Sadelproblem :(

Tyvärr inte provat någon sedelogicpadd. Har funkat med ogvilypadden så jag har inte provat runt så mycket. Tänkte nästan att reflexen kanske skulle bli för trång vid manken för din. Upplever som sagt Impalan som betydligt rymligare vid manken. Det var dessutom den skönaste hoppsadeln jag suttit i.
Tack för tipset! Ska kolla upp den sadeln. Ha en fin dag :).
 
Sorry OT

Åh, vilken fin modell din häst har!

Jättesnygg och med en så fin hals och halsansättning. 🥰

Jag har en sadel som heter M. Toulouse. Den är ställbar i bommen och väldigt rak och en handsbredd mellan bossorna. Kanske skulle en sådan kunna passa?

Den är populär i Europa men säljs inte längre i Sverige.

Anledningen att jag vet detta är att jag skall sälja den och gjorde lite research för att se ungefär pris.

Visa bifogad fil 39357
Så här ser den ut.
Tack för svar!
Tyvärr inte provat någon sedelogicpadd. Har funkat med ogvilypadden så jag har inte provat runt så mycket. Tänkte nästan att reflexen kanske skulle bli för trång vid manken för din. Upplever som sagt Impalan som betydligt rymligare vid manken. Det var dessutom den skönaste hoppsadeln jag suttit i.
 
Tack för tipset! Ska kolla upp den sadeln. Ha en fin dag :).

Vad jag förstått det som är passion aningens mindre/kortare om man behöver kortare anläggningsyta än versailles. Dessutom passarden mig bättre då jag har väldigt korta ben :D
Ok tack för tipset
Jag röstar också på Ideal Impala, hade du letat dressyrsadel hade jag sagt Ideal Tonishia. Ser att Impalan även finns som dressyrsadel nu! Prestige har svängd bom, mer eller mindre, men ingen är rak.

/Keb (som provRED över 40 olika sadlar på min häst och nu har två måttsydda. :D )
40 Sadlar hjälp :O! Menar du att du måttbeställt en Impala eller något annat märke :)?
 
Sorry OT

Åh, vilken fin modell din häst har!

Jättesnygg och med en så fin hals och halsansättning. 🥰

Jag har en sadel som heter M. Toulouse. Den är ställbar i bommen och väldigt rak och en handsbredd mellan bossorna. Kanske skulle en sådan kunna passa?

Den är populär i Europa men säljs inte längre i Sverige.

Anledningen att jag vet detta är att jag skall sälja den och gjorde lite research för att se ungefär pris.

Visa bifogad fil 39357
Så här ser den ut.
Tack för svar! Jag har aldrig testat dom sadlarna. Undrar vart i Sverige du bor och vad du ska ha för sadeln :)?
 
Har en pålle med lite liknande rygg, men ännu mer byggd i uppförsbacke. Jag hade tidigare en Crown Impala (hopp). Låg väldigt bra på henne och hade mycket utrymme vid manken. Hade dock en lite lyftande padd bak eftersom hon är så mycket i uppförsbacke. Den blev tyvärr stulen, så nu har vi en Frank Baines Reflex istället. Lite mindre utrymme för manken men funkar ändå bra med samma lyftande padd (Har en Ogilvypadd med extra ilägg bak). Har en Frank Baines Omni i dressyren. Den behöver jag inte padd under, och det finns gott om utrymme för manken.
 
Tråkigt att din sadel blev stulen :(. Jag har testat Frank Baines reflex precis dressyrsadeln. Den känns något trång över manken trots en padd, men ska testa den några gånger till. Tack för tipset om Impalan också :).
 
Oj den där såg inte helt lätt ut nej, men svårt att avgöra på den bilden.

Det finns ju måååånga fler sadelmärken än de du rabblar upp här. Har du provat tex Meyer, Antarés, Equipe, Amerigo? De brukar kunna funka på många hästar och kan anpassas ganska mycket med olika paneler/bossor mm. Finns även mycket begagnat.
 
Tyvärr inte provat någon sedelogicpadd. Har funkat med ogvilypadden så jag har inte provat runt så mycket. Tänkte nästan att reflexen kanske skulle bli för trång vid manken för din. Upplever som sagt Impalan som betydligt rymligare vid manken. Det var dessutom den skönaste hoppsadeln jag suttit i.
 
Tyvärr inte provat någon sedelogicpadd. Har funkat med ogvilypadden så jag har inte provat runt så mycket. Tänkte nästan att reflexen kanske skulle bli för trång vid manken för din. Upplever som sagt Impalan som betydligt rymligare vid manken. Det var dessutom den skönaste hoppsadeln jag suttit i.
Tack för tipset om impalan jag ska kolla upp den :). Ha en fin dag!
 
Ok tack för tipset

40 Sadlar hjälp :O! Menar du att du måttbeställt en Impala eller något annat märke :)?
Jag har måttbeställt två sadlar från en sadelmakare som provat ut lämplig bom på hästen och sedan sytt sadeln efter det, måttat mellan mina sittben för att få sätet rätt osv. :love:
 
Ok Cherarriduracell! Vad tycker du om den ortho 2-layer? Märker du någon skillnad från den och annan vanlig padd tex mattespadd?
 
Hej,

Jag har haft problem med att hitta sadel till min häst trots fyra sadelprovare som varit ute och rekommenderat olika sadlar.
Han har hög och lång manke och rak rygg, som blir ännu rakare under arbete och lite platt rygg. Den långa manken gör också att sadlarna lätt åker bakåt mer eller mindre beroende på typ. Dom sadlarna som sadelprovarna har rekommenderat är: Prestige Golden Star (34 bredd), Crown Patriot (32 bredd), Gen-x elite pessoa och nu sista Ergo X2 confidence (wide). Alla dessa sadlar har legat fel fast på olika sätt. Har börjat fundera på att köpa skräddarsydd sadel men vet inte så mycket om det. Gissar bara att det kommer vara omöjligt att sälja om den ändå inte skulle passa. Undrar om någon har något förslag eller fundering eller har haft samma problem med sin häst? Har ingen jättebra bild på min nya dator just nu, men lägger upp en som visar litegrann hur han ser ut. Jag letar efter en hoppsadel.
Min häst med lång manke och rak rygg mådde inge vidare när jag köpte honom och har ändrat form och bredd något enormt och bytt sadlar minst en gång per år. Han har alltid passat i olika modeller av Ideal/Crown, Frank baines och Jeffries.

Jag tycker att det ser ut som om manken inte bara är hög och lång utan också smal/omusklad på sidorna. Då rekommenderar jag att hitta en sadelmakare som kan prova ut en ullstoppad sadel med passande bom och sedan stoppa den specifikt efter din häst på plats.

Tänk på att varje sadel är en individ så bara för att Reflexen du har tillgång till inte fungerar till 100% går det inte att avfärda alla Frank baines.

Sadelutprovaren som rekommenderade Golden star kan du stoppa i soptunnan. Det är en svängd sadel som inte har att göra på en så rak häst.
 

Liknande trådar

Utrustning Jag har lyckats igen, att köpa en ponny med svårt sadelläge. Rak och rund rygg med ordentlig bredd över mankens bas, men med hög manke...
Svar
4
· Visningar
833
Utrustning Då var det dags att se över sadelsituationen igen, då vi fått problem med svullnad och ömhet vid mankbasen. I väntan på att sadlarna...
Svar
6
· Visningar
951
Utrustning Är i akut behov av ny sadel till hästen. Har några andar trådar här där jag testar två sadlar, Prestige Michel Robert(34/17 ullstoppad)...
Svar
7
· Visningar
2 290
Senast: Oknytt
·
Utrustning Min ena islandshäst har en hopplös rygg att hitta sadel till. Jätte jättekort med stora bogblad och sen ganska rejält svängd också. Haft...
Svar
7
· Visningar
1 053
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp