Dressyrsadel tips?

Faith

Trådstartare
Jag är fast i denna djungel av sadlar.
Jag letar en dressyrsadel till ett fullblod, jag har inte tagit ut en sadelprovare ännu så jag vet inte vilket storlek jag är ute efter.
Men jag undrar om någon har ett tips på en skön sadel som man sitter bra i.
Jag är inte ute efter någon superlyx sadel, men skulle nog kunna ge ett par tusenlappar! Jag förstår att detta blev lite luddigt, men jag vill höra era åsikter om de olika märkena ni provat.
Gärna också om ni har åsikter kring Zaldi hoppsadel.

Tacksam för alla förslag!:D

Sv: Dressyrsadel tips?

Rak eller svängd rygg? Lång eller kort? Hur stor sits behöver du? Preferenser vad gäller stöd och sits?

Mitt blivande fullblod fungerade bra i min Cliff Barnsby N-Gage PSD 17" med vid bom som är lite för vid men ska lägga i lite mera stoppning och ev en fårskinnspad också om det behövs.
Den hästen har väl en ganska normal manke och rak men ganska kort rygg.

Min häst har "fullblodsmanke" och rak rygg. Hon passar bra i en Prestige Hippos. Den har medeldjupt säte och medelstora stöd. Dock kan den vara lite hal, men jag stör mig inte på det eftersom jag är van vid den.
Jag har 33 i bom på min, det är normal. I hennes tidigare sadel som var en Kieffer var hon normal mot vid.

Liknande trådar

Utrustning Jag måste seriöst ta tag i det här med att hitta en dressyrsadel till min unghäst och jag är lite lost, är oändligt tacksam för tips i...
Svar
4
· Visningar
969
Senast: Esmeralda
·
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
648
Senast: cowgirl81
·
Utrustning Hej, Jag har haft problem med att hitta sadel till min häst trots fyra sadelprovare som varit ute och rekommenderat olika sadlar. Han... 2 3
Svar
52
· Visningar
7 164
Senast: domesticus
·
Utrustning Nu har jag förhoppningsvis lagt upp en bra plan för hur jag ska få köpt en ny dressyrsadel. Efter jul ska jag ta ut en sadelprovare som...
Svar
7
· Visningar
2 194
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka