Dressyrsadel (Frank Baines) Hjälp!

P

piggis_83

Japp, har gått o blivit halvt dressyrnörd :angel: Så jag har funderingar på att köpa en dressyrsadel. Frågan är bara vilken.....!
Jag har en hoppsadel från Frank Baines (modellen heter Reflex) och den ligger jättebra på hästen. Frågade sadelmakaren när hon provade ut hoppsadeln på hästen vilka märken man ska kolla efter när det gäller dressyrsadlar. Hon tyckte frank baines, eftersom hoppsadeln ligger så bra på honom.

Ska försöka låna hem ett gäng sadlar av olika märken, så är det väl bara o ta ut sadelmakaren o prova....

Men har ni några tips? Jag har ju bara provat en sadel på honom, så jag vet inte så mkt om vilka sadlar han kan ha. Han är rätt rak i ryggen, så sadlar som är allför svängda i bommen kan han nog inte ha, typ prestige (om det inte finns raka modeller på dem).

Vad finns det för olika modeller av frank baines? Vilken är "bäst"? Lite tips på affärer i södra sverige som har FB-sadlar vore tacksamt (så man kan åka o provsitta osv). Pris på FB-modellerna?
 
Sv: Dressyrsadel (Frank Baines) Hjälp!

Snälla nån, hjälp!
Tar även tacksamt emot tips på andra (bra) märken!
 
Sv: Dressyrsadel (Frank Baines) Hjälp!

Kolla sadellistan för hemsidan till FB:s tillverkare där hittar du alla modeller och ÅF.

Om hästen kan ha hopp reflex skulle jag titta efter samma modell fast i dressyr (heter lika dant).

FB är ingen rak sadel utan passar en något svängd rygg. Ev. att reflex är lite rakare men det vet jag inte.
 
Sv: Dressyrsadel (Frank Baines) Hjälp!

ok tack, det ska jag göra!
Min sadel har jag till häst nr 3 nu, har haft tur att den passat på alla mina hästar. Jag vet att när vi skulle prova ut sadel till häst nr 2, så provade vi en prestige fast hoppsadel o den va iaf alldeles för svängd. Min FB-sadel som jag redan hade passade däremot jättebra på honom oxå. Men det finns kanske prestige-sadlar som inte är sååå svängda. För jag skulle mkt väl kunna tänka mig en prestige dressyrsadel nu.

Är det nån som vet om det är djupare sits på FB Elegance än Reflex? På bild ser Reflex inte ut att ha så djupt säte, vilket väl är bättre så att man kommer "ner" i sadeln ordentligt?
 
Sv: Dressyrsadel (Frank Baines) Hjälp!

det finns flera prestige modeller som du kan få med kilbossor!
 

Liknande trådar

Utrustning Är på jakt efter en dressyrsadel till vår c-ponny. Han har idag en prestige versailles 16" bomvidd 33 som ligger bra. Vad ska jag leta...
Svar
1
· Visningar
452
Senast: ako
·
Utrustning Vi letar och letar.. efter en hoppsadel till vår lilla storhäst med svängd rygg, de flesta hoppsadlar verkar vara för "rak till lätt...
Svar
2
· Visningar
707
Senast: pajaztar
·
Utrustning Är i akut behov av ny sadel till hästen. Har några andar trådar här där jag testar två sadlar, Prestige Michel Robert(34/17 ullstoppad)...
Svar
7
· Visningar
2 305
Senast: Oknytt
·
Utrustning Rider just nu runt i en Frank Baines Reflex som jag verkligen gillar, bra stöd och lite djupare säte. Den ligger okej på hästen men...
Svar
0
· Visningar
443
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp