Sadelproblem :(

Min häst med lång manke och rak rygg mådde inge vidare när jag köpte honom och har ändrat form och bredd något enormt och bytt sadlar minst en gång per år. Han har alltid passat i olika modeller av Ideal/Crown, Frank baines och Jeffries.

Jag tycker att det ser ut som om manken inte bara är hög och lång utan också smal/omusklad på sidorna. Då rekommenderar jag att hitta en sadelmakare som kan prova ut en ullstoppad sadel med passande bom och sedan stoppa den specifikt efter din häst på plats.

Tänk på att varje sadel är en individ så bara för att Reflexen du har tillgång till inte fungerar till 100% går det inte att avfärda alla Frank baines.

Sadelutprovaren som rekommenderade Golden star kan du stoppa i soptunnan. Det är en svängd sadel som inte har att göra på en så rak häst.
Tack för svar :). Jag håller med om att den är omusklad och jag tror det beror mycket just på att sadlarna tryckt på manken hela tiden. Ska absolut stoppa den sadelprovaren i soptunnan haha ;). Jag ska ta ut en femte sadelprovare nästa vecka och tänkte att hon ska titta på reflexen om den kan vara något att ha. Just den Idel/crown som vi hade var för bred för honom och åkte ner på manken, annars hade den nog kunnat funka för den var ju rak och hög där fram. När hon stoppade framdelen jättehårt så kom den upp över manken det blev nog för hårt för hans bogar så han kunde inte ta ut steget riktigt, eller det är min gissning i alla fall.
 
Tack för svar :). Jag håller med om att den är omusklad och jag tror det beror mycket just på att sadlarna tryckt på manken hela tiden. Ska absolut stoppa den sadelprovaren i soptunnan haha ;). Jag ska ta ut en femte sadelprovare nästa vecka och tänkte att hon ska titta på reflexen om den kan vara något att ha. Just den Idel/crown som vi hade var för bred för honom och åkte ner på manken, annars hade den nog kunnat funka för den var ju rak och hög där fram. När hon stoppade framdelen jättehårt så kom den upp över manken det blev nog för hårt för hans bogar så han kunde inte ta ut steget riktigt, eller det är min gissning i alla fall.

Min nya häst har rak rygg och rejäl manke.
Först hittade jag en Childeric dressyrsadel som satt som gjuten på henne 🥰🦄❣️

Sen skulle jag ha en hoppsadel och det var ingen rolig upplevelse...

Men så fick jag tips om en sadel jag aldrig någonsin själv skulle ha tänkt på...

Stübben Portos De Lux

Och jag hittade en i passande bomvidd och rätt sitsstorlek, helt ny visserligen men ändå 🥰🦄❣️

Nu har jag dom sadlarna som både hästen älskar och som jag kan sitta perfekt i trots mitt handikapp 💖🥰🦄❣️
 
Passier har jag inte provat än så tack för tipset.
Har du provat Passier än?
Jag har en häst med helt rak rygg, som funkar utmärkt med Passier Optimum dressyrsadel.
Min häst har förvisso ingen manke, men Passiersadlarna har generellt inga problem med rejäl manke.
En Passier återförsäljare eller sadelmakare justerar stoppningen så den passar hästen.
 
Även jag tipsar om Amerigo CC, fick en sån utprovad till min älg med rejäl manke och rak rygg.
1BBD8EE3-498A-4EED-8C52-3B2F59466A74.jpeg
 
Har du provat Passier än?
Jag har en häst med helt rak rygg, som funkar utmärkt med Passier Optimum dressyrsadel.
Min häst har förvisso ingen manke, men Passiersadlarna har generellt inga problem med rejäl manke.
En Passier återförsäljare eller sadelmakare justerar stoppningen så den passar hästen.
Nej har aldrig provat den. Ska hålla utkik :)
 
Även jag tipsar om Amerigo CC, fick en sån utprovad till min älg med rejäl manke och rak rygg.
Ja han ser lite lik ut med längre manke också. Så fin han är :heart. Jag har för mig att han provade en sådan för en sadelprovare, men hon tyckte inte den låg bra. Men det kan ju ha varit fel bredd eller vad som helst. Ska kanske kolla på det igen. Tack för tipset!
 
Jag har en som det mesta glider bak på (lång manke, kort anlägggningstyta) men min Erreplus rör sig inte en millimeter!
 
Jag har en som det mesta glider bak på (lång manke, kort anlägggningstyta) men min Erreplus rör sig inte en millimeter!
Vad härligt! Vi har köpt en erreplus adelinde nyligen som han hatar. Han går inte att trava med den längre så samma visa som dom andra sadlarna. Den glider också bak en bit men inte lika mycket som en del andra. Så nu skrittar vi bara igen. Men jag funderar på om den kanske är för bred. Sadelprovaren tyckte ju att den låg perfekt men när jag pratade med hennes chef på Charlies och skickade en bild så tyckte hon att den såg lite bred ut. Så nu får jag betala ännu mer igen för att ändra bomvidden och jag har ingen aning om det kommer hjälpa. Orkar inte mer snart. Han har alltid varit ganska smal cirka 82 grader runt manken bakom bogen när man mäter med mätsticka. Men dom sadelprovarna som varit ute (5 st) har aldrig haft med en enda sadel med normal bom utan alltid medium wide eller wide för att han skulle ha något att växa i.
 
Senast ändrad:
Vad härligt! Vi har köpt en erreplus adelinde nyligen som han hatar. Han går inte att trava med den längre så samma visa som dom andra sadlarna. Den glider också bak en bit men inte lika mycket som en del andra. Så nu skrittar vi bara igen. Men jag funderar på om den kanske är för bred. Sadelprovaren tyckte ju att den låg perfekt men när jag pratade med hennes chef på Charlies och skickade en bild så tyckte hon att den såg lite bred ut. Så nu får jag betala ännu mer igen för att ändra bomvidden och jag har ingen aning om det kommer hjälpa. Orkar inte mer snart. Alla sadelprovare är ju så löjligt okunniga verkar det som.
Går det inte att stoppa den lite mer framtill då? Så har jag gjort på min :) Han behöver en 34 för att kunna röra sig helt fritt (trots att han är ett gängligt fullblod :D), men den blir på gränsen till vid så då har vi stoppat den lite mer framtill :) Nu är ju min inte en dressyrsadel, men principen borde ju vara densamma.

Men, hästen måste ju får säga sitt - funkar den inte så funkar den inte :)

erreplus24.jpg
 

Liknande trådar

Utrustning Jag har lyckats igen, att köpa en ponny med svårt sadelläge. Rak och rund rygg med ordentlig bredd över mankens bas, men med hög manke...
Svar
4
· Visningar
851
Utrustning Då var det dags att se över sadelsituationen igen, då vi fått problem med svullnad och ömhet vid mankbasen. I väntan på att sadlarna...
Svar
6
· Visningar
954
Utrustning Är i akut behov av ny sadel till hästen. Har några andar trådar här där jag testar två sadlar, Prestige Michel Robert(34/17 ullstoppad)...
Svar
7
· Visningar
2 300
Senast: Oknytt
·
Utrustning Min ena islandshäst har en hopplös rygg att hitta sadel till. Jätte jättekort med stora bogblad och sen ganska rejält svängd också. Haft...
Svar
7
· Visningar
1 058
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp