Dressyrsadel

Morcraban

Trådstartare
Nu är det väl min tur att be om era tips på passande dressyrsadel.
Jag har två sadlar som jag tänkt pröva men funderar på om ni kan komma på några fler som kan vara värda att pröva.

Fullblodsvalack, ca 167cm. Något överbyggd, kort rak rygg med stor bogmuskulatur och bogblad.
Väldigt dålig bild men funkar nog i sammanhanget.
I3131920W631H507V20101203T095223Z.jpeg

Sv: Dressyrsadel

Har funderat på den men vad jag sett så har den haft långa frambossor, vilket brukar störa en stor bogmuskulatur.
Fast det kanske den inte gör?

Jag tror sadelläget är längre bak än många tror, och sadlar man då för långt fram kommer vulstrens undersida (panelerna) att vara ivägen för den stora utanpåliggande muskeln.

Amerigo har en sadel utan paneler, den kanske kan vara intressant. Nu minns jag i o f s inte vilken bomform, vilket ju är avgörande.

Ja, sadelläget på min häst är så långt bak det bara går, kan inte ens ha en vanlig sadelgjord utan måste ha en svängd för att den inte ska dra fram sadeln.

Han är en ev de hästar som har sådan bogmuskulatur att panelerna/frambossorna kommer i vägen om de är långa.

Amerigo Alto är en av de sadlar som jag har i åtanke, liksom Prestige D1.

Albion om hästen är bred över ryggen, K2 är deras rakaste modell men man kan ju prova även andra!

Vi hade en Röösli till fullblodet, det var mycket ångest och mången provning innan vi kom fram till det valet...

Jag har själv en Passier GP, som jag varmt kan rekomendera:p Min dressyrfåtölj!!

Vet dock inte hur den skulle ligga på din häst, men jag tycker det är en väldigt bra sadel:)

Kl

Mitt fullblod har riktigt typisk fullblodsrygg också, riktigt breda bogar, ganska rak rygg men lite överbyggd. Svår kombination det där med rak rygglinje och överbyggd, de svängda bommarna som egentligen funkar till överbyggnaden följer inte ryggen utan gungar och släpper både fram och bak... Jag har provat allt mellan himmel och jord känns det som och får byta lite nu och då för att hon ändrat sig.

När hon kom direkt från banan låg en Olympic Jessica i XW jättebra på henne, men den växte hon ur. På bilden har den blivit ngt smal och några månader senare ställdes hon av för att bli mamma.
27776677.jpg
[/url][/IMG]

Två föl senare blev det en Knights Lady Rowina som var lite för rak men funkade några månader i jakt på annan sadel. Svårt att se passformen på bilden och hästen ser bedrövlig ut men iaf...
30828512.jpg
[/url][/IMG]

Provade min Jensen Classic och insåg att den låg toppen, red i den i ett halvår men sen hade hon ändrat sig igen. Skitkvalitet på bilden, tagen med mobilkameran. Dessutom har fårskinnspaden åkt bak så det ser inte riktigt klokt ut.
30548572.jpg
[/url][/IMG]

Ainsley Vanguard låg som en smäck efter det! Skönare sadel har jag nog inte haft men den fick jag ju såklart inte bo in mig i för se den åkte fram efter några månader. Tyvärr ingen bild.

Nu har hon en Zaldi Atlanta, provade av en händelse då de är kända för att vara raka och har stora kilbossor, nåt som inte går bra ihop med överbyggd häst. Men, den ligger perfekt och släpper lagom baktill och lämnar plats för uppåtkurvan :) Har ingen bild men kan fixa om du vill se.

Väntar bara på att det ska vara dags att byta igen, undrar vad jag ska hitta på då??

Såhär ser hon ut utan sadel.

Hoppas att jag gett dig lite sadelförslag :)

Tycker att de ser ut att vara ganska lika i sina ryggar, typiskt fullblod...

Måste först inflika vilken härlig bläs hon har med den lilla vita sidostrimman.

Hehe, jag känner igen det där med sadelbyten hejvilt...
Kilbossa har funkat någorlunda men det har inte varit helt bra då hans rygg är så kort. De långa frontbossor/paneler har pressat samman hans stora bogmuskulatur så att han inte fått riktig bogfrihet, likaså har de stora skuldrorna gått emot.

problemet är väl just det, rak rygg ihop med stor muskulatur och manke....
De sadlar som jag tror mest på är Prestige D1 samt Amerigo Alto. Dock så hade jag gärna sett en passande men billigare sadel så jag för tillfället är student och lär vara det ett tag till. Såg att Hippos Dressage nu har kommit ut med kortare frontpaneler och det kanske är värt att testa.

Ja, hon är lite festligt tecknad i ansiktet :)
Det här sadelbytande kommer att göra mig gråhårig, har fem hästar som rids fn och två unghästar som är på G. Gissa om jag känner mig som någon sorts sadelbutik :D

Kilbossor är ju oftast inte något alternativ när de är överbyggda men nästan samtliga av de sadlar jag har radat upp ovan har ju det. Det är väl också orsaken till att jag fått byta ut dem ganska snabbt. :crazy:
Minsta lilla att de blir för smala/får balansen ngt i bakvikt så trycker bossorna ner i ryggen (uppförsbacken....), plus att sadeln givetvis skjutsas framåt rakt på bogblad och bogmuskulatur.

Prestige har jag provat flera modeller av, dock inte någon D1, och de funkar verkligen inte. Dessutom kan jag inte sitta i deras sadlar själv, vet inte vad som händer men jag får ruskigt ont i höfterna och känner det som att jag sitter ovanpå hästen och inte med den.

Jag funderar på en Jensen Gladiator med ställbar bom men det är ju lite pengar inblandat i en sådan sadel så jag tvekar. Vill inte behöva byta efter ett halvår och stå där med en vansinnigt dyr sadel. Har ju en Classic med ställbar bom men då är det ju kilbossa på den så den trycker lite och vill åka fram. Gladiator har ju rundbossa, tål att funderas på och hålla utkik efter begagnat.

Lovisaleonora_ pratar om Röösli och det trodde jag också på tills jag provat, den blir alldeles för smal trots att jag har en med vid bom, trycker som tusan. Däremot ligger den an fint baktill och följer uppförsbacken alldeles perfekt.

Var bor du? Jag har ju en miljon sadlar hemma känns det som, om du har nära får du gärna komma hit och prova, vi har ridhus. Huserar kring Karlstad....

Edit: Ahhh, såg nu att du bor i Trollhättan, blir lite långt att åka...

Röösli är jag lite tveksam över just för att de har långa frontpaneler, iaf de modeller jag sett hittills.

Såg att Knight's har en Iris, plats för manke, korta frontpaneler och rundbossor och dessutom utbytbara koppjärn. Låter som en intressant sadel som kan vara värd att prova. Jag har haft problem med att många sadelmärken haft för breda sadlar, eller mer korrekt avsaknad av tillräckligt smala. Däribland Knight's, men nu har min herre musklats ordentligt över manke och rygg att han gått upp till normal iaf så då kan det ju funka. Den ligger högt i pris den med men å andra sidan så slipper man bekosta sadelbyten och/eller omvärmningar när hästen musklas mer.

Vad är det som inte funkat på Prestige just i förhållande till hästen?

Flera av Prestiges modeller har varit för svängda i sin bom, de ligger och gungar, släpper både fram och bak. Dessutom har samtliga blivit lite trånga runt manken, bossorna går liksom upp för långt på sidorna.
Gungar de inte fram och tillbaka och släpper i bägge ändar så blir det ofta så att de antingen är för trånga fram men ligger bra bak eller så är de lagom vida fram och släpper bak. Bomformen funkar helt enkelt inte till min häst. Tycker att det är konstigt då jag provat flera modeller, bla Hippos och Venus (samt Golden Star och Green Star i hoppmodell), det borde ju skilja lite i utformningen på bommen mellan de olika modellerna men jag har inte märkt någon större skillnad, förutom att Golden Star var vääääldigt svängd.

Provade att rida i Venusen trots att den släppte bak och jag kan säga att damen inte var speciellt nöjd, såg väl ut såhär ungefär :bump: :bump: fast med sur, butte roch arg uppsyn!

Senast ändrad:

Ah på så vis=)

Jag har en Prestige Venezia hoppsadel till min som funkar bra form mässigt förutom att lite mer plats för manke hade varit bra.

Vet precis vad du menar=P Har en likadan, provred en Chetak...eller snarare skulle provrida. Jag kom upp på ryggen och skrittade 3-4 steg och sedan exploderade han så det var bara att sitta av och sadla av=P

Haha! Fördelen är ju att man ganska snabbt blir varse över om sadeln får godkänt eller inte. :)

Hoppas att du hittar en sadel som passar, du kan väl uppdatera så att man kan få lite tips.

Liknande trådar

Utrustning Tips mottages på sadlar som passar maxad cponny Ponnyn har kort rygg och är överbyggd och sadeln åker lätt fram. Har vidd 35 på...
Svar
0
· Visningar
117
Senast: Johannna1
·
Utrustning Japp, då var det dags för det näst svåraste inköpet när det gäller hästar. Sadel. Jag har köpt en ung häst som både ska växa mer och...
Svar
5
· Visningar
429
Senast: Freazer
·
Utrustning Min kära dam, en 7-årig PRE-korsning på ca 160 cm, är på träningsläger. Hon har verkligen börjat bli fin men då dyker dilemmat upp att...
Svar
6
· Visningar
1 088
Senast: Barret
·
Utrustning Jag måste seriöst ta tag i det här med att hitta en dressyrsadel till min unghäst och jag är lite lost, är oändligt tacksam för tips i...
Svar
4
· Visningar
996
Senast: Esmeralda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka