Dressyrsadel med tre stroppar, funktion?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Lord Owen
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 14
  • Visningar Visningar 2 678
L

Lord Owen

Varför har en del dressyrsadlar tre sadelgjordsstroppar? Vad fyller den tredje för funktion? Och då menar jag långa stroppar, inte korta.
Är det för att öka valmöjligheterna och komforten tro? Eller bara för att man ska behöva köpa en sadelgjord från samma märke med tre spännen. :devil:

:bow:

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Dressyrsadel med tre stroppar, funktion?

På min äldre dressyrsadel finns 3 stroppar, en sitter framtill. Man kan välja om man vill ha mer tryck fram eller om man fäster med de bakersta.

På nya modellen av samma märke så är det endast två stroppar varav den ena är fäst som ett v upptill.

Nu tänker jag alltså på långa stroppar, så att man måste ta bort en av stropparna, köpa en gjord som passar eller vika undan en stropp på ngt vis.

Är det så du menar eller korta stroppar?

Långa. En hänger ju då där till ingen nytta... Brukar stoppa den tillsammans med de andra så de sitter fast med schabraket eller gjordens söljor.

Okej. :)

Då torde funktionen vara ngt i stil med att öka valmöjligheterna då?

-puttar-

tiotio

Kan ju vara så att den längst fram kan användas till en förgjord (tror jag det heter.) Ganska vanligt på islandssadlar.
Så att det är en vanlig gjord och en gjord med bara ett spänne sas.
Eller som Mitrolle säger.

Ja, det är ju också en teori.. Mysko det här. :D

Man kan ha den ena till en förgjord. Annars så väljer man de två stroppar som ger det bästa sadelläget.

Det var tre stycker på min stubbensadel också.. jag sprätte bort en.. den var jobbig:D

Jag vet en i stallet som hade en extra sadelgjord när hon hade tre.. en lite smalare som satt i den sista stroppen. ungefär som på en westernsadel fast den satt då längre fram... Jag har faktiskt ingen aning varför.. jag frågade men jag kommer inte ihåg vad hon svarade...

men man undrar ju vad den är till för egentligen?

Ja precis, jag är jättenyfiken på vad som egentligen är det tilltänkta syftet. :D

På en del märken finns en lång framtill som man kan klippa bort när sadeln är inriden. På andra märken är det meningen att man ska ha kvar remmen.. :p

Jag tycker att de flesta sadlar har 3 st.
Reserv, läge osv. Det kan vara bra att ha, helt enkelt!

Vet inte om det är annat på nya sadelmodeller, men tidigare var det så att den främre stroppen skulle användas tills stoppningen i sadeln satt sig. Sen kunde man klippa av den och använda de andra två. (det var vad som rekommenderades)

Liknande trådar

R
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen... 2 3 4
Svar
69
· Visningar
8 086
Senast: Blyger
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan... 20 21 22
Svar
425
· Visningar
37 796
Senast: Snurrfian
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Ibland går det himla fort för mig att normalisera och finna mig i situationer… Snart tre veckor sedan mitt vatten blev dåligt så fick...
Svar
1
· Visningar
846
Senast: Albatross
·
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla... 2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 686
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Senast tagna bilden XVI
  • Hönstråden II
  • Gps-halsband