifråga i det akuta läget.

Ser man en djurmisshandel pågå måste man SJÄLV ingripa direkt och bryta misshandeln!

Börjar förövaren bli aggressiv mot en själv då? FINE då får de en anmälan mot sig för både djurmisshandel och misshandel av människan som ingrep.

Hur svårt är det på en skala att dra ner en människa från en häst och ge dom en utskällning som de aldrig glömmer? Och samtidigt göra JÄVLIGT klart för dem att det kommer bli polisanmälan?

Dessutom i de flesta fall kan det räcka med att den som misshandlar djur får klart för sig att folk i omgivningen SER att denne är elak mot sina djur samt att man säger till att man inte accepterar det.

Dvs man kan vänligt men bestämt säga till att man tycker illa om det sätt de behandlar djuren.

/KT

:bow:

Det skrev jag förvisso aldrig men jag ingrep direkt.Genom att hota med att anmäla personen om han/hon gjorde så mot sin häst en gång till. Hon slutde direkt den gången, satte ut annons, men 4-5 dagar efter slog han/hon hästen igen och då anmälde jag han/hon.

Jag har även sett fler som behandlat sina hästar dåligt. Men itne i den utsträckningen att anmäla varit ektuell utan det har varit bättre att säga till dem själv...
 
Sv: Dressyrryttare inför rätta för djurplågeri

Heja Monty Roberts!
 
Sv: Dressyrryttare inför rätta för djurplågeri

*knapplån*

Någon som kan tyska och kan översätta vad som sägs i mitten på filmen i ridhuset?
 
Sv: Dressyrryttare inför rätta för djurplågeri

varenda människa i hela världen skulle ta mej f*n behöva genomgå lämplighetsbedömning innan dom skule få skaffa sig djur eller barn..
 
Sv: Dressyrryttare inför rätta för djurplågeri

Om hon blir dömd i 2 EU länder så betyder det att hon kan få en fällande dom som täcker hela EU.
 
Sv: Dressyrryttare inför rätta för djurplågeri

Något i stil med "Ni har berättat för mig att ni sköter om hästarna väl och då får jag se detta!!!" Det som kommer efter är svårt att höra.

Den "suddiga" mannen säger ungefär: "Ja, och det finns inga blodutgjutelser!" eller "där är inga blodutgjutelser". Superargument.
 
Sv: Dressyrryttare inför rätta för djurplågeri

Jag är helt på din linje, men när man är en psykiskt nedbruten 19-åring som har både stallplats, boplats och allt hos människan i fråga så ser man inte så många utvägar, tyvärr.
Jag gjorde iaf verbalt klart för vederbörande vad jag tyckte och tänkte, flyttade och anmälde.

Händelsen har gjort mig ännu känsligare för sådana här incidenter- nästa gång är jag nog snarare handgriplig. Är väldigt arg på mig själv att jag inte kunde gjort något MER, men det är sådant min hjärna börjat inse efter lite terapi, som sagt.

Jag hoppas det blir något av detta iaf, för sådan grymhet mot djur är vidrig och totalt oacceptabel.
 
Sv: Dressyrryttare inför rätta för djurplågeri

Stackars, stackars häst......
Den kommer ju aldrig att bli normal efter det där. Dessutom verkar det vara samma stackars häst som hon både "longerar" och "rider".

Hon måste ju var helt i avsaknad av förmåga att kontrollera sig, hon behöver psykvård.
 
Sv: Dressyrryttare inför rätta för djurplågeri

FY fan!

Vad tror hon att hon ska åstadkomma med den där sortens träning?

Är det någon som kan översätta vad den blonda kvinnan (journalist?) skriker till mannen bakom sargen? (videolänken).

Hon säger till mannen att "jag har frågat er om tränaren behandlar hästar på ett bra sätt och då svarade du ja. Nu har jag varit här hela veckan och det är ju fruktansvärt. Mannen svara att det väl inte är så farligt, det är ju ingen blodspillan. Sen visar de hästarna med blodiga sår. Tror att det är en av tjejerna som anmält tränaren, de filmade i smyg.

OA
 
Sv: Dressyrryttare inför rätta för djurplågeri

Ja, och vad händer ev här i vårt land? Hoppas att fler vågar sätta blåslampan även på de elitryttare i Sverige som tränar eller håller hästar på ett ur djurskyddssynpunkt tveksamt sätt!
Varför går inspektörer inte på de elitryttare som inte låter sina hästar gå ut i frihet annat än möjligen i sockerbitshagar alt inomhus?

Och vem i hela friden säger eller tror att det (bara) är elitryttarna som gör så här? Tror det förekommer mer tveksamheter ute i stugorna som ingen har koll på...
 
Sv: Dressyrryttare inför rätta för djurplågeri

Tyvärr så händer sånt här ofta, även i sverige. Jag köpte en häst från småland förra året, som tydligen blivit slagen och totalt misshandlad. Det satte sina spår. Idag mår han bra. Även hans bror som jag äger nu, har inte haft det lätt som unghäst. Det finns idioter överallt.. så, anmäl. Gör anmälan på anmälan. Det gjorde jag
 
Sv: Dressyrryttare inför rätta för djurplågeri

Det finns debatter på tex www.ultimatedressage.com om detta. Där står namn. Vi hade detta uppe i forum när hon plågade hästar och blev dömd i Tyskland.

Jag minns när detta var uppe förra gången.

Men man blir mållös över att kvinnan fortsätter och efter en dom i tyskland så undrar jag vad det är för människor som lämnar sina hästar till henne.

Eller så kanske hon bara plågar sina egna hästar.

Hur det än är, är det vidrigt och äckligt att se.
:crazy:
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter (Ridsport) Tyska dressyrryttaren Heike Kemmer pensionerade i helgen sin trotjänare Bonaparte, vid de nationella tävlingarna German...
Svar
0
· Visningar
621
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter (Ridsport) Den unga danska dressyrryttaren Anna Kasprzak har fått fin tillökning i stallet. Familjen har nyligen köpt den tyska...
Svar
0
· Visningar
561
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter (Ridsport) Tio dressyrryttare på ponny har tagit sig till kvalfinal inför ponnyküren i Globen. På tävlingarna hos Nordhallands Ridklubb...
Svar
0
· Visningar
494
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter (Ridsport) Två hästägare i Sölvesborg hittade nyligen sina hästar med skärsår i hagen. Händelsen är polisanmäld som djurplågeri. Läs...
Svar
0
· Visningar
624
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp