Dressyrsadel

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare faksen
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 9
  • Visningar Visningar 1 092
F

faksen

hade tänkt inhandla en dressyrsadel till pållen. det står mellan en beg. sadel eller någon av alla dessa syntetsadlar. erfarenheter av någon av syntetsadlar som griffin, sigma, horse saver, maxam m.m? :confused:

Sv: Dressyrsadel

Jag gillar inte syntesadlar så värst faktiskt. Har ridit i Wintecsadlar och trivs inte i dom (allround och dressyr - ej isabellen dock). Men smaken är ju som baken.. delad... Den bästa jag har ridit i har dock varit Griffin, helt ok faktiskt. Men det är ju viktigt att sadeln passar hästen först och främst, så utgå i från vilka sadlar som kan tänkas passa din häst och därefter får du kika på beg. sadlar och syntetsadlar som kan finnas inom din prisklass och passform på hästen.
Kolla beg. sadlar också, t.ex. här på bukes annonssida, på blocket, hästnet, hästannonser osv. Eller lägg ut en annons själv.

Du verkar vara inne i en viss "prisklass".

Du får inte många bra lädersadlar för det priset (ens begagnat), men man kan ju ha tur ;)

Annars rekomenderar jag Griffin (av de sadlar du räknat upp) inte för att jag personligen tycker om dom men hört mest gott om dom

Lycka till i sadeldjungeln ;)

Finns ju beg. Stübben o Hubertus och dessa är faktiskt ok kvalité på. Men personligen upplever jag de lite äldre stübben som ruskigt obekväma att rida i just för att de är så hårda :crazy:...

Men sen gäller det ju att hitta en lädersadel som är:
ok kvalité på (köp i af inget billigt skit dvs. lädersadel alá hööks eller börjes för en tusenlapp..), som man trivs någerlunda att rida i och som dessutom passar hästen :D det är just denna kombination som inte är så lätt o få det och gå ihop alla gånger.. Men prio nr 1 måste ju dock vara att den passar hästen..

Enligt mig så tycker jag att syntet sadlar inte är så bra. Kanske beror på att jag själv har haft en Griffin som var urusel. Låg inte bra någonstans dessutom jag som en kratta i den.

Jag tycker att du ska satsa på en begagnad kvalitetssadel om du inte har råd att köpa en helt ny. Gärna kollad av sadelmakare och utprovad.

Lycka till
cia

Jag har haft wintec och tyckte det var en skön sadel. Den passade inte hästen (inte bred nog och för svängd) så den såldes. Om din häst passar i en wintec så finns det beg till hyfsade priser.
Nu har jag en Griffin som min rumpa inte helt gillar (väldigt bortskämd med sköna sadlar). Den passar hästen och ger en bra sits. De finns också att få tag i beg om nu hästen passar i en sådan.
Wintec och Griffin är de bästa syntetsadlarna.
// Linda

mahlmt skrev:
Jag har haft wintec och tyckte det var en skön sadel. Den passade inte hästen (inte bred nog och för svängd) så den såldes. Om din häst passar i en wintec så finns det beg till hyfsade priser.
Nu har jag en Griffin som min rumpa inte helt gillar (väldigt bortskämd med sköna sadlar). Den passar hästen och ger en bra sits. De finns också att få tag i beg om nu hästen passar i en sådan.
Wintec och Griffin är de bästa syntetsadlarna.
// Linda

jag har en wintec nu, hoppmodellen och dne är utprovad och passar bra. funderar även på en sådan dressyrmodell

Dressyrfantasten skrev:
Du verkar vara inne i en viss "prisklass".

Du får inte många bra lädersadlar för det priset (ens begagnat), men man kan ju ha tur ;)

Annars rekomenderar jag Griffin (av de sadlar du räknat upp) inte för att jag personligen tycker om dom men hört mest gott om dom

Lycka till i sadeldjungeln ;)

ja det blir ingen 17000kr sadel(även fast jag har kollat ut en sådan :d ) hade tänkt att lägga ut högst 3000 på en dressyrsadel. för det kan man hitta hyffsade lädersadlar också.

cactuspower skrev:
Finns ju beg. Stübben o Hubertus och dessa är faktiskt ok kvalité på. Men personligen upplever jag de lite äldre stübben som ruskigt obekväma att rida i just för att de är så hårda :crazy:...

Men sen gäller det ju att hitta en lädersadel som är:
ok kvalité på (köp i af inget billigt skit dvs. lädersadel alá hööks eller börjes för en tusenlapp..), som man trivs någerlunda att rida i och som dessutom passar hästen :D det är just denna kombination som inte är så lätt o få det och gå ihop alla gånger.. Men prio nr 1 måste ju dock vara att den passar hästen..

ja det blir gen billig lädersadel iaf. ah rinte hört något bra om tex börjes kingston. ja självklart är ju prio 1 att den passar hästen men jag vill ju inte lägga ut pengar på en sadel som inte är nått att ha heller :)
Men horse saver dressyr tycker jag ser ut att vara en fin sadel, men se rut att var agjord för hästar med höga mankar. ska kolla om det finns någon som ahr en sån som jag kan få ta hem och prova.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag har svarat på en annons om en medryttarhäst. Hästen verkar jättefin och jag är sugen på att rida den. Man betalar en peng för att...
Svar
17
· Visningar
2 790
Utrustning Har någon erfarenhet av horse saver sadlarna? Försöker sälja min nästan helt nya (dressyr modell). Har hört blandade tankar om dessa... 2 3
Svar
40
· Visningar
4 487
Senast: Megapixel
·
Dressyr I dressyr-TR står det såhär under mom. 211 Hästens utrustning angående sadel: "Dressyrsadel (se bild), hoppsadel och...
Svar
11
· Visningar
1 897
Senast: kryddelydd
·
Utrustning Hallå alla dressyr'"flickor"! Skall provrida en Devoucoux milady dressyrsadel i morgon. Vad tycker ni? Är de bra, prisvärda och bekväma...
Svar
0
· Visningar
1 125
Senast: FruS
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka