Dressyrsadel-Hjälp?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Buffalo_brud
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 7
  • Visningar Visningar 798
B

Buffalo_brud

Jo, jag skulle behöva hjälp att hitta en bra dressyrsadel. (Har kanske funderingar på att köpa en)

Hästen som isåfall skulle ha den rids bara lite smått i dressyr och är inte tävlingshäst-än ;)

Jag söker bara en billig bra första sadel. Är h**ks Dressyrsadel, sigma syntet (1800:-) något att rekomendera?

snabba svar tack :bow:

320044.jpg

Sv: Dressyrsadel-Hjälp?

Det viktigaste är ju att sadlen passar dig och framförallt din häst. Jag hade satsat på en begagnad kvalitetssadel. man kan ofta hitta rätt billiga sådana. Jag tycker även att de är viktigt att de är omstoppningsbara. Fast höökssadlen kanske är det. Som sagt, viktigast är att den passar!!

Jag hade i så fall satsat några fler kronor och köpt en Griffin. De håller bättre än Sigman som är i något sorts tyg som slits ganska lätt. Griffin går att få tag på begagnat också.

Eller varför inte en Horse Saver syntetsadel? Kostar under 2000 kr och är av konstläderliknande material. Finns på Granngården och Lillhästen i Stav bl.a.

Senast ändrad av en moderator:

Jo, men det får inte vara en allt för dyr sadel och jag vill inte ha en begagnad.

Horse saver sadlarna verkar vara så hårda :crazy:

varför vill du inte ha en begagnad då??
De baganade är ju dessutom redan inridna och sköna att rida i :)

Jag har sigman och jag tycker den är jätteskön :love: , tycker inte det är en sån stor skillnad mot att rida i griffin (haft en sån också), lika sköna, dock så ser ju griffin roligare ut :smirk:

tänk dock på att den är rätt så liten i sitsstorleken tycker jag, jag brukar ha 16,5" men sigman i 17,5" passade lika bra, dessutom passar den hgästar med kort rygg då den har korta bossor...

Har inget negativt att säga om den :D

Liknande trådar

Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
867
Senast: Lisen82
·
Utrustning Jag har i dagsläget en Lippo Marcello 17,5" hopp-/allroundsadel som passades ut av erfaren sadelutprovare för två år sedan och som har...
Svar
0
· Visningar
499
Senast: __sofia__
·
Utrustning Har ju lånat en sadel som Legat bra på min häst men ska lämna igen den imorgon då ägaren plötsligt kommit på att hon behöver den på...
Svar
5
· Visningar
803
Senast: Sorgsen
·
R
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen... 2 3 4
Svar
69
· Visningar
8 056
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka